Od roku 2021 časopis nevychází. Posledním vydaným číslem časopisu bylo číslo 2/2020.
Psychologie pro praxi chce navázat na cennou tradici předchozího odborného časopisu Psychologie v ekonomické praxi s tím, že nabízí prostor pro publikování původních příspěvků z psychologie i příbuzných disciplín. Preferovány jsou tyto základní obory: psychologie pedagogická a školní, psychologie práce a organizace, psychologie sociální a vývojová, psychologie zdraví a klinická psychologie. Vítány jsou příspěvky, které se zabývají studiem psychologických témat v rámci různých aplikovaných oblastí či napříč kulturami.
PSYCHOLOGIE PRO PRAXI, Vol 45 No 1 (2010), 57–73
Srovnání korelací škál NEO-PI-R a HPI u amerického a českého vzorku a jejich vizualizace pomocí metody sociomapování
[Comparison of correlations between NEO-PI-R and HPI scales in American and Czech sample and their visualisation through method of Sociomapping]
Eva Rozehnalová, Michala Škrábová
zveřejněno: 17. 02. 2015
Abstract
The main aim of this study was to explore correlations between scales of Hogan Personality Inventory (HPI) and NEO Personality Inventory-Revised (NEO-PI-R) in the Czech conditions. Furthermore, we studied how these correlations differ from American ones. For correlation analysis Pearson correlation coefficient was used. Correlation matrices from both studies were consequently compared. The high number of statistically significant differences between correlations of our and American study proved that relationships between scales of HPI and NEO-PI-R significantly differ. The most significant differences were found between the correlations of Agreeableness and Interpersonal Sensitivity, Prudence and Openness, and also between the correlations of Interpersonal Sensitivity and Extraversion. Relationships of the scales from both questionnaires were visualized by the method called Sociomapping. Cílem této studie bylo zjistit korelace mezi škálami Hoganova osobnostního dotazníku (HPI) a osobnostního inventáře NEO-PI-R u českého vzorku a porovnat, jakým způsobem se tyto korelační vztahy liší od korelací zjištěných u vzorku amerického. Korelace mezi škálami obou dotazníků byly zjišťovány pomocí Pearsonova korelačního koeficientu. Výsledné korelace z obou studií byly následně porovnány. Vysoký počet signifikantních rozdílů mezi korelacemi českého a amerického vzorku prokázal, že se vztahy mezi škálami dotazníků NEO-PI-R a HPI u českého a amerického vzorku liší. Nejvýznamnější rozdíly byly nalezeny mezi korelacemi škál Přívětivost a Kooperativnost, Systematičnost a Otevřenost a také mezi korelacemi škál Kooperativnost a Extraverze. Vztahy mezi škálami obou testů byly u amerického i českého vzorku zobrazeny pomocí metody sociomapování. Vergleich der Korrelationen von Skalen des NE O-PI-R und HP I bei einer amerikanischen und tschechischen Probe und deren Visualisierung mit Hilfe der Methode Sociomapping Ziel dieser Studie war die Erkundung der Korrelationen zwischen den Skalen des Hogan Persönlichkeitsfragebogens (HPI) und des Persönlichkeitsinventars NEO-PI-R bei einer tschechischen Probe und der Vergleich, auf welche Weise sich diese Korrelationsverhältnisse von Korrelationen bei einer amerikanischen Probe unterscheiden. Korrelationen zwischen Skalen beider Fragebogen wurden mit Hilfe des Pearson Korrelationskoeffizient erkundet. Die Korrelationen aus beiden Studien wurden folgend verglichen. Eine hohe Anzahl der signifikanten Unterschiede zwischen den Korrelationen der tschechischen und amerikanischen Probe erwies, dass die Verhältnisse zwischen den Skalen der beider Fragebogen NEO-PI-R und HPI bei der tschechischen und amerikanischen Probe unterschiedlich sind. Wichtigste Unterschiede wurden zwischen den Korrelationen der Skalen Verträglichkeit und Zusammenarbeit, Systematisches Vorgehen und Offenheit für Erfahrung und auch zwischen Korrelationen der Skalen Zusammenarbeit und Extraversion gefunden. Die Verhältnisse zwischen den Skalen beider Fragebogen wurden bei der tschechischen und amerikanischen Probe mit Hilfe der Methode Sociomapping dargestellt.
klíčová slova: HPI; NEO-PI-R; correlations; sociomapping; USA; Czech Republic HPI; NEO-PI-R; korelace; sociomapování; USA; ČR HPI; NEO-PI-R; Korrelation; Sociomapping; USA; ČR
157 x 230 mm
vychází: 2 x ročně
cena tištěného čísla: 80 Kč
ISSN: 1803-8670
E-ISSN: 2336-6486