Oznamujeme autorům a čtenářům, že po dohodě s nakladatelstvím Karolinum bude od roku 2024 (ročník 18) časopis Orbis scholae vycházet pouze v elektronické podobě.
Orbis scholae je odborný recenzovaný časopis zaměřený na problematiku školního vzdělávání v jeho širších sociokulturních souvislostech. Cílem časopisu je přispět k porozumění školnímu vzdělávání a jeho rozvoji, k řešení problémů praxe a vzdělávací politiky.
Časopis je zařazen do databází SCOPUS, CEEOL, DOAJ, EBSCO a ERIH Plus.
ORBIS SCHOLAE, Vol 9 No 1 (2015), 103–117
Není nekázeň jako nekázeň: Rezistentní chování žáků jako projev moci ve školní třídě
[Pupil’s Resistance Behaviour as a Power Manifestation within Classroom]
Kateřina Lojdová
DOI: https://doi.org/10.14712/23363177.2015.74
zveřejněno: 01. 11. 2015
Abstract
The paper gives a brief overview of the international research on pupil’s resistance within classroom. The aim of this qualitative study is to analyze resistant behaviour in the Czech lower secondary classrooms, where student teachers realize their long term practice. Student teachers recorded in their diaries variety of resistant behaviour connected to school norms and teachers and themselves. The sample consisted of 58 student teachers diaries. The paper analyze pupils resistance within classroom in the power relationship context. It brings typology of resitance from passive to aggressive resistance, which takes place in both didactic and regulative power discourse. Výzkumný článek popisuje podoby rezistentního chování žáků 2. stupně základní školy, které zachytili studenti učitelství ve svých denících v průběhu dlouhodobé praxe. Jedná se o chování, které může reprezentovat specifickou podobu nekázně. Na rozdíl od jiných podob nekázně je rezistentní chování interpretováno skrze mikrosociální jevy ve třídě a makrosociální jevy ve společnosti. Studenti na praxi se setkávají se širokou paletou rezistentního chování žáků vůči normám ve škole i vůči kurikulu. Prezentovaný výzkum vychází z kvalitativní analýzy 58 deníků studentů učitelství na praxi. Popisuje typy rezistentního chování žáků, jak je vnímají studenti učitelství na praxi, a zasazuje je do kontextu mocenského uspořádání ve školní třídě. Výsledná typologie popisuje rezistentní chování žáků od pasivní přes aktivní po agresivní rezistenci. Všechny typy rezistence se odehrávají ve dvou mocenských diskursech − didaktickém (vůči učivu) a regulativním (vůči normám ve škole).
klíčová slova: discipline; indiscipline; power; resistance; student teachers kázeň; moc; nekázeň; rezistence; studenti učitelství
reference (51)
1. Arnot, M., & Mac An Ghaill, M. (2006). The Routledge Falmer reader in gender & education. New York: Routledge.
2. Bendl, S. (2004). Jak předcházet nekázni, aneb kázeňské prostředky. Praha: ISV.
3. Bernstein, B. (1996). Pedagogy, symbolic control and identity. London: Taylor and Francis.
4. Bourdieu, P. (1977). Cultural reproduction and social reproduction. In J. Karabel & A. H. Halsey (Eds.), Power and ideology in education (s. 487–511). NY: Oxford University Press.
5. Bourdieu, P., & Passeron, J. C. (1990) Reproduction in education, society and culture. Sage Publications Inc.
6. Brookfield, S. (2006). The skillful teacher: On technique, trust, and responsiveness in the classroom. San Francisco: Jossey-Bass.
7. Bryant, J., & Bates A. (2010). The power of student resistance in action research: Teacher educators respond to classroom challenges. Educational Action Research, 18(3), 305–318. CrossRef
8. Case, E. (2013). Deconstructing privilege teaching and learning as allies in the classroom. Milton Park, Abingdon, Oxon: Routledge.
9. Crone, L. J., & Teddlie, C. (1995). Further examination of teacher behavior in differentially effective schools: Selection and socialization process. Journal of Classroom Instruction, 30(1), 1–9.
10. Čapek, R. (2010). Třídní klima a školní klima. Praha: Grada.
11. Dickar, M. (2008). Corridor cultures: Mapping student resistance at an urban school. New York: NYU Press.
12. Dorr-Bremme D. (1992). Discourse and identity in the kindergarten first grade classroom. Příspěvek prezentovaný na konferenci American Educational Research Association, San Francisco.
13. Engel, G. L. (1977). The need for a new medical model: A challenge for biomedicine. Science, 196(4286), 129–136. CrossRef
14. Everhart, R. (1983). Classroom management, student opposition and the labour proces. In M. Apple L. Weis (Eds), Ideology and practice in schooling (s. 169–192). Philadelphia: Temple university press.
15. Foucault, M. (2002). Power. London: Penguin Books.
16. Freire, P. (2000). Pedagogy of the oppressed. New York: Continuum.
17. Friedman, V. J. (1992). Teaching people to shift cognitive gears: Overcoming resistance on the road to Model II. The Journal of Applied Behavioral Science, 28(1), 118–136. CrossRef
18. Gootman, M. (1997). The caring teacher's guide to discipline: Helping young students learn self-control, responsibility, and respect. Thousand Oaks, CA: Corwin.
