ORBIS SCHOLAE
ORBIS SCHOLAE

Oznamujeme autorům a čtenářům, že po dohodě s nakladatelstvím Karolinum bude od roku 2024 (ročník 18) časopis Orbis scholae vycházet pouze v elektronické podobě.

Orbis scholae je odborný recenzovaný časopis zaměřený na problematiku školního vzdělávání v jeho širších sociokulturních souvislostech. Cílem časopisu je přispět k porozumění školnímu vzdělávání a jeho rozvoji, k řešení problémů praxe a vzdělávací politiky.

Časopis je zařazen do databází SCOPUS, CEEOL, DOAJ, EBSCO a ERIH Plus.

ORBIS SCHOLAE, Vol 8 No 1 (2014), 47–64

Vybraná zjištění výzkumu stavu a pojetí rozvoje informačně technologických kompetencí na základních školách

[Selected Findings of the Research on State and Conception of ICT Competencies Development in Primary and Lower Secondary Schools]

Jiří Štípek, Petra Vaňková

DOI: https://doi.org/10.14712/23363177.2015.4
zveřejněno: 02. 02. 2018

Abstract

V letech 2012 a 2013 byl na pracovišti autorů tohoto sdělení řešen vý¬zkumný projekt „Informačně technologické kompetence dětí a jejich rozvoj na základních školách“. Článek podává stručnou zprávu o pojetí tohoto projektu orientovaného na poznání stavu, struktury a tendencí rozvoje informačně technologických kompetencí a budování informačně technologic¬ké gramotnosti žáků na základních školách. Charakterizuje hlavní zjištění výzkumu ve vybraných problémových oblastech zahrnujících charakteristiky a tematické celky informatických výukových aktivit a strukturu ICT kompetencí učitelů informatických předmětů. In 2012 and 2013, the authors of this paper worked on the research project “Information Technology Competencies of Children and Their Development in Primary and Lower Secondary Schools”. This article briefly reports on this project focused on examining the cur¬rent state, structure and trends in development of ICT literacy education in Czech primary (ISCED 1) and lower-secondary schools (ISCED 2). It presents the key findings of the research in particular issues including characteristics and thematic units of educational ICT activities and structure of teachers’ ICT skills.

klíčová slova: informačně technologická výchova; informačně technologické kompetence; ICT kompetence učitelů ICT literacy education; ICT skills; teacher’s information technology competencies

reference (15)

1. Ala-Mutka, K. et al. (2008). Digital competence for lifelong learning. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities.

2. Ala-Mutka, K. (2011). Mapping digital competence: towards a conceptual understanding. Luxembourg: Publications Office of the European Union.

3. Anderson, R. (2008). Implications of the information and knowledge society for education. In J. Voogt & G. Knezek (Eds.), International Handbook of Information Technology in Primary and Secondary Education (s. 5−22). New York: Springer. CrossRef PubMed

4. Český statistický úřad. (2012). Učitelé na jednotlivých typech a druzích škol podle pohlaví. Dostupné z http://www.czso.cz/csu/2012edicniplan.nsf/t/F0003691C7/$File/1413123302.pdf.

5. EuropeanCommission. (2010). A digital agenda for Europe, COM(2010)245 final. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities.

6. European Parliament and the Council. (2006). Recommendation of the European Parliament and of the Council of 18 December 2006 on key competences for lifelong learning. Official Journal of the European Union, 55(L394/10). Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities. Dostupné z http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:394:0010:0018:EN:PDF.

7. Eurydice. (2002). Key competencies. A developing concept in general compulsory education. Brussels: Eurydice.

8. Ferrari, A. (2012). Digital Competence in practice: An analysis of frameworks. Luxembourg: EuropeanCommission. Dostupné z http://ftp.jrc.es/EURdoc/JRC68116.pdf.

9. Hoffman, M., & Blake, J. (2003). Computer literacy: today and tomorrow. Journal of Computing Sciences in Colleges, 18(5), 221−233.

10. Neumajer, O. (2007). ICT kompetence učitelů. Praha: Pedagogická fakulta UK.

11. Peterka, J. (2005). Jak se měří informační gramotnost? Dostupné z http://www.earchiv.cz/b05/b0412001.php3.

12. Procházka, J. (2007). Realizace interaktivních uspořádacích dotazů na www. In J. Hrbáček (Ed.), Moderní technologie ve výuce (s. 19−23). Brno: Pedagogická fakulta MU.

13. Rambousek, V. et al. (2007). Výzkum informační výchovy na základních školách. Plzeň: Koniáš.

14. Rambousek, V., & Wildová, R. (2008). Contemporary models of new literacy and e-skills. In MEDACTA 2008 (s. 367−378). Nitra: UKF.

15. Rambousek, V. et al. (2013). Rozvoj informačně technologických kompetencí na základních školách. Praha: ČVUT.

Creative Commons License
Vybraná zjištění výzkumu stavu a pojetí rozvoje informačně technologických kompetencí na základních školách is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

157 x 230 mm
vychází: 3 x ročně
cena tištěného čísla: 150 Kč
ISSN: 1802-4637
E-ISSN: 2336-3177

Ke stažení