Oznamujeme autorům a čtenářům, že po dohodě s nakladatelstvím Karolinum bude od roku 2024 (ročník 18) časopis Orbis scholae vycházet pouze v elektronické podobě.
Orbis scholae je odborný recenzovaný časopis zaměřený na problematiku školního vzdělávání v jeho širších sociokulturních souvislostech. Cílem časopisu je přispět k porozumění školnímu vzdělávání a jeho rozvoji, k řešení problémů praxe a vzdělávací politiky.
Časopis je zařazen do databází SCOPUS, CEEOL, DOAJ, EBSCO a ERIH Plus.
ORBIS SCHOLAE, Vol 4 No 2 (2010), 115–131
The new mode of governance in European education – in the context of globalisation and EU-ification
Holger Daun
DOI: https://doi.org/10.14712/23363177.2018.129
zveřejněno: 22. 02. 2018
Abstract
Certain types of educational reforms are discussed or even implemented in many countries around the world. Their features are rather similar, at least in discourse and policy formulation, and it may be assumed that they derive from what could be called the world agenda or world models in education. The core of these models may be extracted from the documents published by the large international organizations (OECD, UNESCO, the World Bank). In the case of Europe, the European Union (EU) has added a dimension to this world agenda, and the EU agenda is disseminated through the Open Method of Coordination (OMC), among other measures and channels. This paper compares educational changes in three European countries in the light of the European and the world agendas.
klíčová slova: educational reforms; comparative perspective; EU; OMC; globalization; educational governance
157 x 230 mm
vychází: 3 x ročně
cena tištěného čísla: 150 Kč
ISSN: 1802-4637
E-ISSN: 2336-3177