ORBIS SCHOLAE
ORBIS SCHOLAE

Oznamujeme autorům a čtenářům, že po dohodě s nakladatelstvím Karolinum bude od roku 2024 (ročník 18) časopis Orbis scholae vycházet pouze v elektronické podobě.

Orbis scholae je odborný recenzovaný časopis zaměřený na problematiku školního vzdělávání v jeho širších sociokulturních souvislostech. Cílem časopisu je přispět k porozumění školnímu vzdělávání a jeho rozvoji, k řešení problémů praxe a vzdělávací politiky.

ORBIS SCHOLAE, Vol 3 No 3 (2009), 119–130

Soužití z rozumu, nebo nutnosti? Ke vztahům a souvislostem mezi vědou a vzdělávací politikou

[Co-existence from a sense or obligation? To the connections and relationships between science and educational policy]

Karel Rýdl

DOI: https://doi.org/10.14712/23363177.2018.201
zveřejněno: 23. 02. 2018

Abstract

The author deals with terminology, development and conditions of complicated relations between science and educational policy which are at present wholly interdependent. He discusses in a detailed way the causes of their mutual relations: the author proves through a number of examples from practice that though they are often antagonistic due to conflicting interests, they cannot exist separately. Furthermore, he opens up the issue of trust between both parties and provides in-depth characteristics of four possible approaches to utilisation of scientific outcomes by educational policy. He comes to the conclusion that there is but one perspective for both parties: perspective of co-operation and mutual support which presumes that both parties give up on their maximalist expectations.

klíčová slova: pedagogical science; educational policy; utilisation of outcomes; maximalist expectations

230 x 157 mm
vychází: 3 x ročně
cena tištěného čísla: 150 Kč
ISSN: 1802-4637
E-ISSN: 2336-3177

Ke stažení