Oznamujeme autorům a čtenářům, že po dohodě s nakladatelstvím Karolinum bude od roku 2024 (ročník 18) časopis Orbis scholae vycházet pouze v elektronické podobě.
Orbis scholae je odborný recenzovaný časopis zaměřený na problematiku školního vzdělávání v jeho širších sociokulturních souvislostech. Cílem časopisu je přispět k porozumění školnímu vzdělávání a jeho rozvoji, k řešení problémů praxe a vzdělávací politiky.
Časopis je zařazen do databází SCOPUS, CEEOL, DOAJ, EBSCO a ERIH Plus.
ORBIS SCHOLAE, Vol 3 No 3 (2009), 79–102
Testování žáků na konci základní školy a státní maturita – aktuální otázky současné vzdělávací politiky
[National testing at the end of lower and upper secondary education: perception of current educational policy issues]
Martin Chvál, David Greger, Eliška Walterová, Karel Černý
DOI: https://doi.org/10.14712/23363177.2018.199
zveřejněno: 23. 02. 2018
Abstract
National assessment system in the Czech Republic has been widely discussed since 1990s, particularly, the national students’ assessment at the end of lower-secondary education, and new model of upper-secondary leaving examination (maturita). Neither testing in the 9th grade nor the new model of maturita, have been launched up to now. They attracted high media attention and became a political battleground. Results of the public opinion poll are presented in this study. National assessment is perceived the same way by general public and by parents. The population is divided into two halves (for and against) in the case of favouring whole-population testing at the end of lower-secondary education, and more than two-thirds of the general public is in favour of new model of maturita.
klíčová slova: evaluation; national assessment; testing; upper-secondary leaving examination; educational policy
157 x 230 mm
vychází: 3 x ročně
cena tištěného čísla: 150 Kč
ISSN: 1802-4637
E-ISSN: 2336-3177