Oznamujeme autorům a čtenářům, že po dohodě s nakladatelstvím Karolinum bude od roku 2024 (ročník 18) časopis Orbis scholae vycházet pouze v elektronické podobě.
Orbis scholae je odborný recenzovaný časopis zaměřený na problematiku školního vzdělávání v jeho širších sociokulturních souvislostech. Cílem časopisu je přispět k porozumění školnímu vzdělávání a jeho rozvoji, k řešení problémů praxe a vzdělávací politiky.
Časopis je zařazen do databází SCOPUS, CEEOL, DOAJ, EBSCO a ERIH Plus.
ORBIS SCHOLAE, Vol 12 No 3 (2018), 47–65
Vztah ředitele a učitelského sboru ve vybraných evropských státech v kontextu autonomie škol
[The Relationship Between the Headteacher and the Teaching Staff in Selected European Countries in the Context of School Autonomy]
Zuzana Svobodová, Václav Trojan
DOI: https://doi.org/10.14712/23363177.2019.7
zveřejněno: 26. 07. 2019
Abstract
This study is focused on the analysis of the scope of autonomy of schools and their headteachers in the work with human resources and its influence on a specific relation and the position of the headteacher of the school towards the other teachers. It analyses the possibilities of creating a teaching staff, selecting and dismissing individual teachers, their development and tool of evaluation, their rewarding and leading of the development. Two school systems are selected for this study ― German and Austrian. These two systems may be considered as centrally controlled and in the latest years, the progressive strengthening of autonomy of the schools has been discussed and planned. In spite of the long attempts to strengthen the autonomy, the reforms in the last years have been focused rather on the standardization of the performance of the teaching increasing thereby the quality of education. The presented findings within this text are compared to the situation in the Czech Republic, which contributes to deep understanding of the role of the Czech headteacher and his/her relation to the teaching staff involving his/her role in the international context. This text is completed by concrete examples of authentic practice.
klíčová slova: autonomy of schools; the educational system; headteacher of school; instructional leadership
reference (48)
1. Abari-Ibolya, E., & Baráth, T. (2010). Improving school leadership in Central Europe. Budapest: Tempus Public Foundation.
2. Barber, M., & Mourshed, M. (2007). How the world's best-performing schools come out on top. Dostupné z http://www.smhc-cpre.org/wp-content/uploads/2008/07/how-the-worlds-best-performing-school-systems-come-out-on-top-sept-072.pdf
3. Behbahani, A. (2011) Educational leaders and role of education on the efficiency of schools principals. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 15, 9-11. DOI: 10.1016/j.sbspro.2011.03.040 CrossRef
4. Besoldung Hamburgische Beamtinnen und Beamten: Besoldungstabellen 2017/2018. (2017). Hamburg: GEW Landesverband Hamburg. Dostupné z https://www.gew-hamburg.de/sites/default/files/download/besoldungstabelle_hamburg_2017_18.pdf
5. Bildungsreformgesetz 2017. (2017). Bundesgesetzblatt, 138/2017.
6. Bundeslehrer-Lehrverpflichtungsgesetz - BLVG (2017). Bundesgesetzblatt, 138/2017. Dostupné také z https://www.ris.bka.gv.at/GeltendeFassung.wxe?Abfrage=Bundesnormen&Gesetzesnummer=10008205
7. Die Einstellung von Lehrkräften in den Schuldienst der Freien und Hansestadt Hamburg im Kurzüberblick. (2017). Dostupné z http://www.hamburg.de/bsb/bewerbungen-online/64692/hinweise-einstellungsverfahren/
8. Die Regierung präsentiert Autonomiepaket als "Herzstück der Bildungsreform". (2017). Wien: Bundesministerium für Bildung. Dostupné z https://www.bmb.gv.at/ministerium/vp/2017/20170317.html
9. Dvořák, D., Urbánek, P., & Starý, K. (2014). High autonomy and low accountability: Case study of five Czech schools. Pedagogická orientace, 24 (6), 919-940. DOI: 10.5817/PedOr2014-6-919 CrossRef
10. Entgelttabelle für die Entgeltgruppen 1 bis 15: gültig vom 1. Januar 2017 bis 31. Dezember 2017. (2017). Sachsen: Landesamt für Steuern und Finanzen. Dostupné z http://www.lsf.sachsen.de/download/Tarif/Entgelttabelle_TV-L_01.01.17-31.12.17.pdf
11. Eurydice (2007). Autonomie škol v Evropě. Politická a realizační opatření. Brusel: autor. Dostupné z http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/090CS.pdf
12. Gehalt für Lehrer: Lehrergehalt für Beamte und Tarifangestellte. (2017). GEW. Dostupné z http://www.oeffentlichen-dienst.de/news/69-gehalt/300-grundschullehrer-gehalt-lehrergehalt.html
13. Gehaltstabelle für LehrerInnen 2018. (2017). Österreichische Lehrer/Innen Initiative. Dostupné z https://www.oeliug.at/recht/gehalt/gehaltstabelle/
14. Greger, D. (2006). Spravedlivost českého školského systému v mezinárodním srovnání. Orbis Scholae, 0(1), 46-59. CrossRef
15. Hamburgisches Schulgesetz: HmbSG (2016). Hamburg: Behörde für Schule und Berufsbildung.
16. Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál.
17. Huber, S. G. Ed. (2009). School leadership - international perspectives. Dordrecht: Springer. CrossRef
18. Janík, T., Knecht, P., Kubiatko, M., Pavlas, T., Slavík, J., Solnička, D., & Vlček, P. (2011). Kvalita školy a kurikula od expertního šetření ke standardu kvality: Výzkumná zpráva. Praha: Národní ústav pro vzdělávání.
