ORBIS SCHOLAE
ORBIS SCHOLAE

Oznamujeme autorům a čtenářům, že po dohodě s nakladatelstvím Karolinum bude od roku 2024 (ročník 18) časopis Orbis scholae vycházet pouze v elektronické podobě.

Orbis scholae je odborný recenzovaný časopis zaměřený na problematiku školního vzdělávání v jeho širších sociokulturních souvislostech. Cílem časopisu je přispět k porozumění školnímu vzdělávání a jeho rozvoji, k řešení problémů praxe a vzdělávací politiky.

Časopis je zařazen do databází SCOPUS, CEEOL, DOAJ, EBSCO a ERIH Plus.

ORBIS SCHOLAE, Vol 6 No 3 (2012), 119–134

Evaluace orientovaná na uživatele: zkušenost s pobytovým programem Člověk a prostředí

[Utilization-focused evaluation: Experiences with the educational programme Man and the Environment]

Jan Činčera

DOI: https://doi.org/10.14712/23363177.2015.35
zveřejněno: 06. 02. 2018

Abstract

Článek prezentuje průběh a výsledky evaluačního výzkumu pobytového programu střediska ekologické výchovy SEVER. V rámci evaluace bylo zkoumáno, zda program ovlivňuje postoje žáků k ochraně přírody a jejich odhodlanost k proenvironmentálnímu jednání. V rámci zkoumané množiny žáků (N = 156) byl naměřen efekt programu na obě proměnné a zjištěna jejich vzájemná korelace. V kvalitativní části výzkumu žáci nejčastěji uváděli, že se naučili lépe třídit odpady, rozšířili svoje znalosti o přírodě a posílili spolupráci ve třídě. Článek dále popisuje dva roky trvající evaluační proces, upozorňuje na problémy spojené s evaluací orientovanou na uživatele, ale i na přínosy tohoto přístupu. The article describes the process and results of an evaluation research of an educational camp of the Centre for Environmental Education SEVER. The evaluation focused on the impact of the programme on pupils’ attitudes towards conservation and their intention to act in an environment-friendly way. In the sample (N = 156), the effect of the programme on both dependent variables was found; a significant correlation between both variables was also found. In a qualitative part of the research, pupils most often reported improving their recycling competencies, enriching their biological awareness and increasing the level of cooperation in their classes. The article also describes a 2-year long process of evaluation and notices both pros and cons connected with utilization-focused evaluation.

klíčová slova: evaluace orientovaná na uživatele; odhodlanost k jednání; postoje k ochraně přírody; střediska ekologické výchovy conservation attitudes; environmental education centres; intention to act; utilizationfocused evaluation

Creative Commons License
Evaluace orientovaná na uživatele: zkušenost s pobytovým programem Člověk a prostředí is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

157 x 230 mm
vychází: 3 x ročně
cena tištěného čísla: 150 Kč
ISSN: 1802-4637
E-ISSN: 2336-3177

Ke stažení