Oznamujeme autorům a čtenářům, že po dohodě s nakladatelstvím Karolinum bude od roku 2024 (ročník 18) časopis Orbis scholae vycházet pouze v elektronické podobě.
Orbis scholae je odborný recenzovaný časopis zaměřený na problematiku školního vzdělávání v jeho širších sociokulturních souvislostech. Cílem časopisu je přispět k porozumění školnímu vzdělávání a jeho rozvoji, k řešení problémů praxe a vzdělávací politiky.
Časopis je zařazen do databází SCOPUS, CEEOL, DOAJ, EBSCO a ERIH Plus.
ORBIS SCHOLAE, Vol 8 No 3 (2014), 9–21
Vývoj standardizace profese učitele v České republice − nekonečný příběh?
[The Development of Standardization in the Teaching Profession in the Czech Republic − a Neverending Story?]
Karel Rýdl
DOI: https://doi.org/10.14712/23363177.2015.55
zveřejněno: 02. 02. 2018
Abstract
Příspěvek popisuje vývoj standardizace a normalizace profese učitele v průběhu 20. století z hlediska sociálních potřeb a politických cílů. Zájem je věnován snahám o standardizaci profese učitele po změně režimu v průběhu posledního dvacetiletí. Autor jako očitý svědek a jako přímý aktér vysvětluje tehdejší představy o standardizaci profese učitele s důrazem na její pedagogická východiska. The paper describes from the point of view of a social needs and political aids and goals the development of a standardization and normalization of the Teacher’s profession during the 20th century. The main interest focuses on the standardization after the regime change twenty years ago. Author as the eyewitness and the co-creator tries to explain the ideas of the standardization of the teaching profession from the point of view pedagogical roots, developed during the years 2008−2009.
klíčová slova: profese učitele; standard; kariérní řád; historický vývoj; vzdělávací politika teaching profession; standardization; career rule; historical development; educational policy
reference (20)
1. ČŠI. (2014). TALIS 2013. Praha: ČŠI.
2. Evropský rámec kvalifikací (EQF) pro celoživotní vzdělávání. (2005). Brusel.
3. Hruška, J. (2009). Kdo chce učit, může učit dobře i bez standardu. Školství, 17(18), 4.
4. Kohnová, J. et al. (2012). Profesní rozvoj učitelů a cíle školního vzdělávání. Praha: PedF UK.
5. Korthagen, F. (2004). Search of the essence of a good teacher. Teaching and Teacher Education, 10(1), 77−97. CrossRef
6. Národní program rozvoje vzdělávání v České republice. Bílá kniha. (2001) Praha: ÚIV.
7. Profesní standard kvality učitele v otázkách a odpovědích. (2009). Školství, 17(11).
8. Rýdl, K. (2010). K vývoji správy a řízení školství v českých zemích I. (1774−1989). Pardubice, FF UPa.
9. Santiago, P. et al. (2012). OECD Reviews of evaluation and assessment in education: Czech Republic 2012. OECD Publishing. CrossRef
10. Spilková, V. et al. (2010). Kvalita učitele a profesní standard. Praha: PedF UK.
11. Suchánková, K. (2007). Profesní standard a jeho role ve zkvalitňování učitelské profese. Orbis scholae, 1(3), 13−26.
12. Špirhanzl, P. (2010). Ve standardech jsme rok neztratili. Učitelské noviny, 114(18), 7.
13. Štefflová, J. (2014). Copak být jenom" učitel nestačí? Učitelské noviny, 117(10), 18−20.
14. Švec, V. (Ed.). (2002). Profesní růst učitele. Sborník příspěvků z 10. konference ČPdS. Brno: Konvoj.
15. Tomková, A. et al. (nedatováno). Rámec profesních kvalit učitele − hodnotící a sebehodnotící
16. ÚIV. (1999). České vzdělání a Evropa. Praha: ÚIV.
17. Vašutová, J. (2001). Kvalifikační předpoklady pro nové role učitelů. In E. Walterová et al., Učitelé jako profesní skupina, jejich vzdělávání a podpůrný systém. 1. díl. (s. 19−46). Praha: PedF UK.
18. Věstník MŠANO, XIII, 1931.
19. Věstník MŠANO, XVII, 1935.
20. Walterová, E. et al. (2001). Učitelé jako profesní skupina, jejich vzdělávání a podpůrný systém. 1. a 2. díl. Praha: PedF UK.
Vývoj standardizace profese učitele v České republice − nekonečný příběh? is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
157 x 230 mm
vychází: 3 x ročně
cena tištěného čísla: 150 Kč
ISSN: 1802-4637
E-ISSN: 2336-3177