Oznamujeme autorům a čtenářům, že po dohodě s nakladatelstvím Karolinum bude od roku 2024 (ročník 18) časopis Orbis scholae vycházet pouze v elektronické podobě.
Orbis scholae je odborný recenzovaný časopis zaměřený na problematiku školního vzdělávání v jeho širších sociokulturních souvislostech. Cílem časopisu je přispět k porozumění školnímu vzdělávání a jeho rozvoji, k řešení problémů praxe a vzdělávací politiky.
Časopis je zařazen do databází SCOPUS, CEEOL, DOAJ, EBSCO a ERIH Plus.
ORBIS SCHOLAE, Vol 6 No 1 (2012), 41–52
Učitelé dějepisu: výuka nejnovějších dějin, historické vědomí a legitimizace školní výuky dějepisu
[History Teachers: Modern History, Historical Consciousness and a Challenge of Legitimization of History Teaching]
Karel Černý
DOI: https://doi.org/10.14712/23363177.2015.48
zveřejněno: 06. 02. 2018
Abstract
Výzkumné sdělení se soustředí na problematiku výuky nejnovějších dějin na českých základních a středních školách. Snaží se identifikovat příčiny těžkostí tak, jak o nich hovoří učitelé. V tomto kontextu se text dále zaměřuje na historické vědomí učitelů dějepisu. V ná¬vaznosti na výuku nejnovějších dějin se pak dále soustředí na potenciálně problematické momenty spjaté s legitimizací školní výuky dějepisu. Studie byla zpracována na základě dat z pěti skupinových rozhovorů a s pomocí kvalitativní metodologie. Paper focuses on historical consciousness of primary and secondary school history teachers. In this respect, the study focuses on latent weaknesses or challenges rela¬ted to legitimization of history as a school subject, self-perception of history teachers, taboos and especially the problem of teaching modern history. Study is based on empirical data collected during five focus group interviews which were analyzed using qualitative methodology.
klíčová slova: historické vědomí; výuka dějepisu; kurikulum; nejnovější dějiny; učitelé dějepisu historical consciousness; teaching history; school curricula; modern history; history teachers
Učitelé dějepisu: výuka nejnovějších dějin, historické vědomí a legitimizace školní výuky dějepisu is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
157 x 230 mm
vychází: 3 x ročně
cena tištěného čísla: 150 Kč
ISSN: 1802-4637
E-ISSN: 2336-3177