Oznamujeme autorům a čtenářům, že po dohodě s nakladatelstvím Karolinum bude od roku 2024 (ročník 18) časopis Orbis scholae vycházet pouze v elektronické podobě.
Orbis scholae je odborný recenzovaný časopis zaměřený na problematiku školního vzdělávání v jeho širších sociokulturních souvislostech. Cílem časopisu je přispět k porozumění školnímu vzdělávání a jeho rozvoji, k řešení problémů praxe a vzdělávací politiky.
Časopis je zařazen do databází SCOPUS, CEEOL, DOAJ, EBSCO a ERIH Plus.
ORBIS SCHOLAE, Vol 11 No 2 (2017), 11–29
Komparativní analýza standardů finanční gramotnosti v České republice a vybraných zahraničních státech
[Comparative Analysis of the Standards for Financial Literacy Development from the Czech Republic and Other States]
Karel Ševčík, Tomáš Janko
DOI: https://doi.org/10.14712/23363177.2018.55
zveřejněno: 20. 03. 2018
Abstract
The purpose of financial literacy, to help students manage everyday financial situations, is generally appreciated. The conditions for implementation of the financial literacy into school curricula may however differ significantly in various states. In the presented study the planned curriculum for financial education is analyzed. The aim is to compare the standards for financial literacy in the Czech Republic and other selected countries in terms of basic financial dimensions and categories. Methodology of the study is patterned on the FLin€VET program which sought to compare conceptions of financial literacy among various European states. In total 4 standards from the Czech Republic, Australia, Japan and United Kingdom are analyzed and compared. The results suggest that in the Czech standards topics related to pupils’ orientation in financial relations are emphasized. However, the issues which would promote pupils’ use of financial knowledge in authentic life situations are underestimated, compared to the standards of other states.
klíčová slova: financial literacy, financial education, content analysis, projected curriculum, educational standards
reference (51)
1. Alsemgeest, L. (2015). Arguments for and against financial literacy education: Where to go from here? International Journal of Consumer Studies, 39, 155−161. CrossRef
2. ASIC. (2011). National financial literacy strategy. Dostupné z http://www.financialliteracy.gov.au/media/218312/national-financial-literacy-strategy.pdf
3. Beneš, Z. (2005). Výzva, nebo destrukce? Česká kurikulární reforma a dějepis. Pedagogika, 55(1), 37−47.
4. Bereday, G. (1964). Comparative method in education. New York: Holt, Rinehart and Winston. Béres, D., & Huzdik, K. (2012). Financial literacy and macro-economics. Public Finance Quarterly, 3, 298−312.
5. Blue, L., Grootenboer, K., & Brimble, A. (2014). Financial literacy education in the curriculum: Making the grade, or missing the mark? International Review of Economics Education, 16(Part A), 51−62.
6. Braunstein, S., & Welsch, C. (2002). Financial literacy: An overview of practice, research and policy. Federal Reserve Bulletin, 8(8), 445−457.
7. CCFSI. (2002). Guidelines for the promotion of consumer education on finance. Dostupné z http://www.shiruporuto.jp/e/consumer/pdf/sisin01.pdf
8. CCFSI. (2007). Financial education program. Dostupné z https://www.shiruporuto.jp/e/consumer/pdf/financial_education.pdf
9. Cole, S., Paulson, A., & Shastry, G. K. (2012). Smart money: The effect of education on financial behaviour (Harvard Business School Finance Working Paper No. 09-071). Dostupné z https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1317298
10. Doležalová, J. (2007). K vybraným podmínkám kurikulární reformy v ČR. In A. Wiegerová, Fórum o premenách školy v 21. storočí (s. 188−195). Bratislava: UK.
11. Farnsworth, V. (2016). Following the trail from political discourse to curriculum reform: Reflecting on the shape of financial capability education in England. In C. Aprea & E. Wuttke, et al., International handbook of financial literacy (s. 147−161). Singapore: Springer. FLin€VET. (2013). Document analysis scheme: Final vision. Dostupné z http://www.flinevet.eu/upload/results_and_outcomes/tools_for_investigating_financial_literacy/Document_Analysis_Scheme.pdf
12. Frączek, B. (2014). Main purposes and challenges in the financial education of financial consumers in the world. Journal of Economic Management, 16(1), 28−43.
13. Gavora, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
14. Hamburg, M. (2009). Financial mathematical tasks in a middle school mathematics textbook series: A content analysis (Disertační práce). Akron: UA.
15. Hendl, J. (2009). Přehled statistických metod. Analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál.
16. Hill, A. T., & Suiter, M. C. (2014). Teaching about personal finance: The national standards for financial literacy. Social Education, 78(4), 189−191.
17. Hudecová, D. (2006). Analýza dějepisných vzdělávacích programů ve vybraných státech Evropy a její výsledky. Praha: PedF UK. Chráska, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada.
18. Huston, S. J. (2010). Measuring financial literacy. The Journal of Consumer Affairs, 44(2), 296−316. CrossRef
19. Jandová, L. (2014). Výsledky dotazníkového šetření k metodice výuky finanční gramotnosti na základních školách. Dostupné z http://www.financnigramotnostdoskol.cz/products/vysledky-dotaznikoveho-setreni-k-metodice-vyuky-financni-gramotnosti-na-zakladnich-a-strednich-skolach
20. Jappelli, T. (2009). Economic literacy: An international comparison. The Ecocomic Journal, 120(548), 429−451.
21. Johnson, E., & Sherraden, M. S. (2007). From financial literacy to financial capability among youth. The Journal of Sociology & Social Welfare, 34(3), 119−145.
