ORBIS SCHOLAE
ORBIS SCHOLAE

Oznamujeme autorům a čtenářům, že po dohodě s nakladatelstvím Karolinum bude od roku 2024 (ročník 18) časopis Orbis scholae vycházet pouze v elektronické podobě.

Orbis scholae je odborný recenzovaný časopis zaměřený na problematiku školního vzdělávání v jeho širších sociokulturních souvislostech. Cílem časopisu je přispět k porozumění školnímu vzdělávání a jeho rozvoji, k řešení problémů praxe a vzdělávací politiky.

ORBIS SCHOLAE, Vol 17 No 3 (2023), 103–121

Občanská gramotnost: Hledání základů didaktiky společenských věd a občanské výchovy

[Civic Literacy: Searching for the Foundations of Didactics of Social Studies and Civic Education]

Marek Fapšo

DOI: https://doi.org/10.14712/23363177.2024.10
zveřejněno: 05. 08. 2024

Abstract

The study is devoted to the reflection of possible didactic bases for the formation of didactics of social sciences and civic education. First, it offers a comparison with a more developed model of history didactics and then brings into the debate some selected aspects from current international debates − the role of the competence model, active citizenship and the position of sciences in shaping school curricula. The study sets itself two general objectives: 1) On the basis of the current state of the didactics of history, to define the general features of a successful developed didactic theory and to outline the directions and challenges of possible paths for the didactics of civic education. 2) To delineate the space for the joint development of the didactics of civic education and history on the one hand, but also to highlight the specificities and singularities of civic education in schools on the other.

klíčová slova: civic literacy; didactics of social sciences; civic education; curriculum

reference (40)

1. Beneš, Z. (1995). Historický text a historická kultura. Karolinum.

2. Čapek, R. (2021). Občanka 6 − Chytrý občan. Taktik International.

3. Čapek, R. (2022). Občanka 7 − Marketingový expert. Taktik International.

4. Čapek, V. (1985). Didaktika dějepisu I. Státní pedagogické nakladatelství.

5. Česká školní inspekce. (2016). Tematická zpráva. Občanské vzdělávání v základních a středních školách. https://www.csicr.cz/Csicr/media/Prilohy/PDF_el._publikace/Tematick%c3%a9%20zpr%c3%a1vy/2016_TZ_obcanske_vzdelavani.pdf

6. Česká školní inspekce. (2018). Analýza zahraničních systémů hodnocení klíčových kompetencí. https://www.csicr.cz/CSICR/media/Prilohy/2018_p%C5%99%C3%ADlohy/Dokumenty/Analyza_kompetence.pdf

7. Češková, T. (2021). (Klíčové) kompetence v českém vzdělávání: Proč si navzájem nerozumíme? Studia Paedagogica, 26(3), 7−28. CrossRef

8. Davies, I. (Ed.). (2010). Debates in history teaching. Routledge. CrossRef

9. Ellederová, E. (2017). Konstrukční výzkum ve vzdělávání. Pedagogická orientace, 24(2), 419−448. CrossRef

10. Epstein, T., & Peck, C. (Eds.). (2017). Teaching and learning difficult histories in international contexts: A critical sociocultural approach. Routledge. CrossRef

11. European Commission, Directorate-General for Education, Youth, Sport and Culture. (2019). Key competences for lifelong learning. Publications Office.

12. Fapšo, M. (2021). Dokolečka dokola: Cyklický model výuky dějepisu pro základní školy. Historie − Otázky − Problémy, 13(2), 113−128.

13. Havlůjová, H., & Najbert, J. (2018). Hledání nového konsensu: Učíme dějepis ve veřejném zájmu? Historie − Otázky − Problémy, 10(1), 15−31.

14. Horák, O., & Hazlbauer, T. (2022). Doporučení v oblasti občanského vzdělávání Expertnímu panelu pro revize RVP ZV. https://bit.ly/doporuceniOV

15. Kennedy, K. J. (2019). Civic and citizenship education in volatile times: Preparing students for citizenship in the 21st century. Springer. CrossRef

16. Kolář, Z., et al. (2012). Výkladový slovník z pedagogiky: 583 vybraných hesel. Grada.

17. Koťa, J., Pelcová, N., Pešková, J., & Schlegelová, J. (Eds.). (2005). Základy společenských věd: pro učitele učitelů − studenty pedagogických fakult, pro učitele středních škol a jejich žáky I. Eurolex Bohemia.

