Oznamujeme autorům a čtenářům, že po dohodě s nakladatelstvím Karolinum bude od roku 2024 (ročník 18) časopis Orbis scholae vycházet pouze v elektronické podobě.
Orbis scholae je odborný recenzovaný časopis zaměřený na problematiku školního vzdělávání v jeho širších sociokulturních souvislostech. Cílem časopisu je přispět k porozumění školnímu vzdělávání a jeho rozvoji, k řešení problémů praxe a vzdělávací politiky.
Časopis je zařazen do databází SCOPUS, CEEOL, DOAJ, EBSCO a ERIH Plus.
ORBIS SCHOLAE, Vol 8 No 1 (2014), 65–78
Dynamika sociálního klimatu učitelských sborů v době reformy
[Dynamics of Social Climate of Teaching Staffs in the Time of Educational Reform]
Petr Urbánek, Dominik Dvořák, Karel Starý
DOI: https://doi.org/10.14712/23363177.2015.5
zveřejněno: 02. 02. 2018
Abstract
O souvislostech mezi přirozenými proměnami škol a účinky vnějších zásahů do nich je poměrně málo známo. V našem výzkumu sledujeme po dobu pěti let metodou více¬případové studie proměny pěti českých základních škol v době velké kurikulární reformy. Tento text se zaměřuje na souvislost kvantitativních dat získaných opakovaným šetřením klimatu učitelského sboru (dotazník OCDQ-RS) s kvalitativními zjištěními o procesech změn organizace. Ukazuje se, že profil klimatu sboru se mění zejména ve vazbě na změny ve vedení školy. Může existovat souvislost klimatu a způsobu, jak jsou ve škole přijímány a zpracovávány vnější reformní podněty. Paradoxně školy s nejvíce otevřeným klimatem vyjadřovaly největší skepsi k probíhající reformě. Relatively little is known about the interaction between spontaneous development of school organizations and the top-down mandated educational reform. In this mul¬tiple case study, the staff’s social climate (questionnaire OCDQ-RS) of five Czech basic schools has been compared in the five-year period of curricular reform implementation. The changes in different dimensions of the climate were linked with narratives about the changes in schools obtained by qualitative research techniques. The changes of social climate sensitively reflect the changes of external school context and school leadership. Paradoxically the schools with most open climate show most skeptical attitudes to the reform.
klíčová slova: vícepřípadová studie; longitudinální výzkum; základní škola; učitelský sbor; sociální klima učitelského sboru; změny sociálního klimatu; dotazník OCDQ-RS; vedení lidí multiple case study; longitudinal research; teaching staff; elementary school; social climate of teaching staff; OCDQ-RS questionnaire; change of social climate; leadership
reference (39)
1. Anderson, C. S. (1982). The search for school climate: A review of the research. Review of Educational Research, 52, 368−420. CrossRef
2. Bessoth, R. (1989). Organisationsklima an Schulen. Frankfurt am Main: Luchterhand.
3. Dvořák, D., et al. (2010). Česká základní škola. Vícepřípadová studie. Praha: Karolinum.
4. Fend, H. (1977). Schulklima. Weinheim: Beltz.
5. Fenwick, T. (2011). Reading educational reform with Actor Network Theory: Fluid spaces, otherings, and ambivalences. Educational Philosophy and Theory, 43(S1), 114−134. CrossRef
6. Gavora, P., & Braunová, J. (2010). Adaptácia Dotazníka organizačnej klímy školy (OCDQ-RS). Pedagogická orientace, 20(1), 39−59.
7. Giles, C. (2006). Sustaining secondary school visions over time: Resistance, resilience and educational reform. Journal of Educational Change, 7, 179−208. CrossRef
8. Grecmanová, H. (2008). Klima školy. Olomouc: Hanex.
9. Grecmanová, H., et al. (2013). Organizační klima fakult připravujících učitele. Olomouc: UP v Olomouci.
10. Griffith, J. (1999). The School Leadership / School Climate Relation: Identification of School Configurations Associated with Change in Principals. Education Administration Quarterly, 35(2), 267−291. CrossRef
11. Hallinger, P., & Heck, R. H. (2011). Exploring the journey of school improvement: classifying and analyzing patterns of change in school improvement processes and learning outcomes. School Effectiveness and School Improvement, 2(1), 1−27. CrossRef
12. Halpin, A. W., & Croft, D. B. (1963). The Organizational Climate of Schools. Chicago: Midwest Administration Center.
13. Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum. Praha: Portál.
14. Janík, T., Knecht, P., Najvar, P., Píšová, M., & Slavík, J. (2011). Kurikulární reforma na gymnáziích: výzkumná zjištení a doporučení. Pedagogická orientace, 21(4), 375−415.
