ORBIS SCHOLAE
ORBIS SCHOLAE

Oznamujeme autorům a čtenářům, že po dohodě s nakladatelstvím Karolinum bude od roku 2024 (ročník 18) časopis Orbis scholae vycházet pouze v elektronické podobě.

Orbis scholae je odborný recenzovaný časopis zaměřený na problematiku školního vzdělávání v jeho širších sociokulturních souvislostech. Cílem časopisu je přispět k porozumění školnímu vzdělávání a jeho rozvoji, k řešení problémů praxe a vzdělávací politiky.

Časopis je zařazen do databází SCOPUS, CEEOL, DOAJ, EBSCO a ERIH Plus.

ORBIS SCHOLAE, Vol 6 No 2 (2012), 85–101

Do Student Teachers Attend to Mathematics Specific Phenomena when Observing Mathematics Teaching on Video?

Naďa Vondrová, Jana Žalská

DOI: https://doi.org/10.14712/23363177.2015.42
zveřejněno: 06. 02. 2018

Abstract

This article describes the results of an investigation into pre-service teachers’ ability to notice mathematics specific phenomena in a lesson observed on a video recording. Thirty mathematics education students’ written analyses of a viewed lesson were subjected to a selective content analysis. The results of both qualitative and quantitative nature conform with earlier research on pre-service teachers’ lesson analyses and, in addition, bring detailed report not only on the participants’ ability to notice but also on categories of content-related observable aspects of teaching. The discussion focuses on situating the findings within the framework of pedagogical content knowledge and indicates ways to further link the ability to notice to both teacher development design and effective teaching practice.

klíčová slova: ability to notice; professional vision; pedagogical content knowledge; lesson analysis; pre-service mathematics teachers; mathematics specific phenomena

Creative Commons License
Do Student Teachers Attend to Mathematics Specific Phenomena when Observing Mathematics Teaching on Video? is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

157 x 230 mm
vychází: 3 x ročně
cena tištěného čísla: 150 Kč
ISSN: 1802-4637
E-ISSN: 2336-3177

Ke stažení