Od roku 2021 časopis nevychází. Posledním vydaným číslem časopisu bylo číslo 2/2020.
Psychologie pro praxi chce navázat na cennou tradici předchozího odborného časopisu Psychologie v ekonomické praxi s tím, že nabízí prostor pro publikování původních příspěvků z psychologie i příbuzných disciplín. Preferovány jsou tyto základní obory: psychologie pedagogická a školní, psychologie práce a organizace, psychologie sociální a vývojová, psychologie zdraví a klinická psychologie. Vítány jsou příspěvky, které se zabývají studiem psychologických témat v rámci různých aplikovaných oblastí či napříč kulturami.
PSYCHOLOGIE PRO PRAXI, Vol 52 No 1 (2017), 37–52
Koncentrace pozornosti v kontextu psychických stavů jako předpoklad pro úspěšnou práci s pokročilými automatizovanými systémy velení a řízení
[Concentration of attention in the context of mental states as a precondition for successful work with advanced automated command and control systems]
Roman Pospíšil
DOI: https://doi.org/10.14712/23366486.2017.10
zveřejněno: 30. 11. 2017
Abstract
Článek přináší výzkumná zjištění, která se týkají „koncentrace pozornosti“ jako jednoho ze základních předpokladů pro úspěšnou práci s Pokročilými automatizovanými systémy velení a řízení (PASVŘ) v prostředí Ozbrojených sil České republiky. Hlavním cílem výzkumu bylo zjistit úroveň a rozdíly koncentrace pozornosti u budoucích uživatelů PASVŘ v kontextu vybraných psychických stavů před a po zátěži. Výzkumný soubor tvořilo 170 respondentů – studentů vojenských oborů Univerzity obrany v Brně. Výzkum dospěl k zajímavým výsledkům. Ve stavu bezprostředně po zátěži docházelo k nárůstu počtu řešených úloh a také jejich správnosti.
klíčová slova: koncentrace pozornosti, psychické stavy, únava, stres, motivace
reference (36)
1. Bauman, Z. (2008). Tekuté časy. Praha: Academia.
2. Campbell, S. J., Ritzer, D. R., Valentine, J. N., Gifford, R. K. (1998). Operation Joint Guard, Bosnia: An Asse- ssment of Operational Stress and Adaptive Coping Mechanisms of Soldiers, Washington, D.C.: Walter Reed Institute of Research.
3. Curran, J. P., Cattel, R. B. (1994). Manuál dotazníku osmi stavů (8SQ). Brno: Psychodiagnostika, s.r.o. Čechová, V., Rozsypalová, M. (2001). Obecná psychologie. Brno: IDVPZ.
4. Davies, D. R., Perasureman, R. (1982). The psychology of vigilance. London: Academic Press. Dziaková, O. (2009). Vojenská psychologie. Praha: Triton.
5. Easterbrook, J. A. (1959). The Effect of Emotion on Cue Utilization and Organization of Behavior. Psycholo- gical Review, 66, 183–201. CrossRef
6. Eriksen, T. H. (2001). Tyranie okamžiku. Praha: Doplněk.
7. Friedman, I. A., Mann, L. (1993). Coping Patterns in Adolescent Decision-Making: An Israeli-Australian Com- parison, Journal of Adolescence, 16, 187–199. CrossRef
8. Griffith, J. (1989). The Army's New Unit Personnel Replacement and Its Relationship to Unit Cohesion and Social Support, Military Psychology, 1(1), 17–34. CrossRef
9. Halverson, R., Bliese, P., Moore, R. & Castro, C (1995). Psychological Well-Being and Physical Health Sym- ptoms Deployed for Operation Uphold Democracy: A Summary of Human Dimensions Research in Haiti, Washington, D.C.: Walter Reed Army Institute for Research.
10. Helmus, T., Glenn, R. (2005). Steeling the Mind: Combat Stress Reactions and Their Implications for Urban Warfare. Santa Monica, CA: Rand Corporation.
11. Hewstone, M., Stroebe, W. (2006). Sociální psychologie: moderní učebnice sociální psychologie. Praha: Portál.
12. Idzikowski, C., & A. D. Baddeley. (1983). Fear and Dangerous Environments, in R. Hockey, ed., Stress and Fatigue in Human Performance (123–144)., Chichester, N.Y.: Wiley.
