PSYCHOLOGIE PRO PRAXI
PSYCHOLOGIE PRO PRAXI

Psychologie pro praxi chce navázat na cennou tradici předchozího odborného časopisu Psychologie v ekonomické praxi s tím, že nabízí prostor pro publikování původních příspěvků z psychologie i příbuzných disciplín. Preferovány jsou tyto základní obory: psychologie pedagogická a školní, psychologie práce a organizace, psychologie sociální a vývojová, psychologie zdraví a klinická psychologie. Vítány jsou příspěvky, které se zabývají studiem psychologických témat v rámci různých aplikovaných oblastí či napříč kulturami.

PSYCHOLOGIE PRO PRAXI, Vol 52 No 1 (2017), 53–59

Práce s žáky s odlišným mateřským jazykem – spolupráce pedagogicko-psychologické poradny a základní školy

[Work with pupils with a different mother tongue – cooperation between pedagogical-psychological counseling center and elementary schools ]

Magdaléna Vrbová

DOI: https://doi.org/10.14712/23366486.2017.11
zveřejněno: 30. 11. 2017

Abstract

Prezentována případová studie popisuje práci s žákem s odlišným mateřským jazykem v rámci současného stavu českého školství a legislativy a snaží se zaměřit pozornost na možné dopady práce s touto cílovou skupinou na jejich proces akulturace, začleňování do sociálního kolektivu, osobní pohodu, sebevědomí a další psychologické faktory, které s procesem akulturace souvisí.

klíčová slova: odlišný mateřský jazyk, akulturace, osobní pohoda, sebevědomí, žáci, kazuistika

reference (19)

1. American psychological association, Presidential Task Force on Immigration. (2012). Crossroads: The psycho- logy of immigration in the new century. [Vyhledáno 30. 06. 2016 na http://www.apa.org/topics/immigration/ report.aspx]

2. Berry, J. W., Kim, U., Mindle, T., & Mok, D. (1987). Comparative studies of acculturative stress. International Management Review, 21(1), 491–511. CrossRef

3. Berry, J. W. (2001). A psychology of immigration. Journal of Social Issues, 57(3), 615–631. CrossRef

4. Brunello, G., & Rocco, L. (2013). The effect of immigration on the school performance of natives: Cross country evidence using PISA test scores. Economics of Education Review, 32, 234–246. CrossRef

5. Cizinci – vzdělávání. (2015). [Vyhledáno 01. 02. 2017 na https://www.czso.cz/documents/11292/32508273

6. Gil, A. G., Vega, W. A., & Dimas, J. M. (1994). Acculturative stress and personal adjustment among Hispanic adolescent boys. Journal of Community Psychology, 22(1), 43–54. CrossRef

7. Graves, T. D. (1967). Acculturation, access, and alcohol in a tri-ethnic community. American Anthropologist, 69, 306–321. CrossRef

8. Grigoryeva, M.V., & Shamionov, R.M. (2014). Predictors of emotional well-being and academic motivation in junior schoolchildren. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 146, 334–339. CrossRef

9. Hamre, B., & Pianta, R. (2001). Early teacher–child relationships and the trajectory of children's school out- comes through eighth grade. Child Development, 72, 625–638. CrossRef

10. Hess, R.D., & Holloway, S.D. (1984). Family and school as educational institutions. Review of child develop- ment research, 7, 179–222.

11. Johnson, T. M. (2011) Acculturation: Implications fot Individuals, Families and Societies. New York: Nova Science Publishers, Inc.

12. Kim, H., & Stoner, M. (2008). Burnout and turnover intention among social workers: Effects of role stress, job autonomy, and social support. Administration in Social Work, 32, 5–25. CrossRef

13. Matějček, Z., Šturma, J., Vágnerová, & M., Žlab, Z. (1987). Zkouška čtení. Bratislava: Psychodiagnostické a didaktické testy.

14. Novák, J. (2002). Diagnostika specifických poruch učení. Brno: Psychodiagnostika. Počet cizinců v ČR – před- běžné čtvrtletní údaje; 2004/06–2016/09. (2016). [Vyhledáno 01. 02. 2017 na https://www.czso.cz/documents

15. Rudmin, F. W. (2009). Constructs, measurements and models of acculturation and acculturative stress. Interna- tional Journal of Intercultural Relations, 33, 106–123. CrossRef

16. Smith, E. P., & Guerra, N. (2006). Preventing youth violence in a multicultural society. Washington, D. C.:Ame- rican Psychological Association.

17. Vývoj počtu cizinců v ČR v letech 2004–2015 (stav k 31. 12.). (2016). [Vyhledáno 01. 02. 2017 na https://www.czso. cz/documents/11292/41862280/c01R01_2015.pdf/48b91796-0832-4b4a-b5fb-92e23937a9e5?version=1.0]

18. Ying, Y. W. (1996). Immigration satisfaction of Chinese Americans: An empirical examination. Journal of Community Psychology, 24(1), 3–16. CrossRef

19. Zákon 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon).

Creative Commons License
Práce s žáky s odlišným mateřským jazykem – spolupráce pedagogicko-psychologické poradny a základní školy is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

157 x 230 mm
vychází: 2 x ročně
cena tištěného čísla: 80 Kč
ISSN: 1803-8670
E-ISSN: 2336-6486

Ke stažení