Oznamujeme autorům a čtenářům, že po dohodě s nakladatelstvím Karolinum bude od roku 2024 (ročník 18) časopis Orbis scholae vycházet pouze v elektronické podobě.
Orbis scholae je odborný recenzovaný časopis zaměřený na problematiku školního vzdělávání v jeho širších sociokulturních souvislostech. Cílem časopisu je přispět k porozumění školnímu vzdělávání a jeho rozvoji, k řešení problémů praxe a vzdělávací politiky.
Časopis je zařazen do databází SCOPUS, CEEOL, DOAJ, EBSCO a ERIH Plus.
ORBIS SCHOLAE, Vol 4 No 3 (2010), 111–124
Multikulturalita Německa, Velké Británie, Švédska a České republiky a opatření vzdělávací politiky pro školní vzdělávání
[The impact of multiculturalism on schooling in Germany, Great Britain, Sweden and Czech Republic]
Věra Ježková
DOI: https://doi.org/10.14712/23363177.2018.114
zveřejněno: 22. 02. 2018
Abstract
This paper is based on solving the second aim stated in the project of the Czech Ministry of Education, Youth and Sports, Centre for Basic Research on Schooling. Schooling is analysed in Germany, Great Britain and Sweden in terms of problems that these countries share in common with the Czech Republic. The first part of the paper describes the multicultural situation in these countries as general; solving the problems of multicultural schooling for both the indigenous and immigrant population represent the basis of this paper. For both groups, the solution primarily involves the provision of language support. In the second half of the paper, the main similarities and di"erences between these countries and the Czech Republic are summarised.
klíčová slova: primary education; secondary education; indigenous population; immigrants; integration into schools; language support
157 x 230 mm
vychází: 3 x ročně
cena tištěného čísla: 150 Kč
ISSN: 1802-4637
E-ISSN: 2336-3177