PSYCHOLOGIE PRO PRAXI
PSYCHOLOGIE PRO PRAXI

Psychologie pro praxi (Psychology for Practice) is academic journal focused on practical applications of psychological research and theory, particularly in psychology of work and organization, social psychology, and psychology of education.

PSYCHOLOGIE PRO PRAXI, Vol 52 No 1 (2017), 53–59

Práce s žáky s odlišným mateřským jazykem – spolupráce pedagogicko-psychologické poradny a základní školy

[Work with pupils with a different mother tongue – cooperation between pedagogical-psychological counseling center and elementary schools ]

Magdaléna Vrbová

DOI: https://doi.org/10.14712/23366486.2017.11
published online: 30. 11. 2017

abstract

Prezentována případová studie popisuje práci s žákem s odlišným mateřským jazykem v rámci současného stavu českého školství a legislativy a snaží se zaměřit pozornost na možné dopady práce s touto cílovou skupinou na jejich proces akulturace, začleňování do sociálního kolektivu, osobní pohodu, sebevědomí a další psychologické faktory, které s procesem akulturace souvisí.

keywords: odlišný mateřský jazyk, akulturace, osobní pohoda, sebevědomí, žáci, kazuistika

references (19)

1. American psychological association, Presidential Task Force on Immigration. (2012). Crossroads: The psycho- logy of immigration in the new century. [Vyhledáno 30. 06. 2016 na http://www.apa.org/topics/immigration/ report.aspx]

2. Berry, J. W., Kim, U., Mindle, T., & Mok, D. (1987). Comparative studies of acculturative stress. International Management Review, 21(1), 491–511. CrossRef

3. Berry, J. W. (2001). A psychology of immigration. Journal of Social Issues, 57(3), 615–631. CrossRef

4. Brunello, G., & Rocco, L. (2013). The effect of immigration on the school performance of natives: Cross country evidence using PISA test scores. Economics of Education Review, 32, 234–246. CrossRef

5. Cizinci – vzdělávání. (2015). [Vyhledáno 01. 02. 2017 na https://www.czso.cz/documents/11292/32508273

6. Gil, A. G., Vega, W. A., & Dimas, J. M. (1994). Acculturative stress and personal adjustment among Hispanic adolescent boys. Journal of Community Psychology, 22(1), 43–54. CrossRef

7. Graves, T. D. (1967). Acculturation, access, and alcohol in a tri-ethnic community. American Anthropologist, 69, 306–321. CrossRef

8. Grigoryeva, M.V., & Shamionov, R.M. (2014). Predictors of emotional well-being and academic motivation in junior schoolchildren. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 146, 334–339. CrossRef

9. Hamre, B., & Pianta, R. (2001). Early teacher–child relationships and the trajectory of children's school out- comes through eighth grade. Child Development, 72, 625–638. CrossRef

10. Hess, R.D., & Holloway, S.D. (1984). Family and school as educational institutions. Review of child develop- ment research, 7, 179–222.

11. Johnson, T. M. (2011) Acculturation: Implications fot Individuals, Families and Societies. New York: Nova Science Publishers, Inc.

12. Kim, H., & Stoner, M. (2008). Burnout and turnover intention among social workers: Effects of role stress, job autonomy, and social support. Administration in Social Work, 32, 5–25. CrossRef

13. Matějček, Z., Šturma, J., Vágnerová, & M., Žlab, Z. (1987). Zkouška čtení. Bratislava: Psychodiagnostické a didaktické testy.

14. Novák, J. (2002). Diagnostika specifických poruch učení. Brno: Psychodiagnostika. Počet cizinců v ČR – před- běžné čtvrtletní údaje; 2004/06–2016/09. (2016). [Vyhledáno 01. 02. 2017 na https://www.czso.cz/documents

15. Rudmin, F. W. (2009). Constructs, measurements and models of acculturation and acculturative stress. Interna- tional Journal of Intercultural Relations, 33, 106–123. CrossRef

16. Smith, E. P., & Guerra, N. (2006). Preventing youth violence in a multicultural society. Washington, D. C.:Ame- rican Psychological Association.

17. Vývoj počtu cizinců v ČR v letech 2004–2015 (stav k 31. 12.). (2016). [Vyhledáno 01. 02. 2017 na https://www.czso. cz/documents/11292/41862280/c01R01_2015.pdf/48b91796-0832-4b4a-b5fb-92e23937a9e5?version=1.0]

18. Ying, Y. W. (1996). Immigration satisfaction of Chinese Americans: An empirical examination. Journal of Community Psychology, 24(1), 3–16. CrossRef

19. Zákon 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon).

Creative Commons License
Práce s žáky s odlišným mateřským jazykem – spolupráce pedagogicko-psychologické poradny a základní školy is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

157 x 230 mm
periodicity: 2 x per year
print price: 80 czk
ISSN: 1803-8670
E-ISSN: 2336-6486

Download