13. Janis, I., Mann. L. (1977). Decision Making, New York: The Free Press.
14. Kavanagh, J. (2005). Stress and Performance. A Review of the Literature and its Applicability to the Military. Santa Monica, CA: Rand Corporation.
15. Keinan, G. (1987). Decision-Making Under Stress: Scanning of Alternatives Under Controllable and Uncontro- llable Threats, Journal of Personality and Social Psychology, 52(3), 639–644. CrossRef
16. Kelley, M. L., Hock, E., Bonney, J. F., Jarvis M. S., Smizh, K. M., & Gaffney, M. A. (2001). Navy Mothers Expe- riencing Deployment: Reasons for Staying in or Leaving the Military, Military Psychology, 13(1), 56–71. CrossRef
17. Klein, G. (1996). The Effects of Acute Stressors on Decision-Making, in J. Driskell and E. Salas, (Eds.). Stress and Human Performance (49–88).Hillsdale, N. J.: Lawrence Erlbaum Associates.
18. Koelega, H. S. (1992). Extraversion and vigilance performance: 30 years of inconsistencies. Psychological Bulletin, 112, 239–258. CrossRef
19. Kozlowski, S. (1998). Training and Developing Adaptive Teams: Theory, Principles, and Research, in J. Cannon-
20. Kučera, M. (1993). Manuál TKP – Test koncentrace pozornosti. Bratislava: Psychodiagnostika.
21. Larsen, R. (2001). Decision-Making by Military Students Under Extreme Stress. Military Psychology, 13(2), 89–92. CrossRef
22. Machač, M., Machačová, H., Hoskovec, J. (1988). Emoce a výkonnost. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
23. Manning, F. J., Fullerton, T. D. (1988). Health and Well-Being in Highly Cohesive Units of the US Army. Journal of Applied Social Psychology, 18, 503–519. CrossRef
24. Mcleod, P. (1977). A Dual Task Modality Effect: Support for Multiprocessor Models of Attention. Quarterly Journal of Experimental Psychology, 29(4), 651–667. CrossRef
25. Milgram, N., Orenstein, R., & Zafrir, E. (1989). Stressors, Personal Resources, and Social Supports in Military Performance During Wartime. Military Psychology, 1(4), 185–199. CrossRef
26. Plháková, A. (2007). Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia.
27. Saunders, T. et al. (1996). The Effects of Stress Inoculation Training on Anxiety and Performance. Journal of Occupational Health Psychology, 1(2), 170–186. CrossRef
28. Segal, D., Furukawa T., & Lindh, J. (1990). Light Infantry as Peacekeepers in the Sinai. Armed Forces and Society, 16(3), 385–403. CrossRef
29. Shaham, Y., Singer J., & Schaeffer, M. (1992). Stability/Instability of Cognitive Strategies Across Tasks Deter- mine Whether Stress Will Affect Judgmental Processes. Journal of Applied Psychology, 22(9), 691–713.
30. Smith, R. E., Smoll, F. L., & Schutz, R. W. (1990). Measurement and correlates of sport-specific cognitive and somatic trait anxiety: The Sport Anxiety Scale. Anxiety Research, 2, 263–280. CrossRef
31. Spitzer, M. (2014). Digitální demence. Brno: Host.
32. Staw, R. M., L. E. Sandelands, & J. E. Dutton. (1981). Threat-Rigidity Effects in Organizational Behavior: A Multi-Level Analysis. Administrative Quarterly, (26), 501–524. CrossRef
33. Svoboda, M., Češková, E., Kučerová, H. (2006). Psychopatologie a psychiatrie. Praha: Portál.
34. Svoboda, M., Krejčířová, D., Vágnerová, M. (2001). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál.
35. The U.S. Army Study of the Human Dimension in the Future 2015–2024. (2008). US Army TRADOC pamflet 525-3-7-01. [Vyhledáno 07. 04. 2016. na http://www.tradoc.army.mil/tpubs/pams/p525-3-7-01.pdf]
36. Rostker, B., et al. (1993). Sexual Orientation and U.S. Military Personnel Policy, Options and Assessment. Santa Monica, CA: Rand Corporation.
Koncentrace pozornosti v kontextu psychických stavů jako předpoklad pro úspěšnou práci s pokročilými automatizovanými systémy velení a řízení is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
157 x 230 mm
vychází: 2 x ročně
cena tištěného čísla: 80 Kč
ISSN: 1803-8670
E-ISSN: 2336-6486