ORBIS SCHOLAE
ORBIS SCHOLAE

Oznamujeme autorům a čtenářům, že po dohodě s nakladatelstvím Karolinum bude od roku 2024 (ročník 18) časopis Orbis scholae vycházet pouze v elektronické podobě.

Orbis scholae je odborný recenzovaný časopis zaměřený na problematiku školního vzdělávání v jeho širších sociokulturních souvislostech. Cílem časopisu je přispět k porozumění školnímu vzdělávání a jeho rozvoji, k řešení problémů praxe a vzdělávací politiky.

ORBIS SCHOLAE, Vol 6 No 3 (2012), 99–118

Celostátní testování žáků v českých denících v letech 1990−2011

[National standardized testing in Czech daily newspapers 1990−2011]

Arnošt Veselý, Veronika Pavlovská, Martin Voráč

DOI: https://doi.org/10.14712/23363177.2015.34
zveřejněno: 06. 02. 2018

Abstract

Ve stati předkládáme výsledky obsahové analýzy článků o celostátním testování žáků 5. či 9. tříd v ČR v českých denících (Mladé frontě Dnes, Lidových novinách a Právu) za období od 1. ledna 1990 do 31. prosince 2011. Celkový počet článků ve zkoumaném souboru byl 121. Obsahová analýza proběhla dle předem vytvořené kódovací knihy. Analýza ukázala, že celkové vyznění článků je v 40,5 % pozitivní, v 36,4 % negativní, v 8,3 % ambivalentní a v 14,9 % neutrální. Počet článků, jejichž celkové vyznění bylo negativní, ovšem v posledních letech výrazně vzrostl (v letech 2004−2008 to bylo 25,6 %, zatímco v letech 2010−2011 to již bylo 42 %). Zvýšil se i podíl článků zmiňujících rizika testování (v letech 2004−2008 to bylo 20,5 % z celkového počtu článků, zatímco v letech 2010−2011 to již bylo 48,1 %). Analýza také prokázala, že jen 18 % článků nějak propojuje zavedení celostátního testování s nějakým cílem, kterého má být prostřednictvím testování dosaženo. Jen v 19 % z celkového počtu článků byly zmíněny nějaké zahraniční zkušenosti s testováním. Mediální obraz celostátního testování lze celkově označit jako rozporuplný, „technicky“ orientovaný a bez dostatečné diskuse širšího kontextu testování. The article deals with content analysis of articles on national testing of 5th and 9th class pupils in the Czech Republic, published in three major daily newspapers (Mladá fronta Dnes, Lidové noviny, Právo) in the period between January 1st 1990 and December 31st 2011. The total number of researched articles is 121. The content analysis was conducted by a codebook, prepared in advance by authors. The analysis showed that the tone of the articles is in 40,5% of cases positive, in 36,4% negative, in 8,3% ambivalent and in 14,9% neutral. However, the number of articles whose tone is negative increased noticeably in the period 2010−2011 (in 2004−2008 it was 25,6% of cases, while in 2010−2011 it was 42%). The number of articles mentioning the risks of national testing also increased in the course of the time (in 2004−2008 it was 20,5% of total number of articles, while in 2010−2011 48,1%). The analysis also revealed that only 18% of articles link the launch of the national testing with a more general aim, which should be achieved through testing. Only 19% of the total number of articles mentions at least some foreign experience with testing. Generally, the media image of national testing is rather contradictory, technically-oriented and with insufficient discussion of a broader context of testing.

klíčová slova: celostátní testování; mediální obraz; obsahová analýza; vzdělávací politika national testing; media image; content analysis; educational policy

Creative Commons License
Celostátní testování žáků v českých denících v letech 1990−2011 is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

230 x 157 mm
vychází: 3 x ročně
cena tištěného čísla: 150 Kč
ISSN: 1802-4637
E-ISSN: 2336-3177

Ke stažení