Právněhistorické studie (dále jen PHS) jsou odborným časopisem zařazeným do prestižní mezinárodní databáze SCOPUS, vydávaným Univerzitou Karlovou v Praze za vědecké garance Katedry právních dějin Právnické fakulty UK v univerzitním nakladatelství Karolinum. PHS jsou časopisem zaměřujícím se na obor právních dějin a témata, která s nim souvisí.
První číslo časopisu vyšlo v Nakladatelství Československé akademie věd v červnu roku 1955. Časopis byl nejprve vydáván Kabinetem právních dějin ČSAV, později Ústavem státu a práva ČSAV a poté Ústavem právních dějin Právnické fakulty Univerzity Karlovy.
PHS vycházejí třikrát ročně v dubnu, srpnu a prosinci a otiskují původní vědecké práce, vedle nich i recenze, anotace a zprávy z vědeckého života z oboru právních dějin. Přinášejí rovněž komentované materiály právněhistorické povahy. PHS přijímají příspěvky od domácích i zahraničních autorů. Příspěvky zahraničních autorů jsou uveřejňovány v původním jazyku, a to v angličtině, slovenštině, němčině, francouzštině, italštině nebo polštině.
Časopis Právněhistorické studie (ISSN 0079-4929) je evidován v Českém národním středisku ISSN (vedena Státní technickou knihovnou). Časopis je evidován Ministerstvem kultury ČR podle zákona č. 46/2000 Sb., o právech a povinnostech při vydávání periodického tisku a o změně některých dalších zákonů (tiskový zákon), a má přiděleno evidenční číslo periodického tisku MK E 18813.
Časopis Právněhistorické studie je tzv. otevřeným časopisem, a zajišťuje otevřený přístup k vědeckým informacím (Open Access). Veškerý obsah od čísla 48/2 je zveřejněn na webových stránkách časopisu (studie od čísla 43/2013), přičemž přístup k němu mají všichni bezplatně.
Časopis Právněhistorické studie využívá licenci Creative Commons: CC BY 4.0.
Dlouhodobou archivaci digitálního obsahu časopisu zajišťuje Portico.
PRÁVNĚHISTORICKÉ STUDIE, Vol 48 No 1 (2018), 47–68
Cestovní ruch v protektorátní legislativě
[Tourism in Protectorate Legislation]
Jan Štemberk
DOI: https://doi.org/10.14712/2464689X.2018.23
zveřejněno: 15. 08. 2018
Abstract
Pursued in this article is the development of tourism legislation during World War II respectively during the period of the Protectorate of Bohemia and Moravia. Making laws about tourism is described and evaluated in this text. The approval of laws was easier after the elimination of democratic institutions. Furthermore, the article studies the effect of German law-making on Protectorate legislation about tourism. Not only are the Protectorate regulations mentioned, but also rules stated directly by the German authorities. A complex overview of the legislation is not the aim of this study, but it follows the trends formed on individual levels of state policy, services, and activities connected with tourism.
klíčová slova: tourism; Protectorate of Bohemia and Moravia; Nazi Germany; accommodation and catering; transport
reference (19)
1. BERKTOLD-FACKLER, F. – KRUMBHOLZ, H. Reisen in Deutschland: Eine kleine Tourismusgeschichte. München – Wien, 1997.
2. Blažka, M. Tvorba cen v hostinských a hotelových podnicích. Praha, 1949.
3. Brandes, D. Die Tschechen unter deutschem Protektorat. Teil II. München – Wien, 1975.
4. Frei, P. Der Fremdenverkehr zwischen Deutschland und der Schweiz und seine Finanzierung unter der Devisenbewirtschaftung. München, 1938.
5. GÖRLICH, Ch. NSDAP Mitglied Nr. 2 Hermann Esser und der Fremdenverkehr im Nationalsozialismus. Norderstedt, 2015.
6. JAKUBEC, I. – ŠTEMBERK, J. Die Oberste Preisbehörde – ein Regulator für Tourismusdienstleistungen (1939–1949). Prager wirtschafts- und sozialhistorische Mitteilungen / Prague Economic and Social History Papers, 2016, vol. 24, s. 7–22 .
7. JAKUBEC, I. Die Bedeutung des Protektorats Böhmen und Mähren für das Reich aus der Sicht des Tourimus. West Bohemian Historical Review, 2017, 7, č. 2, s. 293–330.
8. Kose, J. Hospodářský význam cestovního ruchu. Sbírka přednášek České národohospodářské společnosti. R. 1940–1941, č. 9, Praha, 1940.
9. PITEKOVÁ, J. Cestovný ruch na Slovensku počas II. svetovej vojny a v prvých rokoch po jej skončení. Ekonomická revue, 2006, 9, č. 1, s. 52–58.
10. Rychlík, J. Cestování do ciziny v Habsburské monarchii a v Československu. Praha, 2007.
11. Sabol, M. Dopravný systém Slovenskej republiky 1939–1941. In: MIČKO, P. – HALLON, Ľ. a kol. Lesk a tiene hospodářského rozvoja Slovenska v rokoch 1939–1941. Krakov, 2015.
12. SABOL, M. Dejiny dopravy na Slovensku 1938–1948 (1950). Bratislava, 2015.
13. SLEZÁK, F. Svátky a manifestace v období Protektorátu Čechy a Morava 1939–1945, bakalářská práce, Masarykova univerzita, Brno, 2012.
14. Šťastný, J. Železnice za protektorátu, dipl. práce, FF UPOL, Olomouc, 2008, s. 183.
15. Štemberk, J. Fenomén cestovního ruchu. Možnosti a limity cestovního ruchu v meziválečném Československu. Pelhřimov – Praha, 2009.
16. ŠTEMBERK, J. Meziválečné návrhy právní úpravy cestovního ruchu a současnost. Acta Universitatis Carolinae Iuridica, 2016, 62, č. 3, s. 147–156.
17. ŠTEMBERK, J. Ústřední svaz dopravy 1940–1948. Acta Oeconomica Pragensia, 2007, r. 15, č. 7, s. 406–417.
18. Štemberk, J. Automobilista v zajetí reality. Vývoj pravidel silničního provozu v českých zemích v první polovině 20. století. Praha, 2008.
19. ŠUSTROVÁ, R. Pod ochranou protektorátu: Kinderlandverschickung v Čechách a na Moravě: politika, každodennost a paměť 1940–1945. Praha, 2012.
Cestovní ruch v protektorátní legislativě is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
240 x 170 mm
vychází: 3 x ročně
cena tištěného čísla: 250 Kč
ISSN: 0079-4929
E-ISSN: 2464-689X