18. Kuthan, R., Pelcová, N., & Zicha, Z. (Eds). (2018). Kapitoly z didaktiky filosofie, etiky a společenských věd. Univerzita Karlova.

19. Lesňák, S. (Ed.). (2020). Rozvíjení personální, sociální a občanské kompetence učitelů, studentů a žáků. Masarykova univerzita.

20. Linek, L., Císař, O., Petrúsek, I., & Vráblíková, K. (2017). Občanství a politická participace v České republice. SLON.

21. McKenney, S., & Reeves, T. (2012). Conducting educational design research. Routledge. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. (2020). Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+. https://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/strategie-2030

22. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. (2021). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. https://www.edu.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy/ramcovy-vzdelavacici-program-pro-zakladni-vzdelavani-rvp-zv/

23. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. (2022). Hlavní směry revize Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. https://velke-revize-zv.rvp.cz/z-ceho-revize-vychazi

24. Národní pedagogický institut. (2022). Digifolio. Společenskovědní vzdělávání. https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=3711

25. Nokes, J. (2019). Learning history, teaching citizenship. Tools for civic engagement. Teachers College Press.

26. Pinkas, J., et al. (2022). Soudobé dějiny: Badatelská učebnice dějepisu pro 9. ročník základních škol a víceletá gymnázia. Fraus.

27. Piťha, P. (1992). Úvod do výchovy k občanství: Knížka pro učitele a veřejnost. Orbis.

28. Seixas, P., & Morton, T. (2014). The Big Six: Historical thinking concepts. Nelson Education.

29. Schulz, W., Fraillon, J., Losito, B., Agrusti, G., Ainley, J., Damiani, V., & Friedman, T. (2022). IEA International Civic and Citizenship Education Study 2022. Assessment framework. Springer. CrossRef

30. Schütz, A., & Luckmann, T. (2017). Strukturen der Lebenswelt. UVK Verlag. CrossRef

31. Staněk, A. (2009). Výchova k občanství v současné škole: Profesní identita učitele výchovy k občanství. Epocha.

32. Staněk, A. (2015). Didaktika společenských věd. In I. Stuchlíková & T. Janík (Eds.), Oborové didaktiky: vývoj − stav − perspektivy (s. 327−360). Masarykova univerzita.

33. Staněk, A. (2018). Výchovné paradoxy v kontextu didaktiky společenských věd. Epocha.

34. Šaradín, P., Lebeda, T., Lebedová, E., Lysek, J., Merklová, K., Ostrá, D., Soukop, M., Zapletalová, M., & Zymová, K. (2021). Češi a demokracie v digitální době. Centrum pro studium demokracie a kultury.

35. Šíp, R. (2020). Proč školství a jeho aktéři selhávají: Kognitivní krajiny a nacionalismus. Masarykova univerzita. CrossRef

36. Štěrba, R. (Ed.). (2018). Kompetence pro odpovědné občanství. Masarykova univerzita.

37. Talbot, D. (2023). Knowledge, knowers, and power: Understanding the 'power' of powerful knowledge. Journal of Curriculum Studies, 55(6), 633−645. CrossRef

38. Veteška, J., & Tureckiová, M. (2020). Kompetence ve vzdělávání a profesním rozvoji. Česká andragogická společnost.

39. Wineburg, S. (2001). Historical thinking and other unnatural acts: Charting the future of teaching the past. Temple University Press.

40. Young, M., & Muller, J. (2010). Three educational scenarios for the future: Lessons from the sociology of knowledge. European Journal of Education, 45(1), 11−27. CrossRef

Creative Commons License
Občanská gramotnost: Hledání základů didaktiky společenských věd a občanské výchovy is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

230 x 157 mm
vychází: 3 x ročně
cena tištěného čísla: 150 Kč
ISSN: 1802-4637
E-ISSN: 2336-3177

Ke stažení