19. Hedges, L. V., & Schneider B. (2005). The social organization of schooling. Russell Sage Foundation.
20. Hendrickson, K. A. (2012). Student resistance to schooling: Disconnections with education in rural Appalachia. High School Journal, 95(4), 37–49. CrossRef
21. Hall, J. (2001). Canal town youth: Community organization and the development of adolescent identity. Albany: State University of New York Press.
22. Holt, J. (1984). How Children Fail. London: Penguin.
23. Hrčka, M. (2000). Sociální deviace. Praha: Sociologické nakladatelství.
24. BIS. (2013). Informace BIS o vývoji na extremistické scéně ve 2. čtvrtletí roku 2013. Dostupné z http://www.bis.cz/2013-2q-zprava-extremismus.html.
25. Kaščák, O. (2006). Moc školy: o formatívnej sile organizácie. Trnava: Typi Universitatis Tyrnaviensis.
26. Kyriacou, C. (2001). Essential teaching skills. Cheltenham: Nelson Thornes.
27. Kohl, H. (1991). I won't learn from you: The role of assent in learning. Minneapolis, MN: Milkweed Editions.
28. Korthagen, F. (2011). Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido.
29. Lewis, R. (2001). Classroom discipline and student responsibility: the students' view. Teaching and Teacher Education, 1(3), 307–319. CrossRef
30. Lojdová, K. (2014). Cítil jsem se jako bachař." Reflexe nové sociální role studenty učitelství na praxi. In J. Nehyba, J. Kolář, M. Dubec et al. (Eds.), Reflexe mezi lavicemi a katedrou (s. 87–97). Brno: Masarykova univerzita.
31. Lougy, R. A., & Rosenthal, K. D. (2002). ADHD: A survival guide for parents and teachers. Duarte, CA: Hope Press.
32. Makovská, Z. (2011). Techniky změny chování a jejich využití ze strany žáku. Pedagogická orientace, 21(1), 85–103.
33. Maňák, J. (2007). Aktuální problémy kurikula. In Mezinárodní kolokvium o řízení osvojovacího procesu [CD-ROM]. Brno: Univerzita obrany.
34. McGlaughlin, A., Weekes, D., & Wright, C. (2002). 'Race', class and gender in exclusion from school. London: Routledge
35. McLaren, P. L. (1985). The ritual dimensions of resistance: Clowning and symbolic inversion. Journal of Education, 167(2), 84–97.
36. McLaren, P. (Ed.). (2006). Rage hope: Interviews with Peter McLaren on war, imperialism, critical pedagogy. New York: P. Lang.
37. McRobbie A. (1978). Working class girls and culture of feminity. In Women Take Issue. Hutchinson and the CCCS Birmingham.
38. Raney, D. (2003). Whose autority? Learning and active resistance. College Teaching, (51)3, 86–91. CrossRef
39. Richmond, V., & McCroskey J. (Eds.). (1992). Power in the classroom: Communication, control and concern. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
40. Sannino, A. (2010). Teachers' talk of experiencing: conflict, resistance and agency. Teaching and Teacher Education, 26(4), 838–844. CrossRef
41. Skalková, J. (2007). Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada.
42. Šalamounová, Z., Bradová, J., & Lojdová, K. (2014). Mocenské vztahy mezi začínajícími učiteli a jejich žáky. Pedagogická orientace 24(3), 375–393.
43. Šeďová, K. (2011). Mocenské konstelace ve výukové komunikaci. Studia paedagogica, 16(1), 89–118.
44. Šeďová, K. (2013). Humor ve škole. Brno: Masarykova univerzita.
45. Vališová, A. (1998). Autorita jako pedagogický problém. Praha: Karolinum.
46. Veenman, S. (1987). On becoming a teacher: An analysis of initial training. Příspěvek prezentovaný na konferenci Conference on Education of the World Rasque Congress, Bilbao.
47. Vetter, A., Reynolds, J., Beane, H., Roquemore, K., Rorrer, A., Shepherd-Allred, K., & Fink, L. S. (2012). Reframing resistance in the english classroom. English Journa, 102(2), 114–121.
48. Willis, P. (1977). Learning to labor: How working class kids get working class jobs. New York: Columbia University Press.
49. Winograd, K. (2002). The negotiative dimension of teaching: Teachers sharing power with the less powerful. Teaching and Teacher Education, 18(3), 343–362. CrossRef
50. Wolcott, H. (1987). The teacher as an enemy. In G. Spindler (Ed.), Education and cultural process: Anthropological approaches (s. 136–150). Prospect Heighs, IL: Waveland press.
51. Young, M. (2007). Bringing knowledge back in: From social constructivism to social realism in the sociology of education. Oxon: Routledge.
Není nekázeň jako nekázeň: Rezistentní chování žáků jako projev moci ve školní třídě is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
157 x 230 mm
vychází: 3 x ročně
cena tištěného čísla: 150 Kč
ISSN: 1802-4637
E-ISSN: 2336-3177