ORBIS SCHOLAE
ORBIS SCHOLAE

Oznamujeme autorům a čtenářům, že po dohodě s nakladatelstvím Karolinum bude od roku 2024 (ročník 18) časopis Orbis scholae vycházet pouze v elektronické podobě.

Orbis scholae je odborný recenzovaný časopis zaměřený na problematiku školního vzdělávání v jeho širších sociokulturních souvislostech. Cílem časopisu je přispět k porozumění školnímu vzdělávání a jeho rozvoji, k řešení problémů praxe a vzdělávací politiky.

ORBIS SCHOLAE, Vol 3 No 1 (2009), 7–19

Vzdělávání, devalvace kulturního kapitálu a sociální reprodukce. Srovnání Bourdieuho a Willise

[Education, devaluation of cultural capital and social reproduction. A comparison between Bourdieu and Willis]

Solvejg Jobst, Jan Skrobanek

DOI: https://doi.org/10.14712/23363177.2018.236
zveřejněno: 23. 02. 2018

Abstract

On the one hand, education today has a high societal relevance. On the other hand, schooling strengthens its exclusionary character. In this context, the paper discusses two di!erent theoretical perspectives on social reproduction and schooling: Bourdieu´s “theory of capital” and Willis´ “theory of cultural production”. One theory stresses the internalisation of the rightness of the dominant culture; the other theory underlines the creation of an alternative culture. The paper concludes with a three-stage-model, that combines both conceptions.

klíčová slova: cultural capital; class society; education; schooling; social reproduction

230 x 157 mm
vychází: 3 x ročně
cena tištěného čísla: 150 Kč
ISSN: 1802-4637
E-ISSN: 2336-3177

Ke stažení