ORBIS SCHOLAE
ORBIS SCHOLAE

Oznamujeme autorům a čtenářům, že po dohodě s nakladatelstvím Karolinum bude od roku 2024 (ročník 18) časopis Orbis scholae vycházet pouze v elektronické podobě.

Orbis scholae je odborný recenzovaný časopis zaměřený na problematiku školního vzdělávání v jeho širších sociokulturních souvislostech. Cílem časopisu je přispět k porozumění školnímu vzdělávání a jeho rozvoji, k řešení problémů praxe a vzdělávací politiky.

ORBIS SCHOLAE, Vol 11 No 1 (2017), 31–50

Rozhodování rodičů o odkladu školní docházky v kontextu výběru školy

[Parental Decision Making about the Postponement of the Commencement of School Attendance]

Kristýna Vlčková

DOI: https://doi.org/10.14712/23363177.2017.16
zveřejněno: 29. 01. 2018

Abstract

Delays in commencing school attendance are frequent in the Czech Republic, compared to the surrounding countries. According to Czech legislation, parents can opt for such a postponement and they can also decide which school the child enters. The purpose of this paper is to answer the question of how parents think about delaying the commencement of their children’s schooling in the context of primary school choice. In this study, I present the results of research in which I analyzed data obtained through ten in-depth interviews with parents of preschool children whose children attend a nursery school in the centre of a large city or parents planning to enrol their child in the first grade of primary school. These interviews focused on the topic of school choice and the subject of delayed commencement of school attendance emerged. The analysis of the interviews shows that parents choose a school in two ways. One is a strategy of an acceptable option by choosing the first acceptable primary school, while parents with a wish list strategy choose the best school from those that are available according to their own criteria. I show that these strategies can be preceded by the exclusion method, which means declining a local school, but this is only a zero step followed by one of the two school choice strategies. In conclusion, I state that the parents using the strategy of an acceptable option express greater confidence in the expertise of the institutions, and in their decisions about delayed commencement of school attendance they tend more to their own opinion than do parents with a wish list strategy. Parents with a wish list strategy are more independent in their decision making.

klíčová slova: delayed commencement of school attendance, school choice, elementary school, primary school, parent-school relationship

reference (30)

1. Bednářová, J., & Šmardová, V. (2015). Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Edika.

2. Black, S. E., Devereux, P. J., & Salvanes, K. G. (2011). Too young to leave the nest? The effects of school starting age. The Review of Economics and Statistics, 93(2), 455−467. CrossRef

3. Bosetti, L. (2004). Determinants of school choice: Understanding how parents choose elementary schools in Alberta. Journal of Education Policy, 19(4), 387−405. CrossRef

4. Clarke, A. E. (2005). Situational analysis grounded theory after the postmodern turn. San Francisco: University of California.

5. Český rozhlas Radiožurnál. (2017). Ranní interview 12. 2. 2017, 8:50. Dostupné z http:// prehravac.rozhlas.cz/audio/3800169

6. Český statistický úřad. (2016). Základní školy − žáci přijatí do 1. ročníku dle věku; žáci, kteří ukončili povinnou školní docházku − časová řada 2006/07−2015/16. Dostupné z https:// www.czso.cz/documents/10180/34193311/2300421617.pdf/f0340251-f89b-4249-bd61-7662a5c33322?version=1.1

7. Frederiksson, P., & Öckert, B. (2013). Life-cycle effects of age at school start. The Economic Journal, 124(September), 977−1004. CrossRef

8. Goldring, E. B., & Hausman, C. S. (1999). Reasons for parental choice of urban schools. Journal of Education Policy, 14(5), 469−490. CrossRef

9. Goleman, D. (1997). Emoční inteligence. Praha: Columbus.

10. Greger, D. (2015). Faktory ovlivňující rozhodování rodičů o odkladu školní docházky dítěte. In D. Greger, J. Simonová, & J. Straková (Eds.), Spravedlivý start? Nerovné šance v předškolním vzdělávání a při přechodu na základní školu (s. 96−105). Praha: PedF UK. Dostupné z http://pages.pedf.cuni.cz/uvrv/files/2016/04/Spravedlivy_start.pdf

11. Hastings, J. S., & Weinstein, J. M. (2008). Information, school choice, and academic achievement: Evidence from two experiments. Quarterly Journal of Economics, 123(4), 1373−1414. Kalenda, J. (2016). Prozatím nevyužitá šance: situační analýza v pedagogickém výzkumu.