19. Koubek, J. (2015). Řízení lidských zdrojů: základy moderní personalistiky. Praha: Management Press.
20. Kuuskorpi, M. & Cabellos González, N. (2011). The future of the physical learning environment: school facilities that support the user. Paris: OECD. DOI: 10.1787/5kg0lkz2d9f2-en CrossRef
21. Landeslehrer-Dienstrechtsgesetz - LDG 1984. (2017). Bundesgesetzblatt, 138/2017. Dostupné také z https://www.ris.bka.gv.at/GeltendeFassung.wxe?Abfrage=Bundesnormen&Gesetzesnummer=10008549
22. Lazarová, B., Pol, M., & Sedláček, M. (2015). Mezinárodní šetření TALIS 2013. Praha: Česká školní inspekce.
23. Lehrerausbildung im Freistaat Sachsen. (2017). Dresden: Staatsministerium für Kultus. Dostupné z https://www.lehrerbildung.sachsen.de/132.htm
24. Leithwood, K. (2005). Educational leadership: A review of the research. Philadelphia: The Laboratory for Student Success. Temple University.
25. Leithwood, K., Sun, J., & Pollock, K. (2017). How school leaders contribute to student success: the four paths framework. New York, NY: Springer. CrossRef
26. Lhotková, I., Trojan, V., & Kitzberger, J. (2012). Kompetence řídících pracovníků ve školství. Praha: Wolters Kluwer ČR.
27. Lukas, J. (2009). Vztahy mezi učiteli a řediteli na základních školách - přehled relevantních výzkumů. Studia paedagogica, 14(1), 127-145.
28. Moree, D. (2013). Učitelé na vlnách transformace: kultura školy před rokem 1989 a po něm. Praha: Karolinum.
29. MŠMT. (2009). Zpráva o vývoji českého školství od listopadu 1989 (v oblasti regionálního školství). Dostupné z http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/strategicke-a-koncepcni-dokumenty-cerven-2009
30. Mulford, B. (2008). The leadership challenge: improving learning in schools. Camberwell: ACER Press.
31. Obdržálek, Z., & Polák, J. (2008). Príprava školských manažérov ako kľúčový predpoklad efektívnosti školy. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa.
32. Píšová, M., & Hanušová, S. (2016). Začínající učitelé a drop-out. Pedagogika, 66(4), 386-407. DOI: 10.14712/23362189.2016.353 CrossRef
33. Robinson, V., Hohepa, M., & Lloyd, C. (2009). School leadership and student outcomes: identifying what works and why: best evidence synthesis iteration (BES). Wellington: Ministry of Education.
34. Rozkovcová, A., & Urbánek, P. (2017). Fluktuace učitelů: vybrané zahraniční teorie a výzkumné přístupy. Studia paedagogica, 22(3), 25-40. CrossRef
35. School autonomy and accoutability: Are they related to student performace? (2011, October). PISA in Focus. Dostupné z www.oecd.org/dataoecd/17/43/48910490. pdf.
36. Sofatutor. (2016, September 08). Verbeamtung: Wo werden Lehrer verbeamtet? [Online]. Sofatutor-Magazin Lehrer. Dostupné z http://magazin.sofatutor.com/lehrer/2016/09/08/verbeamtung-wo-werden-lehrer-verbeamtet/
37. Šikýř, M. (2014). Nejlepší praxe v řízení lidských zdrojů. Praha: Grada.
38. Šikýř, M., Borovec, D., & Trojanová, I. (2016). Personalistika v řízení školy. Praha: Wolters Kluwer.
39. Šťastný, V. (2017). Aktuální pohledy na vzdělávání v Rakousku: zpráva ze studijního pobytu ve Vídni. Pedagogická orientace, 27(3), 504-512.
40. Tomková, A. (2012). Rámec profesních kvalit učitele: hodnoticí a sebehodnotící arch. Praha: Národní ústav pro vzdělávání.
41. Trojan, V. (2011). Vzdělávání řídicích pracovníků v českém školství: programy a hodnocení jejich obsahu účastníky. Orbis scholae, 5(3), 107-122. CrossRef
42. Trojan, V. (2014). Pedagogický proces a jeho řízení. Praha: Wolters Kluwer.
43. Trojan, V. (2016). Neřešené otázky profesní přípravy ředitelů škol a jejich dalšího rozvoje. Andragogická revue 1/2016, 62-70.
44. Trojan, V. (2017). Řízení pedagogického procesu v současné škole. Praha: PedF UK.
45. Vertragsbedienstetengesetz 1948 - VBG. (2017). Bundesgesetzblatt, 138/2017. Dostupné z https://www.ris.bka.gv.at/GeltendeFassung.wxe?Abfrage=Bundesnormen&Gesetzesnummer=10008115
46. Vieth-Entus, S. (2010, 08. 06.). Immer mehr Junglehrer fallen durch: GEW kritisiert Belastung der Referendare. Der Tagesspiegel. Dostupné z https://www.tagesspiegel.de/berlin/immer-mehr-junglehrer-fallen-durch/1854374.html
47. Vorbereitungsdienst (Referendariat): Informationen für die Bewerbung. (2017). Dostupné z http://www.hamburg.de/bsb/vorbereitungsdienst/64638/bewerbungen-vorbereitungsdienst/
48. Zákoník práce. (2006). Zákon č. 262/2006 Sb.
Vztah ředitele a učitelského sboru ve vybraných evropských státech v kontextu autonomie škol is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
157 x 230 mm
vychází: 3 x ročně
cena tištěného čísla: 150 Kč
ISSN: 1802-4637
E-ISSN: 2336-3177