Oznamujeme autorům a čtenářům, že po dohodě s nakladatelstvím Karolinum bude od roku 2024 (ročník 18) časopis Orbis scholae vycházet pouze v elektronické podobě.
Orbis scholae je odborný recenzovaný časopis zaměřený na problematiku školního vzdělávání v jeho širších sociokulturních souvislostech. Cílem časopisu je přispět k porozumění školnímu vzdělávání a jeho rozvoji, k řešení problémů praxe a vzdělávací politiky.
Časopis je zařazen do databází SCOPUS, CEEOL, DOAJ, EBSCO a ERIH Plus.
ORBIS SCHOLAE, Vol 11 No 2 (2017), 31–52
Život Karla – příběh učitele v socialistickém Československu
[Karel’s Life – The Story of a Teacher in Socialist Czechoslovakia]
Jiří Zounek, Dana Knotová, Michal Šimáně
DOI: https://doi.org/10.14712/23363177.2018.56
zveřejněno: 20. 03. 2018
Abstract
This study is a reconstruction of the life history of a teacher who lived most of his life in the communist era, teaching at several schools, and lived to witness the fall of the communist regime in 1989. The research is based on the biographic method but we have also drawn on interviews with colleagues and pupils of the teacher, studied relevant archive documents, school yearbooks and other secondary sources. The life history of the teacher presents information not only on everyday life of schools and the teaching profession but also on education during the rise of the communist dictatorship. Our research also revealed that (sudden) deaths of witnesses of certain events may have a significant effect of the applicability of the biographic method. The research leads us to believe that studying life stories of teachers holds a great potential for uncovering new information on lives and teachers in totalitarian society but also the everyday reality of the communist regime and the education of the period.
klíčová slova: komunismus, soudobé dějiny školství v Československu, životní příběh učitele, biografická metoda
reference (69)
1. Abens, A. (2015). Effects of authoritarianism on the teaching of national history: The case of Latvia. Paedagogica Historica, 51(1−2), 166−180. CrossRef
2. Brednich, R. W. (Ed.). (2001). Grundriß der Volkskunde. Einführung in die Forschungsfelder der Europäischen Ethnologie. Berlin: Reimer.
3. Bren, P. (2013). Zelinář a jeho televize: kultura komunismu po pražském jaru 1968. Praha: Academia.
4. Brickman, W. W. (1977). Some aspects of the historiography of Soviet education. Paedagogica Historica, 17(1), 37−49. CrossRef
5. Burke, P. (1991). New perspectives on historical writing. Cambridge: Polity Press.
6. Cach, J. (1991). Poznámky k vývoji politiky a institucí v oblasti školství − léta nadějí, krizí a zklamání 1945−1990. Pedagogika, 41(2), 135−144.
7. Cuhra, J. (2009). Kádrovník nikdy nemůže být se svou prací hotov. Kádrování a komunistické vládnutí. Dějiny a současnost, 11, 30−33.
8. Čechurová, J., & Randák, J. (2014). Základní problémy studia moderních a soudobých dějin. Praha: NLN.
9. Čermáková, M. (1991). Formování totalitního školství v poválečném Československu. Pedagogika, 41(3), 323−333.
10. Černá, M. (2009). Od školy až do důchodu. V síti kádrových materiálů. Dějiny a současnost, 11, 37−39.
11. Ecarius, J. (2003). Biografie, Lernen und Familienthemen in Generationsbeziehungen. Zeitschrift für Pädagogik, 49(4), 534−549.
12. Fajmon, H. (2005). Sovětská okupace Československa a její oběti. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury. Opladen/Wiesbaden: Westdeutscher Verlag.
13. Fuchs-Henritz, W. (2000). Biographische Forschung. Eine Einführung in Praxis und Methoden. CrossRef
14. Gavora, P. (2001a). Výskum životného príbehu: učiteľka Adamová. Pedagogika, 51(3), 352−368.
15. Gavora, P. (2001b). Životný príbeh učiteľa: metodologické hľadiská výskumu. Pedagogická revue, 53(3), 217−236.
16. Gruner, P., & Kluchert, G. (2001). Erziehungsabsichten und Sozialisationseffekte. Die Schule der SBZ und frühen DDR zwischen politischer Instrumentalisierung und institutioneller Eigenlogik. Zeitschrift für Pädagogik, 47(6), 859−868.
17. Gula, M. (1994). Vývoj typů spolupracovníků kontrarozvědky StB ve směrnicích pro agenturní práci. Securitas Imperii, 1, 12−13.
18. Janiš, K. ml. (2014). Jak tedy reflektovat socialistickou pedagogiku? Pedagogická orientace, 24(1), 128−132.
19. Hlavinková, L. (2007). Socialismus jako sekularizovaná společnost: Být věřícím v době socialismu − případová studie. In T. Bubík & H. Hoffmann (Eds.), Náboženství a politika (s. 62−71). Pardubice: Pantheon.