12. Kohoutek, R. (2006). Diagnostika připravenosti dětí pro školní docházku. Pedagogická orientace, 16(2), 3−23.

13. Koťátková, S. (2008). Dítě a mateřská škola. Praha: Grada.

14. Kratzmann, J., & Schneider, T. (2012). School entry − A risk for schoolbeginners? Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 26(3), 197−212. Dostupné z https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs11577-009-0051-z

15. Langmeier, J., & Krejčířová, D. (1998). Vývojová psychologie. Praha: Grada.

16. Matějček, Z. (2005). Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte: normy vývoje a vývojové milníky z pohledu psychologa, základní duševní potřeby dítěte, dítě a lidský svět. Praha: Grada. McEvan, P. J., & Shapiro, J. S. (2008). The benefits of delayed primary school enrollment: Discontinuity estimates using exact birth dates. Journal of Human Resources, 43(1), 1−29. Dostupné z https://muse.jhu.edu/article/466576/pdf

17. Mertin, V. (2015). Odklady jsou reakcí rodičů na stav školského systému. ZVONÍ!, 3(5). Dostupné z https://www.clovekvtisni.cz/uploads/file/1420646766-cislo5_web.pdf

18. Nekorjak, M., Souralová, A., & Vomastková, K. (2011). "Romské školy" a sociálně prostorové nerovnosti. Sociologický časopis, 47(4), 657−680. Dostupné z http://sreview.soc.cas.cz/uploads/d5584d9fa64d97a2eb797f12e6897e3bbb28a041_Nekorjak%20soccas2011-4.pdf

19. Ponzo, M., & Scoppa, V. (2014). The long-lasting effects of school entry age: Evidence from italian students. Journal of Policy Modeling, 36(3), 578−599. CrossRef

20. Průcha, J., Walterová, E., & Mareš, J. (2013). Pedagogický slovník. Praha: Portál. Přinosilová, D. (2007). Diagnostika ve speciální pedagogice: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido.

21. Puhani, P. A., & Weber, A. M. (2007). Does the early bird catch the worm? Empirical Economics, 32(2), 359−386. Dostupné z https://link.springer.com/article/10.1007/s00181-006-0089-y.

22. Rowe, E. E., & Lubienski, C. (2017). Shopping for schools or shopping for peers: Public schools and catchment area segregation. Journal of Education Policy, 32(3), 340−356. Dostupné z http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/02680939.2016.1263363

23. Simonová, J. (2015). Postoje rodičů k volbě základní školy. Studia paedagogica, 20(3), 69−88. Dostupné z http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studiapaedagogica/article CrossRef

24. Simonová, J. (2017). Charakteristiky dobré základní školy z pohledu rodičů. Pedagogická orientace, 27(1), 136−159. Dostupné z https://journals.muni.cz/pedor/article/view/6743/pdf.

25. Straková, J., & Simonová, J. (2015). Výběr základní školy v ČR a faktory, které jej ovlivňují. Sociologický časopis / Czech Sociological Review, 51(4), 587−606. CrossRef

26. Svobodová, Z. (2015). Rozhodovací proces rodičů o odkladu povinné školní docházky (Disertační práce). Dostupné z https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/133186

27. Švaříček, R., & Šeďová, K. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál.

28. Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum. Zelinková, O. (2001). Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál.

29. Zákon č. 178/2016 Sb., kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů. Dostupné z https://www.psp.cz/sqw/sbirka.sqw?cz=178&r=2016

30. Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) ve znění účinném od 1. 1. 2017 do 31. 8. 2017. Dostupné z http://www.msmt.cz/dokumenty-3/skolsky-zakon-ve-zneni-ucinnem-od-1-1-2017-do-31-8-2017

Creative Commons License
Rozhodování rodičů o odkladu školní docházky v kontextu výběru školy is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

230 x 157 mm
vychází: 3 x ročně
cena tištěného čísla: 150 Kč
ISSN: 1802-4637
E-ISSN: 2336-3177

Ke stažení