15. Janík, T. (2013). Od reformy kurikula k produktivní kultuře vyučování a učení. Pedagogická orientace, 23(5), 634−663. CrossRef
16. Ježek, S. (2003). Možnosti konceptualizace školního klimatu. In S. Ježek (Ed.), Psychosociální klima školy I (s. 2−31).Brno: MSD.
17. Kašpárková, J. (2007). Výzkumný nástroj pro evaluaci školního klimatu. Olomouc: PedF UP.
18. Kottkamp, R. B., Mulhern, J. A., & Hoy, W. K. (1987). Secondary school climate − a revison of the OCDQ. Educational Administration Quarterly, 23(3), 31−48. CrossRef
19. Lašek, J., & Mareš, J. (1991). Jak změřit sociální klima třídy? Pedagogická revue, 43(6), 401−410.
20. Lašek, J. (2001). Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus. PubMed Central
21. MacNeil, A. J., Prater, D. L., & Busch, S. (2009). The effects of school culture and climate on student achievement. International Journal of Leadership in Education, Theory and Practice, 12(1), 73−84. CrossRef PubMed Central
22. Mareš, J., & Ježek, S. (2011). Klima školní třídy. Dotazník pro žáky. Praha: NÚV. Dostupné z http://www.nuov.cz/ae/klima-skolni-tridy-1. PubMed Central
23. Mareš, J. (2003). Zamyšlení nad pojmem klima školy. In S. Ježek (Ed.), Psychosociální klima školy I (s. 87−98). Brno: MSD. PubMed Central
24. Mareš, J. (2005). Intervence ovlivňující psychosociální klima školy. In S. Ježek (Ed.), Psychosociální klima školy III (4−33).Brno: MSD. PubMed Central
25. Nišponská, M., & Urbánek, P. (2007). Analýza klimatu učitelských sborů ZŠ: kvalitativní sonda. In R. Jandová (Ed.), Svět výchovy a vzdělávání v reflexi pedagogického výzkumu (s. 101−108).České Budějovice: PedF JČU. PubMed Central
26. Norton, M. S. (2008). Human resources administration for educational leaders. Thousand Oaks, CA: Sage. PubMed Central
27. Oswald, F., et al. (1989). Schulklima. Die Wirkungen der persönlichen Beziehungen in der Schule. Wien: Universitätsverlag. PubMed Central
28. Pol, M. (Eds.). (2006) Kultura školy. Brno: Masarykova univerzita. PubMed Central
29. Pražská skupina školní etnografie. (2004). Čeští žáci po deseti letech. Praha: UK PedF. PubMed Central
30. Sergiovanni, T. J. (1991). The principalship: A reflective practice perspective. Boston: Allyn and Bacon. PubMed Central
31. Štech, S. (2013). Když je kurikulární reforma evidence-less. Pedagogická orientace, 23(5), 615−633. CrossRef PubMed Central
32. Tagiuri, R., & Litvin, G. (1968). Organizational Climate. Cambridge: Harward University. PubMed Central
33. Thapa, A., Cohen, J., Guffey, S., & Higgins-D'Alessandro, A. (2013). A review of school climate research. Review of Educational Research, 83(3), 357−385. CrossRef PubMed Central
34. Urbánek, P., & Chvál, M. (2012). Klima učitelského sboru. Dotazník pro učitele. Praha: NÚV. Dostupné z http://www.nuv.cz/file/62/. PubMed Central
35. Urbánek, P. (2000). Opakovaná a longitudinální šetření ve výzkumu studenta učitelství a učitele. In J. Mikešová & P. Urbánek (Eds.), Pedagogický výzkum v ČR (s. 457−466). TU v Liberci a ČAPV. PubMed Central
36. Urbánek, P. (2006). Klima učitelských sborů ZŠ: empirická zjištění. In M. Kocurová (Ed.), Současné metodologické přístupy a strategie pedagogického výzkumu. Sborník příspěvků 14. konference ČAPV. Plzeň: PedF ZČU. [CD-ROM] PubMed Central
37. Urbánek, P. (2008). Klima učitelských sborů v případové studii základní školy. Orbis scholae, 2(3), 87−106. PubMed Central
38. Urbánek, P. (2011). Změny v sociálním klimatu učitelských sborů. In: Kam směřuje současný pedagogický výzkum? [CD-ROM]. Sborník příspěvků z 18. konference ČAPV 2010. Liberec: TU v Liberci. PubMed Central
39. Walberg, H. J. (1966). Classroom Climate Questionnaire. Cambridge: Harvard University. PubMed Central
Dynamika sociálního klimatu učitelských sborů v době reformy is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
157 x 230 mm
vychází: 3 x ročně
cena tištěného čísla: 150 Kč
ISSN: 1802-4637
E-ISSN: 2336-3177