20. Kalinová, L. (2012). Konec nadějím a nová očekávání: k dějinám české společnosti 1969−1993. Praha: Academia.
21. Kandert, J. (2004). Každodenní život vesničanů středního Slovenska v šedesátých až osmdesátých letech 20. století. Praha: Karolinum.
22. Kaplan, V. (2011). A dress rehearsal for cultural revolution: Bolshevik policy towards teachers and education between February and October, 1917. History of Education, 35(4−5), 427−452.
23. Knapík, J., et al. (2014). Děti, mládež a socialismus v Československu v 50. a 60. letech. Opava: SU.
24. Konopásek, Z. (1999). Otevřená minulost: autobiografická sociologie státního socialismu. Praha: Karolinum.
25. Le Goff, J. (1983). Later history. Past and Present, 100(1), 14−28. CrossRef
26. Lehmann, A. (1980). Autobiographische Methoden. Ethnologia Europaea, 11(1), 36−54.
27. Mahamuda, K., & Martínez Ruiz-Funes, M. J. (2014). Reconstructing the life histories of Spanish primary school teachers: A novel approach for the study of the teaching profession and school culture. History of Education, 43(6), 793−819. CrossRef
28. Maňák, J. (2013). Pedagogika a pedagogové v období vlády komunismu. Pedagogická orientace, 23(3), 386−391. CrossRef
29. Mareš, J. (2010). O vstupování na tenký led. Pedagogika, 60(2), 99−103.
30. Martin, J. (2012). Interpreting biography in the history of education: Past and present. History of Education, 41(1), 87−102. CrossRef
31. McCulloch, G. (2011). The struggle for the history of education. New York: Routledge. Mincu, E. M. (2016). Communist education as modernisation strategy? The swings of the globalisation pendulum in Eastern Europe (1947−1989). History of Education, 45(3), 319−334. Moree, D. (2013). Učitelé na vlnách transformace: kultura školy před rokem 1989 a po něm. Praha: Karolinum.
32. Muchmore, J. A. (2001, duben). The story of "Anna": A life history study of the literacy beliefs and teaching practices of an urban high school English teacher. In Annual Meeting of the American Educational Research Association (s. 1−38). Seattle.
33. Nosková, J. (2014). Biografická metoda a metoda orální historie: na příkladu výzkumu každodenního života v socialismu. Brno: Etnologický ústav AV ČR Praha − pracoviště Brno.
34. Otáhal, M. (1994). Opozice, moc, společnost 1969−1989: Příspěvek k dějinám "normalizace". Praha: Maxdorf.
35. Otáhal, M. (2002). Normalizace 1969−1989: příspěvek ke stavu bádání. Praha: Ústav pro soudobé dějiny AV ČR.
36. Otáhal, M., & Vaněk, M. (1999). Sto studentských revolucí: studenti v období pádu komunismu − životopisná vyprávění. Praha: NLN.
37. Pehnke, A. (Ed.). (2008). Widerständige sächsische Schulreformer im Visier stalinischer Politik(1945−1959). Frankfurt am Main: Peter Lang.
38. Plummer, K. (2001). Documents of life 2: An invitation to a critical humanism. London: SAGE Publications. CrossRef
39. Průcha, J. (2009). Historický vývoj českého školství II (1948−1989). In J. Průcha (Ed.), Pedagogická encyklopedie (s. 45−49). Praha: Portál.
40. Průcha, J. (2011). Vstoupit, či nevstoupit na tenký led analýzy socialistické pedagogiky? Pedagogika, 61(2), 187−190.
41. Průcha, J. (2015). Česká vzdělanost: multidisciplinární pohled na fenomén národní kultury. Praha: Wolters Kluwer.
42. Průcha, V., et al. (2009). Hospodářské a sociální dějiny Československa 1918−1992. Brno: Doplněk.
43. Pullmann, M. (2008). Sociální dějiny a totalitněhistorické vyprávění. Soudobé dějiny, 15(3−4), 703−717.
44. Pullmann, M. (2009). Diktatura, konsensus a společenská změna. K výkladu komunistické diktatury v českých akademických diskusích po roce 1989. In L. Storchová & J. Horský (Eds.), Paralely, průsečíky, mimoběžky. Teorie, koncepty a pojmy v české a světové historiografii 20. století (s. 231−246). Ústí nad Labem: Albis International.
45. Rýdl, K. (2006). Historický vývoj českého vzdělávání do roku 1989. In J. Kalous & A. Veselý (Eds.), Vzdělávací politika České republiky v globálním kontextu (s. 7−22). Praha: Karolinum.
46. Shapiro, S., & Shapiro, R. (2004). The curtain rises: Oral histories of the fall of communism in Eastern Europe. Jefferson: McFarland & Co.
