ORBIS SCHOLAE
ORBIS SCHOLAE

Oznamujeme autorům a čtenářům, že po dohodě s nakladatelstvím Karolinum bude od roku 2024 (ročník 18) časopis Orbis scholae vycházet pouze v elektronické podobě.

Orbis scholae je odborný recenzovaný časopis zaměřený na problematiku školního vzdělávání v jeho širších sociokulturních souvislostech. Cílem časopisu je přispět k porozumění školnímu vzdělávání a jeho rozvoji, k řešení problémů praxe a vzdělávací politiky.

Časopis je zařazen do databází SCOPUS, CEEOL, DOAJ, EBSCO a ERIH Plus.

ORBIS SCHOLAE, Vol 6 No 1 (2012), 69–80

Předškolní výchova ve struktuře evropských vzdělávacích systémů na příkladu německy mluvících zemí

[Pre-school education in the structure of European educational systems on the example of German-speaking countries]

Barbora Loudová Stralczynská

DOI: https://doi.org/10.14712/23363177.2015.50
zveřejněno: 06. 02. 2018

Abstract

V posledním desetiletí se stále více projevuje trend začleňování před¬školního vzdělávání do evropských vzdělávacích systémů. Ačkoli vzdělávací systémy vykazují značnou diverzitu, je možné pozorovat vzrůstající konvergenci v organizaci i obsahu předškolního vzdělávání. Studie nastiňuje a srovnává národní specifika v oblasti předškolní výchovy u německy mluvících zemí. Věnuje se především aktuálnímu vývoji v organizaci předškolního vzdělávání, novým požadavkům na pedagogickou přípravu učitelů a dokládá shody a rozdíly v cílech a funkcích předškolní výchovy, na jejichž základě ověřuje tendenci k integraci předškolního vzdělávání do vzdělávacích systémů v prostoru německy mluvících zemí v Evropě. The last decade has shown increasing trend towards integrating early childhood education into the education systems in Europe. Although the education systems are characterized by significant diversity, the growing convergence in the organization and content of preschool education in European countries can be noticed. This study outlines and compares national specifics in the preschool education in German-speaking countries in Europe and deals especially with current developments in the organization of early childhood education and new requirements on the teacher training. The paper illustrates the similarities and differences in objectives and functions of preschool education. Based on these characteristics, the tendency to include pre-school education in the educational systems is verified in the area of German-speaking countries in Europe.

klíčová slova: předškolní výchova; integrace vzdělávacího systému; inovace; Německo; Rakousko; Švýcarsko; Belgie; Lichtenštejnsko; Lucembursko pre-primary education; integration of the educational system; innovations; Germany; Austria; Switzerland; Belgium; Liechtenstein; Luxembourg

Creative Commons License
Předškolní výchova ve struktuře evropských vzdělávacích systémů na příkladu německy mluvících zemí is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

157 x 230 mm
vychází: 3 x ročně
cena tištěného čísla: 150 Kč
ISSN: 1802-4637
E-ISSN: 2336-3177

Ke stažení