ORBIS SCHOLAE
ORBIS SCHOLAE

Oznamujeme autorům a čtenářům, že po dohodě s nakladatelstvím Karolinum bude od roku 2024 (ročník 18) časopis Orbis scholae vycházet pouze v elektronické podobě.

Orbis scholae je odborný recenzovaný časopis zaměřený na problematiku školního vzdělávání v jeho širších sociokulturních souvislostech. Cílem časopisu je přispět k porozumění školnímu vzdělávání a jeho rozvoji, k řešení problémů praxe a vzdělávací politiky.

ORBIS SCHOLAE, Vol 1 No 1 (2007), 54–66

Vztah obor – vyučovací předmět jako metodologický problém

Tomáš Janík, Jan Slavík

DOI: https://doi.org/10.14712/23363177.2018.151
zveřejněno: 22. 02. 2018

Abstract

In respect of the current curricular reform there is a need for paying more attention not only to school education contents, but also to the conception and conceptualisation of each of the school subjects. The authors reflect on the nature of the relation between the field of study and the school subject, and, in more general methodological contexts, they comment on the problem of the selection and structurisation of educational content, of the structure of scientifi c/art discipline, its competences, and others. The second part of the paper deals with the role which subject didactics might play in solving these problems. Here the authors refer to Shulman’s concept of pedagogical content knowledge. The paper concludes with the belief that the concept of pedagogical content knowledge helps make subject didactics a legitimate scientific discipline, as it opens a path to a more thorough research of the transformation processes that are taking place on the boundary “field of study – school subject”.

klíčová slova: didactic transformation, pedagogical content knowledge, competence, curriculum (designing and research), field of study (scientific, art, technical), educational standard

Creative Commons License
Vztah obor – vyučovací předmět jako metodologický problém is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

230 x 157 mm
vychází: 3 x ročně
cena tištěného čísla: 150 Kč
ISSN: 1802-4637
E-ISSN: 2336-3177

Ke stažení