Od roku 2021 časopis nevychází. Posledním vydaným číslem časopisu bylo číslo 2/2020.
Psychologie pro praxi chce navázat na cennou tradici předchozího odborného časopisu Psychologie v ekonomické praxi s tím, že nabízí prostor pro publikování původních příspěvků z psychologie i příbuzných disciplín. Preferovány jsou tyto základní obory: psychologie pedagogická a školní, psychologie práce a organizace, psychologie sociální a vývojová, psychologie zdraví a klinická psychologie. Vítány jsou příspěvky, které se zabývají studiem psychologických témat v rámci různých aplikovaných oblastí či napříč kulturami.
PSYCHOLOGIE PRO PRAXI, Vol 46 No 3 (2011), 81–93
Ovlivňuje příjmení vnímání fyzické atraktivity?
[Do surnames affect physical attractiveness perception?]
Marek Franěk, Martin Bílek
zveřejněno: 17. 02. 2015
Abstract
The study investigated an effect of a type of surname on perception of physical attractiveness. In the experiment participants (n = 65) were introduced to judges either under their normal surname or under funny surnames. It was surveyed whether the type of surname would influence perception of physical attractiveness and pleasantness of the participants. The results revealed only a poor effect of the surnames. However, when more attractive participants were selected from the sample, the results showed slightly higher differences between both conditions, whilst evaluated by opposite gender judges. The results are discussed in terms of stereotypical perception, implicit theory of personality and Gestalt psychology. Studie se zabývá vlivem příjmení na vnímání fyzické atraktivity. V experimentu byly pokusné osoby (n = 65) hodnotitelům představeny pod normálními nebo směšnými příjmeními. Bylo zjišťováno, zda příjmení, pod kterým budou představeny, může ovlivnit hodnocení jejich fyzické atraktivity a vnímané sympatičnosti. Výsledky ukázaly, že vliv příjmení byl velice slabý. Když jsme však vydělili ze souboru atraktivnější jedince, ukázalo se, že vliv představení normálním či směšným jménem se v případě hodnocení opačným pohlavím mírně zvětšil. Výsledky jsou vysvětlovány podle psychologických poznatků o stereotypech při hodnocení druhých lidí, implicitní teorie osobnosti a Gestalt psychologie. Beeinflusst der Familienname das Empfinden der physischen Attraktivität? Die Studie befasst sich mit der Frage, ob der Familienname das Empfinden der physischen Attraktivität beeinflusst. Im Experiment wurden Probanden (n = 65) unter einem normalen oder peinlichem Familiennamen den Bewertern vorgestellt. Es wurde erkundet, ob der Familienname, unter dem die Person vorgestellt wurde, das Empfinden der physischen Attraktivität und Sympathien zu der Person beeinflusst werden können. Die Ergebnisse zeigen, dass der Einfluss des Familiennamen sehr schwach ist. Wenn wir aber aus der Gruppe mehr attraktive Personen ausgesucht haben, zeigte sich, dass der Familienname, unter dem die Person vorgestellt wurde, im Fall der Bewertung durch das zweite Geschlecht, mehr Unterschiede bewirkt. Die Ergebnisse erklären wir mit der Stereotypisierung bei der Bewertung anderer Menschen, impliziter Persönlichkeitstheorie und Gestaltpsychologie.
klíčová slova: stereotypical perception; implicit theory of personality; physical attractiveness; effect of surname osobní stereotypy; implicitní teorie osobnosti; fyzická atraktivita; vliv příjmení Persönliche Stereotype; Implizite Persönlichkeitstheorie; physische Attraktivität; Familienname
157 x 230 mm
vychází: 2 x ročně
cena tištěného čísla: 80 Kč
ISSN: 1803-8670
E-ISSN: 2336-6486