22. Jones, D. (2004). Probability in middle grades mathematics textbooks: An examination of historical trends, 1957−2004 (Disertační práce). Missouri: MU.
23. Lienert, G. A., & von Eye, A. (1994). Erziehungswissenschaftliche Statistik. Weinheim: Beltz Verlag.
24. Lombard, M., Snyder-Duch, J., & Bracken, Ch. C. (2002). Content analysis in mass communication: Assessment and reporting of intercoder reliability. Human Communication Research, 28(4), 587−604. CrossRef
25. Luksander, A., Béres, D., Huzdik, K., & Németh, E. (2014). Analysis of the factors that influence the financial literacy of young people studying in higher education. Public Finance Quarterly, 2, 220−241.
26. Lusardi, A. (2008). Household saving behavior: The role of financial literacy, information, and financial education programs (NBER Working Paper No. 13824). Dostupné z http://www.nber.org/papers/w13824.pdf
27. Maier, M. H., Figart, D. M., & Nelson, J. A. (2014). Proposed national standards for financial literacy: What's in? What's out? Social Education, 72(2), 77−79.
28. MF, MŠMT, & MPO. (2007). Systém budování finanční gramotnosti v základních a středních školách. Dostupné z http://www.nuov.cz/uploads/SBFG_finalni_verze.pdf
29. Ministerstvo financí ČR. (2010). Národní strategie finančního vzdělávání. Dostupné z http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/narodni-strategie-financniho-vzdelavani-2010
30. Morton, J. S. (2005). The interdependence of economic and personal finance education. Social Education, 69(2), 66−69.
31. Mužíková, L. (2008). Východiska k implementaci výchovy ke zdraví do školních vzdělávacích programů pro základní vzdělávání (Disertační práce). Brno: PedF MU.
32. Najvar, P. (2014). Filipika proti finanční gramotnosti aneb O dvou (ne)souvisejících jevech. Pedagogická orientace, 24(5), 811−817. CrossRef
33. Noctor, M., Stoney, S., & Stradling, R. (1992). Financial literacy: A discussion of concepts and competences of financial literacy and opportunities for its introduction into young people's learning. London: National Foundation for Educational Research.
34. OECD. (2012). Koncepční rámec finanční gramotnosti. Dostupné z http://www.csicr.cz/getattachment/d91da612-aee8-492a-9304-86bd786a3b85
35. OECD. (2013). Advancing national strategies for financial education. Dostupné z http://www.oecd.org/finance/financial-education/G20_OECD_NSFinancialEducation.pdf
36. OECD. (2014). Financial education for youth: The role of schools. Dostupné z http://dx.doi
37. OECD/INFE. (2010). OECD/Infe set of criteria, principles, guidelines and policy guidance to improve financial education: Adressing youths' and womens' needs for financial education. Dostupné z https://www.oecd.org/daf/fin/financial education/TrustFund2013_OECD_INFE_Measurement_Evaluation_Tools_Finl_Ed.pdf
38. Opletalová, A. (2015). Financial education and financial literacy in the Czech education system. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 171, 1176−1184. CrossRef
39. Orbánová, D., & Velichová, L. (2013). Význam podnikavosti a finančnej gramotnosti v socioekonomickom a osobnom rozvoji mladých ľudí v Slovenskej republike. Sociológia, 45(5), 470−488.
40. PFEG. (2013). Financial education planning framework. Dostupné z http://www.pfeg.org/resources/details/financial-education-planning-framework-11-19-years Průcha, J. (2006). Srovnávací pedagogika. Praha: Portál.
41. Remund, D. L. (2010). Financial literacy explicated: The case for a clearer definition in an increasingly complex economy. The Journal of Consumer Affairs, 44(2), 276−295. CrossRef
42. Rössler, P. (2010). Inhlatsanalyse. Konstanz: UVK Verlagsgesellschaft.
43. Sim, J., & Wright, C. C. (2005). The kappa statistic in reliability studies: Use, interpretation, and sample size requirements. Physical Therapy, 85(3), 257−268.
44. Smyczek, S. (2015). Consumers' financial literacy as tool for preventing future economic crisis. Review of Business, 36(1), 19−33.
45. Ševčík, K. (2014). Finanční gramotnost v českém kurikulu a kurikulu vybraných zahraničních zemí: od vymezení pojmů k výzkumnému nástroji. In K. Pešková & T. Janko, et al., Kurikulum základní školy: metodologické přístupy a empirická zjištění (s. 31−44). Brno: MU.
46. Taylor, S., & Wagland, S. (2011). Financial literacy: A review of government policy and initiatives. Australasian Accounting, Business and Finance Journal, 5(2), 101−125.
47. Tokar-Asaad, C. (2015). Financial literacy and financial behavior: Assessing knowledge and confidence. Financial Services Review, 24(2), 101−117.
48. Váňová, M. (2009). Srovnávací pedagogika. Praha: UJAK.
49. Vlček, P. (2015). Srovnávací výzkum v pedagogice − některé úvahy o metodologii problémového přístupu. Pedagogická orientace, 25(3), 394−412. CrossRef
50. Vlček, P., & Janík, T. (2010). Školské reformy a tvorba kurikula tělesné výchovy v České republice, Spolkové republice Německo a Spojených státech amerických. Brno: Paido.
51. Yoong, J. (2010). Financial illiteracy and stock market participation: Evidence from the RAND American life panel (Pension Research Council Working Paper No. 2010-29). Dostupné z https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1707523
Komparativní analýza standardů finanční gramotnosti v České republice a vybraných zahraničních státech is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
157 x 230 mm
vychází: 3 x ročně
cena tištěného čísla: 150 Kč
ISSN: 1802-4637
E-ISSN: 2336-3177