ORBIS SCHOLAE
ORBIS SCHOLAE

Oznamujeme autorům a čtenářům, že po dohodě s nakladatelstvím Karolinum bude od roku 2024 (ročník 18) časopis Orbis scholae vycházet pouze v elektronické podobě.

Orbis scholae je odborný recenzovaný časopis zaměřený na problematiku školního vzdělávání v jeho širších sociokulturních souvislostech. Cílem časopisu je přispět k porozumění školnímu vzdělávání a jeho rozvoji, k řešení problémů praxe a vzdělávací politiky.

ORBIS SCHOLAE, Vol 6 No 1 (2012), 81–93

Vzdělávání dětí-uprchlíků: podpora nabízená základními školami v Norsku a v ČR

[Education of refugee children: Support offered by primary schools in Norway and in the Czech Republic]

Markéta Bačáková

DOI: https://doi.org/10.14712/23363177.2015.51
zveřejněno: 06. 02. 2018

Abstract

Míra podpory nabízená dětem-uprchlíkům školami v Norsku a České republice se výrazně liší. Zatímco jazyková výuka dětí-uprchlíků je jednou z priorit vzdělávací poli¬tiky Norska, Česká republika tento základní princip nedodržuje, přestože je legislativně garantován. Kvalifikace pedagogů pro práci s dětmi-uprchlíky zůstává jedním z hlavních nedostatků českého školského systému v souvislosti se vzděláváním této skupiny dětí. Příčiny představených rozdílů zahrnují oblasti ekonomie, sociální historie, ale také převažujících národních hodnot. Přestože Norsko je jednou z nejbohatších zemí světa s dlouhodobými zkušenostmi s integrací cizinců, což je její velkou výhodou v porovnání s Českou republikou, vykazuje také vysokou míru sociální citlivosti k těm nejzranitelnějším a zdůrazňuje hodnoty rovnosti, sounáležitosti a inkluze v národní politice i vzdělávací praxi. Právě tato oblast může být velkou inspirací pro české prostředí nejenom školy. The support provided to refugee children in the Czech Republic and in Norway varies significantly. While it is one of the priorities of the educational policy in Norway to offer language training to their refugee children, the Czech Republic fails to adhere to this princi¬ple, even though it is guaranteed by the national legislation. The qualification of teachers to work with refugee children remains one of the largest shortcomings of the Czech system of education in relation to the education of this group of children. Reasons for the vast differences presented lay in the areas of economy, social history, but also in the prevailing national values. While there is no doubt that Norway is one of the wealthiest countries in the world with rich experience in immigrant integration, which gives it a great advantage compared to the Czech Republic, it also shows high social sensitivity towards the most vulnerable ones and stresses the values of equity, belonging and inclusion in all their national policies as well as educational practice. This may be indeed the greatest inspiration to the Czech environment.

klíčová slova: děti-uprchlíci; inkluze; podpůrná opatření; Česká republika; Norsko refugee chidren; inclusion; support measures; Czech Republic; Norway

Creative Commons License
Vzdělávání dětí-uprchlíků: podpora nabízená základními školami v Norsku a v ČR is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

230 x 157 mm
vychází: 3 x ročně
cena tištěného čísla: 150 Kč
ISSN: 1802-4637
E-ISSN: 2336-3177

Ke stažení