Právněhistorické studie (dále jen PHS) jsou odborným časopisem zařazeným do prestižní mezinárodní databáze SCOPUS, vydávaným Univerzitou Karlovou v Praze za vědecké garance Katedry právních dějin Právnické fakulty UK v univerzitním nakladatelství Karolinum. PHS jsou časopisem zaměřujícím se na obor právních dějin a témata, která s nim souvisí.
První číslo časopisu vyšlo v Nakladatelství Československé akademie věd v červnu roku 1955. Časopis byl nejprve vydáván Kabinetem právních dějin ČSAV, později Ústavem státu a práva ČSAV a poté Ústavem právních dějin Právnické fakulty Univerzity Karlovy.
PHS vycházejí třikrát ročně v dubnu, srpnu a prosinci a otiskují původní vědecké práce, vedle nich i recenze, anotace a zprávy z vědeckého života z oboru právních dějin. Přinášejí rovněž komentované materiály právněhistorické povahy. PHS přijímají příspěvky od domácích i zahraničních autorů. Příspěvky zahraničních autorů jsou uveřejňovány v původním jazyku, a to v angličtině, slovenštině, němčině, francouzštině, italštině nebo polštině.
Časopis Právněhistorické studie (ISSN 0079-4929) je evidován v Českém národním středisku ISSN (vedena Státní technickou knihovnou). Časopis je evidován Ministerstvem kultury ČR podle zákona č. 46/2000 Sb., o právech a povinnostech při vydávání periodického tisku a o změně některých dalších zákonů (tiskový zákon), a má přiděleno evidenční číslo periodického tisku MK E 18813.
Časopis Právněhistorické studie je tzv. otevřeným časopisem, a zajišťuje otevřený přístup k vědeckým informacím (Open Access). Veškerý obsah od čísla 48/2 je zveřejněn na webových stránkách časopisu (studie od čísla 43/2013), přičemž přístup k němu mají všichni bezplatně.
Časopis Právněhistorické studie využívá licenci Creative Commons: CC BY 4.0.
Dlouhodobou archivaci digitálního obsahu časopisu zajišťuje Portico.
PRÁVNĚHISTORICKÉ STUDIE, Vol 55 No 3 (2025), 167–173
ArticleManumissio in ecclesia (prepustenie z otroctva pred cirkvou)
[Manumissio in Ecclesia (Release from Slavery Before the Church)]
Matúš Nemec
DOI: https://doi.org/10.14712/2464689X.2025.40
zveřejněno: 10. 12. 2025
Abstract
Roman legal sources record several methods of manumission of slaves, which have developed in roman civil and praetorian law. Justinian Code regulates one special method (manumissio in ecclesia) in two fragments, which was introduced by Emperor Constantine as a result of his religious policy, favoring the Christian Church and the Christian religion. Although this idea is partly based on the Hellenistic or Jewish tradition of manumission in sacred place before audience as witnesses, its form follows Roman forms (manners) of law, especially manumissio vindicta or manumissio per amicos. Manumissio in ecclesia supported the concept and idea of Emperor Constantine’s policy, which supported Christianity and reinforced the new (Christian) character of Roman society. In many of its forms (ceremonies), Constantine has prepared through his religious policy the way for the recognition of Christianity as a state religion.
klíčová slova: Roman law; manumission; Justinian Code; Christian religion; manumissio in ecclesia; civitas libertas ecclesiae; church council
reference (17)
1. BRTKO, R. "Catholica lex" a nariadenia cisárov, týkajúce sa cirkevných záležitostí. In: Constans et perpetua voluntas. Pocta Petrovi Blahovi k 75. narodeninám. Trnava: Trnavská univerzita v Trnave, Právnická fakulta, s. 37-48.
2. BUŠEK, V. Církevní soudnictví ve věcech civilních v říši římské v I.-V. století po Kr. Bratislava: Nákladem Právnické fakulty University Komenského, 1925.
3. Theodosiani libri XVI cum constitutionibus Sirmondianis et leges Novellae ad Theodosianum pertinentes. Berlin: Weidemann, 1905.
4. Codex Iustinianus. Berlin: Weidemann, 1906.
5. ESDERS, Stefan. 'Because their patron never dies': ecclesiastical freedmen, socio-religious inter action and group formation under the aegis of 'church property' in the early medieval west (sixth to eleventh centuries). Medieval Europe 29 (4), 2021, s. 555-585. CrossRef
6. Gai Institutionum commentarii quattuor. Lipsiae: Teubner, 1903.
7. HARPER, K. Slavery in the Late Roman World, A.D. 275-425. Cambridge: Cambridge University Press, 2011. CrossRef
8. LEITHART, P. J. Defending Constantine. The Twilight of an Empire and the Dawn of Christendom. Downers Grove: Inter Varsity Press, 2010.
9. LENSKI, N. Constantine and Slavery: Libertas and the Fusion of Roman and Christian values. Atti dell'Accademia Romanistica Constantiniana, XVIII (2011), s. 235-260.
10. MAIURI, Arduino. Tra diritto e religione. L'istituto della manumissio in ecclesia nelle fonti giuridiche e nei canoni conciliari. Studi e Materiali di Storia delle Religioni, 78/1, 2012, s. 125-154.
11. NISBET, R. G. The Festuca and the Alapa of Manumission. The Journal of Roman Studies, vol. 8 (1918), s. 1-14. CrossRef
12. SEECK, O. Regesten der Kaiser und Päpste für die Jahre 311 bis 476 nach Chr. Stuttgart: J. Metzlersche Verlagsbuchhandlung, 1919.
13. SCHAFF, P.. History of the Christian Church, vol. II. From Constantine the Great to Gregory the Great. A. D. 311-600. New York: Charles Scribner, 1867.
14. SOZOMENUS, Historia ecclesiastica. Dostupné na https://www.documentacatholicaomnia.eu/03d/0450-0450,_Salaminus_Hermias_Sozomenus,_The_Ecclesiastical_History_[Schaff],_EN.pdf.
15. TERTULIANUS. Apologeticum. České vydanie: Tertullianus: Obrana křesťanů - Apologeticum. Vybral, přeložil, úvody a poznámkami opatřil Josef Novák. (Čtvrtá patristická čítanka - Teologické studie). Praha: Česká katolická charita, 1985; dostupné na: https://www.jahni.cz/wp-content/uploads/2009/11/obrana-krestanu.pdf.
16. WENGER, L. Institutionen des römischen Zivilprozessrechts. München: Verlag der Hochschulbuchhandlung Max Hueber, 1925.
17. WILANOWSKI, B. Rozwój historyczny procesu kanonicznego. Wilno: Towarzysztwo Przyjaciół Nauk w Wilnie, 1929.

Manumissio in ecclesia (prepustenie z otroctva pred cirkvou) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
240 x 170 mm
vychází: 3 x ročně
cena tištěného čísla: 250 Kč
ISSN: 0079-4929
E-ISSN: 2464-689X