Oznamujeme autorům a čtenářům, že po dohodě s nakladatelstvím Karolinum bude od roku 2024 (ročník 18) časopis Orbis scholae vycházet pouze v elektronické podobě.
Orbis scholae je odborný recenzovaný časopis zaměřený na problematiku školního vzdělávání v jeho širších sociokulturních souvislostech. Cílem časopisu je přispět k porozumění školnímu vzdělávání a jeho rozvoji, k řešení problémů praxe a vzdělávací politiky.
Časopis je zařazen do databází SCOPUS, CEEOL, DOAJ, EBSCO a ERIH Plus.
ORBIS SCHOLAE, Vol 17 No 3 (2023), 85–102
Kritické myšlení v kontextu didaktiky filosofie a základů společenských věd
[Critical Thinking in the Context of the Didactics of Philosophy and the Social Studies]
Petra Šebešová
DOI: https://doi.org/10.14712/23363177.2024.6
zveřejněno: 05. 08. 2024
Abstract
This theoretical study is based on the fact that critical thinking is part of the key competences and specifically civic competences, but it is not defined in detail in curriculum documents. Critical thinking is close to philosophical thinking. For the development of philosophical thinking, a competency-based approach is applied in foreign didactics of philosophy to define the objectives of the discipline. This study attempts to show that the competency-based approach is also suitable for the development of critical thinking in the context of teaching civics and social studies; it is thus necessary to know what critical thinking consists of. Therefore, the first aim of the study is to specify in more detail what critical thinking is, based on an analysis of two foreign conceptions of critical thinking, with an emphasis on its subcomponents. The second aim is to compare critical and philosophical thinking more closely and to show how a critical thinking perspective could enrich the existing elaboration of philosophical competencies. Given the similarity of these two ways of thinking, the author proposes that one of the goals of high school philosophy education should be the explicit development of critical thinking and that the skills, dispositions and knowledge needed for critical thinking should be taken into account in the specification of competency-based goals for philosophy education.
klíčová slova: critical thinking; philosophical thinking; didactics of philosophy; philosophical competencies; competency-based education
reference (42)
1. Abrami, P., Bernard, R., Borokhovski, E., Waddington, D., Wade, C., & Persson, T. (2015). Strategies for teaching students to think critically. Review of Educational Research, 85(2), 275−314. CrossRef
2. Abrami, P., Bernard, R., Borokhovski, E., Wade, A., Surkes, M., Tamim, R., & Zhang, D. (2008). Instructional interventions affecting critical thinking skills and dispositions: A stage 1 meta-analysis. Review of Educational Research, 78(4), 1102−1134. CrossRef
3. Barrett, M., Bivar Black, L., Byram, M., Faltýn, J., Gudmundson, L., Van't Land, H., Lenz, C., Mompoint-Gaillard, P., Popović, M., Rus, C., Sala, S., Voskresenskaya, N., & Zgaga, P. (2018). Reference framework of competences for democratic culture, volume 1: Context, concepts and model. Council of Europe Publishing. http://rm.coe.int/prems-008318-gbr-2508-reference-framework-of-competences-vol-1-8573-co/16807bc66c
4. Brookfield, S. (2012). Teaching for critical thinking: Tools and techniques to help students question their assumptions. Jossey-Bass.
5. Brugger, W. (1994). Filosofický slovník. Naše vojsko.
6. Češková, T. (2021). (Klíčové) kompetence v českém vzdělávání: Proč si navzájem nerozumíme? Studia paedagogica, 26(3), 7−28. CrossRef
7. Daniel, M.-F., & Auriac, E. (2011). Philosophy, critical thinking and philosophy for children. Educational Philosophy and Theory, 43(5), 415−435. CrossRef
8. Davies, M., & Barnett, R. (2015). Introduction. In M. Davies & R. Barnett, The Palgrave handbook of critical thinking in higher education (s. 1−25). Palgrave Macmillan. https://philpapers.org/archive/DAVI-72.pdf CrossRef
9. Ennis, R. (1991). Critical thinking: A streamlined conception. Teaching Philosophy, 14(1), 5−24. CrossRef
10. Facione, P. (1990). Critical thinking: A statement of expert consensus for purposes of educational assessment and instruction. Research findings and recommendations. California Academic Press.
11. Klieme, E. (2003). Zur Entwicklung nationaler Bildungsstandards: Eine Expertise. Bundesministerium für Bildung und Forschung.
12. Klieme, E., Maag-Merki, K., & Hartig, J. (2010). Kompetence a jejich význam ve vzdělávání. Pedagogická orientace, 20(1), 104−119.
13. Klooster, D. (2000). Co je kritické myšlení. Kritické listy, 1(1−2), 8−9.
14. Kuthan, R., Pelcová, N., & Zicha, Z. (Eds.). (2018). Kapitoly z didaktiky filosofie, etiky a společenských věd. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
15. Markoš, J. (2022). Síla rozumu v bláznivé době: Manuál kritického myšlení. Paseka.
16. Martens, E. (2012). Methodik des Ethik- und Philosophieunterrichts: Philosophieren als elementare Kulturtechnik. Siebert Verlag.
