Oznamujeme autorům a čtenářům, že po dohodě s nakladatelstvím Karolinum bude od roku 2024 (ročník 18) časopis Orbis scholae vycházet pouze v elektronické podobě.
Orbis scholae je odborný recenzovaný časopis zaměřený na problematiku školního vzdělávání v jeho širších sociokulturních souvislostech. Cílem časopisu je přispět k porozumění školnímu vzdělávání a jeho rozvoji, k řešení problémů praxe a vzdělávací politiky.
Časopis je zařazen do databází SCOPUS, CEEOL, DOAJ, EBSCO a ERIH Plus.
ORBIS SCHOLAE, Vol 12 No 3 (2018), 31–45
Poradenstvo v podpore profesijného rozvoja pedagogických zborov škôl
[Guidance in Support of Professional Development of Pedagogical Staff at Schools]
Ivan Pavlov
DOI: https://doi.org/10.14712/23363177.2019.6
zveřejněno: 26. 07. 2019
Abstract
Both the system and the framework of support of professional development of the teaching profession have faced many changes within the school system development. It included various aims, contents, forms and methods, which were subjected to the pedeutologic research and to the teaching profession creation. The interdisciplinary approach used in the teaching profession research is currently based also on andragogy (professional), which has been offering new inputs mainly in questions related to professional learning, education and career guidance provided to employed adults. Current article details principles of a proposed model of andragogic career guidance provided to individuals and pedagogical corps at schools, which reflects current absence of complex programmes supporting professional development of the teaching profession at schools. The model of andragogic guidance has been anchored in the individualised support, but framed within pedagogical corps at schools, their needs and conditions. Vital is an about-face from external, formal support not taking into account any specific needs of pedagogical corps towards individualised guidance in the context of life and work of pedagogical corps at a school.
klíčová slova: the teaching profession; professional support; professional learning; andragogic guidance
reference (37)
1. Cedefop. (2010). Profesijný rozvoj v práci. Prehľad kariérového poradenstva pre pracujúcich. Dostupné z http://web.saaic.sk/ nrcg_new/kniznica/CEDEFOP_ RozvojvPraci/PRVP_2010_web.pdf
2. Černotová, M. (2005). Potrebujú učitelia pedeutológiu?. In B. Kasáčová (Ed.), História, súčasnosť a perspektívy učiteľského vzdelávania. Zborník príspevkov z medzinárodnej konferencie, 1 diel.(s. 201-205). Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela.
3. The European Lifelong Guidance Policy Network. (2016). Doporučení pro rozvoj politik a systémů celoživotního poradenství. Referenční rámec pro EU a komisi. Dostupné z http://www.euroguidance.cz/publikace/elgpn-tools-6.pdf.pdf.
4. European Commision. (2012). Supporting the teaching professions for better learning outcomes. Accompanying the document communication from the Commission Rethinking Education: Investing in skills for better socio-economic outcomes. Dostupné z http://ec.europa.eu/education/news/ rethinking/sw374_en.pdf.
5. European Commission / EACEA / Eurydice. (2018). Teaching careers in Europe: Access, progression and support. Eurydice Report. Dostupné z https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/teaching-careers-europe-access-progression-and-support_en
6. Európska komisia. (2011). Zvyšovanie efektívnosti vzdelávania prostredníctvom profesijného rozvoja učiteľov. Bratislava: Metodicko-pedagogické centrum.
7. Európska komisia. (2017). Rozvoj škôl a excelentná výučba: kľúč pre výborný štart do života. Dostupné z https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SK/TXT/PDF/?uri=CELEX: 52017DC0248&from=SK
8. Európska únia, Rada EÚ. (2008). Lepšie začlenenie poradenstva do stratégií celoživotného vzdelávania. Dostupné z http://eur-lex.europa.eu/legal-content/SK/TXT/PDF/?uri= CELEX:42008X1213(02)&from=SK
9. <bez popisu> CrossRef
10. Hašková, K., & Vaculík, M. (2016). Kariérní kompetence a možnosti jejich využití v kariérovém poradenství v České republice. Lifelong Learning - Celoživotní vzdělávání, 3(3), 81-101.
11. Kasáčová, B. (2004). Učiteľská profesia v trendoch teórie a praxe. Prešov: Metodicko-pedagogické centrum.
12. Kaščák, O., & Pupala, B. (2012). Škola zlatých golierov. Vzdelávanie v ére neoliberalizmu. Praha : Sociologické nakladatelství SLON.
