ORBIS SCHOLAE
ORBIS SCHOLAE

Oznamujeme autorům a čtenářům, že po dohodě s nakladatelstvím Karolinum bude od roku 2024 (ročník 18) časopis Orbis scholae vycházet pouze v elektronické podobě.

Orbis scholae je odborný recenzovaný časopis zaměřený na problematiku školního vzdělávání v jeho širších sociokulturních souvislostech. Cílem časopisu je přispět k porozumění školnímu vzdělávání a jeho rozvoji, k řešení problémů praxe a vzdělávací politiky.

ORBIS SCHOLAE, Vol 4 No 3 (2010), 63–78

Velké seřaďovací nádraží: struktura školy a socializace dětí

[Like a railroad switching yard: school structure and school socialization of children]

Dominik Dvořák

DOI: https://doi.org/10.14712/23363177.2018.111
zveřejněno: 22. 02. 2018

Abstract

In this study of socialization in the elementary school classrooms a large body of data acquired in qualitative multiple case study of five Czech basic schools (i.e. comprehensive primary and lower secondary schools) was reanalysed. We have described the processes of class formation and looping (one teacher teaching the class for several consecutive years) common in the Czech primary school. The findings are compared with a model of school socialisation and with approaches used in class formation in other school systems. The results are interpreted within the theory of Czech school as a loosely coupled system.

klíčová slova: socialisation; Czech basic school; class formation; class composition; teacher; multiple case study; looping; loose coupling; secondary data

230 x 157 mm
vychází: 3 x ročně
cena tištěného čísla: 150 Kč
ISSN: 1802-4637
E-ISSN: 2336-3177

Ke stažení