47. Sharpe, J. (1991). History from below. In P. Burke (Ed.), New perspectives on historical writing (s. 25−41). Cambridge: Polity Press.
48. Schulze, W. (Ed.). (1996). Ego-Dokumente. Annäherung an Menschen in der Geschichte. Berlin: Oldenbourg Akademie-Verlag. CrossRef
49. Smith, S. (Ed.). (2014). The Oxford handbook of the history of Communism. Oxford: Oxford University Press.
50. Stone, L. (1979). The revival of narrative: Reflections on a new old history. Past and Present, 85(1), 3−24. CrossRef
51. Storchová, L., a kol. (2014). Koncepty a dějiny: proměny pojmů v současné historické vědě. Praha: Scriptorium.
52. Tenorth, H. E., Kudella, S., & Paetz, A. (1996). Politisierung im Schulalltag der DDR. Durchsetzung und Scheitern einer Erziehungsambition. Weinheim: Dt. Studien-Verlag.
53. Thomas, J. I. (1973). Communist education in the schools of the People's Republic of Albania. Paedagogica Historica, 13(1), 107−119. CrossRef
54. Trapl, M. (2005). Česká strana lidová. In J. Malíř et al. (Eds.), Politické strany: Vývoj politických stran a hnutí v českých zemích a v Československu 1861−2004, II. díl, období 1938−2004 (s. 1175−1188). Brno: Doplněk.
55. Uhlig, Ch. (1996). Emigranten und Remigranten in Bildungspolitik und Pädagogik − die Erfahrung Sowjetunion in der ostdeutschen Nachkriegsentwicklung. Paedagogica Historica, 32(3), 709−735. CrossRef
56. Vaněk, M. (2009). Obyčejní lidé…?! Pohled do života tzv. mlčící většiny: životopisná vyprávění příslušníků dělnických profesí a inteligence. Praha: Academia.
57. Vaněk, M., & Krátká, L. (2014). Příběhy (ne)obyčejných profesí: česká společnost v období tzv. normalizace a transformace. Praha: Karolinum.
58. Vaněk, M., & Mücke, P. (2015). Třetí strana trojúhelníku: teorie a praxe orální historie. Praha: UK, Karolinum.
59. Vorlíček, Ch. (2004). České školství 1945−2000. In E. Walterová (Ed.), Česká pedagogika: proměny a výzvy: sborník k životnímu jubileu profesora Jiřího Kotáska (s. 119−176). Praha: PedF UK.
60. Walterová, E. (2004). Úloha školy v rozvoji vzdělanosti (1. sv.). Brno: Paido.
61. Weller, T. (2013). History in the digital age. London: Routledge.
62. Wojdon, J. (2015). The system of textbook approval in Poland under communist rule (1944−1989) as a tool of power of the régime. Paedagogica Historica, 51(1−2), 181−196. CrossRef
63. Zounek, J. (2011). Učitel − Příběh normálního života v nenormální době. In L. Fasora, J. Hanuš, J. Malíř, & D. Nečasová (Eds.), Člověk na Moravě ve druhé polovině 20. století (s. 241−252). Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury.
64. Zounek, J., Knotová, D., & Šimáně, M. (2015). Výzkum soudobých dějin pedagogiky a školství: k metodologickým otázkám historicko-pedagogického výzkumu. Studia Paedagogica, 20(3), 89−112. CrossRef
65. Zounek, J., Šimáně, M., & Knotová, D. (2015). Dějiny socialistického školství: terra inkognita historicko-pedagogického výzkumu? K problematice zdrojů poznání minulosti. Pedagogická orientace, 25(3), 319−344. CrossRef
66. Zounek, J., Šimáně, M., & Knotová, D. (2016). Cesta k učitelství v socialistickém Československu pohledem pamětníků. Studia Paedagogica, 21(3), 131−159. CrossRef
67. Zounek, J., Šimáně, M., & Knotová, D. (2017a). Normální život v nenormální době. Základní školy a jejich učitelé (nejen) v období tzv. normalizace. Praha: Wolters Kluwer ČR.
68. Zounek, J., Šimáně, M., & Knotová, D. (2017b). Socialistická základní škola pohledem pamětníků. Sonda do života učitelů v Jihomoravském kraji. Praha: Wolters Kluwer ČR.
69. Zounek, J., & Vichrová, M. (2008). Der Wissenschaftler und Pädagoge in den totalitären Regimen des 20. Jahrhunderts in der Tschechoslowakei. In A. Pehnke (Ed.), Widerständige sächsische Schulreformer im Visier stalinischer Politik, 1945−1959 (s. 216−228). Frankfurt am Main: Peter Lang.
Život Karla – příběh učitele v socialistickém Československu is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
157 x 230 mm
vychází: 3 x ročně
cena tištěného čísla: 150 Kč
ISSN: 1802-4637
E-ISSN: 2336-3177