13. Kašparová, V., Potužníková, E., Janík, T. (2015). Subjektivně vnímaná zdatnost učitelů v kontextu jejich profesního vzdělávaní: zjištení a výzvy z šetření TALIS 2013. Pedagogická orientace, 25(4), 528-556. CrossRef
14. Kosová, B. (2007). Andragogický pohľad na vzdelávanie a učenie sa učiteľov. Orbis scholae, 1(3), 5-12. CrossRef
15. Kosová, B. (2017). Učitelia v reformách školy a kurikula. Edukácia. Vedecko-odborný časopis, 2(1), 126-138.
16. Košťálová, H., & Cudlínová, M. (2015). Praktický průvodce kariérového poradce pre 21. století. Dostupné z http://www.ekscr.cz/sites/ default/files/obrazky/soubory/ publikace/stahnetesimetodiku_0.pdf
17. Kwiatkovska, H. (2008). Pedeutologia. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
18. Lazarová, B., Pol, M., Hloušková, L., Novotný, P., & Sedláček, M. (2012). Organizační učení v odborných diskurzech. Pedagogická orientace, 22(2), 145-161. CrossRef
19. Lazarová, B., Sträng, D. R., Jensen, R., & Sørmo, D. (2016). Podpora učení ve školách. Brno: Masarykova univerzita. CrossRef
20. Maskit, D. (2011). Teachers' attitudes toward pedagogical changes during various stages of professional development. Teaching and Teacher Education, 27(5), 851-860. CrossRef
21. MŠVVaŠ SR. (2017a). Analýza kariérového systému učiteľov na Slovensku. Dostupné z http://www.minedu.sk/diskusna-studia-analyza-karieroveho-systemu-ucitelov-na-slovensku/
22. MŠVVaŠ SR. (2017b). Pokyn ministra č. 39/2017, ktorým sa vydávajú profesijné štandardy pre jednotlivé kategórie a podkategórie pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov škôl a školských zariadení. Dostupné z https://www.minedu.sk/pokyn-ministra-c-392017-ktorym-sa-vydavaju-profesijne-standardy-pre jednotlive-kategorie-a-podkategorie-pedagogickych-zamestnancov-a-odbornych-zamestnancov-skol-a-skolskych-zariadeni/
23. Novotný, P., Pol, M., & Hloušková, L. (2011). Škola jako komunita profesního učení. In O. Kaščák & B. Pupala (Eds.), Škola - statický element v sociálnej dynamike (s. 248-253). Bratislava: Iura Edition.
24. OECD. (2005). Kariérové poradenstvo. Príručka pre tvorcov koncepcií. Dostupné z http://web.saaic.sk/nrcg_new/kniznica% 5COECD-KP_prirucka%5CKarierove_ poradenstvo-Koncepcna _prirucka.pdf
25. Pattonová, W., & McMahonová, M. (2015). Kariérový rozvoj a systémová teorie. Propojení mezi teorií a praxí. Dostupné z http://www.dzs.cz/file/4963/EG_Karierovy %20rozvoj%20a%20 systemova%20teorie_2015.pdf
26. Pavlov, I. (2017). Učiteľská andragogika. Prešov: Vydavateľstvo Prešovskej univerzity.
27. Pavlov, I., Bontová, A., & Schubert, M. (2017). Učiteľská andragogika a model andragogického poradenstva. In J. Veteška (Ed.), Vzdělávaní dospělých 2016 - východiska a inspirace pro teorii a praxi (s. 165-175). Praha: Česká andragogická společnost.
28. Pavlov, I., & Krystoň, M. (2017). Model podpory profesijného učenia a rozvoja učiteľstva. In I. Pavlov (Ed.), Kontexty podpory profesijného rozvoja učiteľstva (s. 9-48). Banská Bystrica: Belianum.
29. Peavy, V. R. (2013). Sociodynamické poradenství. Konstruktivistická perspektiva. Praha: Dům zahraniční spolupráce pro Centrum Euroguidance.
30. Průcha, J., & Veteška, J. (2012). Andragogický slovník. Praha: Grada.
31. Santiago, P., Halász, G., Levačič, R., & Shewbridge, C. (2016). OECD Review of schol resources: Slovak Republic. Dostupné z http://www.oecd-ilibrary.org/education/oecd-reviews-of-school-resources-slovak-republic-2015_9789264247567-en CrossRef
32. Schiersmann, C., Einarsdóttir, S., Katsarov, J., Lerkkanen,J., Mulvey, R., Pouyaud, J., ... Weber, P. (2016). European competence standards for the academic training of career practitioners. Handbook Volume 2. Dostupné z http://www.nice-network.eu/cpr/ecs/ CrossRef
33. Spilková, V., & Vašutová, J. (2008). Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání: výzkumný záměr. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.
34. Starý, K., Dvořák, D., Greger, D., & Duschinská, K. (2012). Profesní rozvoj učitelů. Praha: Karolinum.
35. Tomengová, A., Kosová, B., Poliach, V., Pavlov, I., ŠukolovÁ, D., Fridrichová, P., ... Haviar, M. (2017). Pedagogické znalosti a profesionalita učiteľa. Banská Bystrica: Belianum.
36. Veteška, J. (2016). Přehled andragogiky. Praha: Portál.
37. Zákon NR SR č. 317/2009 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Zbierka zákonov, 113, 2334-2361.
Poradenstvo v podpore profesijného rozvoja pedagogických zborov škôl is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
157 x 230 mm
vychází: 3 x ročně
cena tištěného čísla: 150 Kč
ISSN: 1802-4637
E-ISSN: 2336-3177