17. McGinn, C. (2015). The science of philosophy. Metaphilosophy, 46(1), 84−103. CrossRef
18. Meyer, K. (2017). Kompetenzorientierung. In J. Nida-Rümelin, I. Spiegel, & M. Tiedemann (Eds.), Handbuch Philosophie und Ethik. Band I: Didaktik und Methodik (s. 104−113). Ferdinand Schöningh.
19. Ministerium für Schule und Weiterbildung des Landes Nordrhein-Westfalen. (2014). Richtlinien und (Kern-)Lehrpläne für die Sekundarstufe II Gymnasium/Gesamtschule Nordrhein-Westfalen: Philosophie (1). https://www.schulentwicklung.nrw.de/lehrplaene/lehrplan/186/KLP_GOSt_Philosophie.pdf
20. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. (2020). Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+. https://www.msmt.cz/uploads/Brozura_S2030_online_CZ.pdf
21. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. (2021a). Rámcový vzdělávací program pro gymnázia: RVP G. Výzkumný ústav pedagogický v Praze.
22. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. (2021b). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Výzkumný ústav pedagogický v Praze.
23. Mulnix, J. (2013). Thinking critically about critical thinking. Educational Philosophy and Theory, 44(5), 464−479. CrossRef
24. Novotný, Z. (2017). K problému didaktiky filosofie. e-Pedagogium, 17(3), 37−44. CrossRef
25. Paul, R. (1990). Critical and reflective thinking: A philosophical perspective. In B. F. Jones & L. Idol (Eds.), Dimensions of Thinking and Cognitive Instruction (s. 445−494). Lawrence Erlbaum Associates.
26. Paul, R., & Elder, L. (2005). A guide for educators to critical thinking competency standards. The Foundation for Critical Thinking. https://www.criticalthinking.org/resources/pdf/ct-competencies%202005.pdf
27. Paul, R., & Elder, L. (2014). The miniature guide to critical thinking: Concepts and tools (7). The Foundation for Critical Thinking.
28. Pfister, J. (2010). Fachdidaktik Philosophie. UTB − Haupt.
29. Roeger, C. (2020). Kompetenz − Philosophie − Bildung: Von notwendigen begrifflichen Klärungen mit praktischen Konsequenzen. In C. Thein (Ed.), Philosophische Bildung und Didaktik (s. 135−149). J. B. Metzler. CrossRef
30. Rohbeck, J. (2010). Didaktik der Philosophie und Ethik. Thelem.
31. Rösch, A. (2009). Kompetenzorientierung im Philosophie- und Ethikunterricht: Entwicklung eines Kompetenzmodells für die Fächergruppe Philosophie, praktische Philosophie, Ethik, Werte und Normen, LER. LIT Verlag.
32. Skalková, J. (2007). Kategorie cíle, kompetence, jejich vzájemný vztah a význam pro obsah vzdělávání v kontextu současnosti. Orbis scholae, 1(1), 7−20. CrossRef
33. Šebešová, P. (2016). Jak učit filosofii na gymnáziích? Příspěvek k didaktice filosofie [disertační práce]. Univerzita Karlova, Filozofická fakulta.
34. Šebešová, P. (2017). Proč a jak učit filosofii na středních školách? Antologie textů z německé didaktiky filosofie. Univerzita Karlova, Filozofická fakulta.
35. Šedý, J. (2021). Kritické myšlení. Galén.
36. The National Council for Excellence in Critical Thinking. (2019). The foundation for critical thinking. https://www.criticalthinking.org/pages/the-national-council-for-excellence-in-critical-thinking/406#elements-of-thought.
37. Thomas, K., & Lok, B. (2015). Teaching critical thinking: an operational framework. In M. Davies & R. Barnett (Eds.), The Palgrave handbook of critical thinking in higher education (s. 93−105). Palgrave Macmillan. CrossRef
38. Tlapa, T., & Smetana, P. (2018). Návrhy a reflexe lekcí k výuce filosofie na střední škole. Paideia, 15(3), 1−13.
39. Tlapa, T., & Smetana, P. (2020). Cvičebnice k rozvoji filosofického myšlení pro střední školy. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
40. Tozzi, M. (2011, březen). Une approche par compétences en philosophie? [příspěvek konference Philosophie de l'enseignement − Enseignement de la philosophie: De la transmission des savoirs à la formation des compétences]. L'apprentissage du philosopher. http://www.philotozzi.com/2011/03/une-approche-par-competences-en-philosophie/
41. Willingham, D. T. (2008). Critical thinking: Why is it so hard to teach? Arts Education Policy Review, 109(4), 21−29. CrossRef
42. Willingham, D. T. (2020). How can educators teach critical thinking? American Educator, 44(3), 41−51.
Kritické myšlení v kontextu didaktiky filosofie a základů společenských věd is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
157 x 230 mm
vychází: 3 x ročně
cena tištěného čísla: 150 Kč
ISSN: 1802-4637
E-ISSN: 2336-3177