PSYCHOLOGIE PRO PRAXI
PSYCHOLOGIE PRO PRAXI

Psychologie pro praxi chce navázat na cennou tradici předchozího odborného časopisu Psychologie v ekonomické praxi s tím, že nabízí prostor pro publikování původních příspěvků z psychologie i příbuzných disciplín. Preferovány jsou tyto základní obory: psychologie pedagogická a školní, psychologie práce a organizace, psychologie sociální a vývojová, psychologie zdraví a klinická psychologie. Vítány jsou příspěvky, které se zabývají studiem psychologických témat v rámci různých aplikovaných oblastí či napříč kulturami.

PSYCHOLOGIE PRO PRAXI, Vol 45 No 1 (2010), 45–55

Dospělí s dyslexií

[Adults with dyslexia]

Lenka Krejčová

zveřejněno: 17. 02. 2015

Abstract

The text focuses on adults with dyslexia and their status in the society. This group is currently rather marginalized in the Czech society and there are nearly no professional institutions where adults with dyslexia can ask for help. The article is based on outcomes of an international project which the Czech Republic participated in. The aim of the project was an exchange of experiences and examples of good practice concerning adults with dyslexia. The text further pays attention to traditional dyslexic symptoms in the adulthood, and possible methods of assessment, treatment, and counselling. Finally the article attempts to emphasize the meaning of such work with adults with dyslexia and presents various possibilities of further development in this field, esp. in the Czech Republic. Text se věnuje postavení dospělých s dyslexií ve společnosti. Jedná se o skupinu, která je v současné době v českém prostředí významně marginalizovaná a takřka neexistují odborné instituce, na něž se dospělí jedinci s dyslexií mohou obrátit s žádostí o pomoc. Prezentované informace jsou založeny na výstupech mezinárodního projektu, v němž byla Česká republika zastoupena. Cílem pracovní skupiny v tomto projektu byla výměna zkušeností a příkladů dobré praxe se zaměřením na práci s dospělými s dyslexií. Pozornost je dále věnována tradičním projevům dyslexie v dospělém věku, možnostem diagnostiky zmíněné cílové skupiny a poradenství osobám s dyslexií. Článek rovněž poukazuje na smysluplnost práce s dospělými s dyslexií a na základě příkladů ze současné české praxe naznačuje další možnosti rozvoje v této oblasti. Erwachsene mit Dyslexie Der Text befasst sich mit Erwachsenen mit Dyslexie und deren Position in der Gesellschaft. Es handelt sich um eine marginalisierte Gruppe und in der Tschechei gibt es kaum Fachinstitutionen, an die sich Erwachsene mit Dyslexie wenden könnten. Die präsentierten Informationen bestehen auf Ergebnissen eines internationalen Projekts, in dem die Tschechische Republik vertreten war. Ziel der Arbeitsgruppe in diesem Projekt war der Austausch von Erfahrungen und Beispiele der guten Praxis mit Fokus auf Arbeit mit erwachsenen Dyslektikern. Aufmerksamkeit wird weiter den typischen Erscheinungsformen von Dyslexie im Erwachsenenalter gewidmet, den Möglichkeiten der Diagnostik dieser Zielgruppe und der Beratung. Der Artikel betont den Sinn der Arbeit mit erwachsenen Dyslektikern aufgrund Beispiele der gegenwärtigen Praxis in der Tschechei und zeigt weitere Möglichkeiten der Entwicklung auf diesem Gebiet.

klíčová slova: dyslexia; adults with dyslexia; assessment; counselling; awareness dyslexie; dospělí s dyslexií; diagnostika; poradenství; osvěta Dyslexie; Erwachsene mit Dyslexie; Diagnostik; Beratung; Aufklärung

157 x 230 mm
vychází: 2 x ročně
cena tištěného čísla: 80 Kč
ISSN: 1803-8670
E-ISSN: 2336-6486

Ke stažení