IBERO-AMERICANA PRAGENSIA
IBERO-AMERICANA PRAGENSIA

Časopis Ibero-Americana Pragensia je odborný recenzovaný časopis, původně ročenka, jež od roku 2017 vychází dvakrát ročně. Časopis je zaměřený na dějiny a kulturu Latinské Ameriky, stejně jako na vztahy mezi západním světem a Latinskou Amerikou. Publikuje odborné studie, články, prameny a zprávy o konferencích či recenze jak knižní, tak kulturních událostí. Všechny publikované texty jsou autorské. Odborné články a krátké studie podléhají recenznímu řízení. Důraz je kladen na primární výzkum. Časopis publikuje texty různorodého metodologického i tematického zaměření (historie, literární věda, lingvistika, etnologie, politologie, dějiny umění, translatologie, atd.), stejně jako prameny vztahující se k iberoamerikanistické problematice. Je určen primárně odborné veřejnosti. Texty jsou publikovány ve španělštině, angličtině a portugalštině. Cílem časopisu je prohlubovat povědomí o iberoamerikanistice jako oboru, profilovat jej a sloužit jako oborová komunikační platforma pro polemiky a diskuze, zároveň zvyšovat povědomost o dění v Latinské Americe a mezinárodních vztazích s tímto regionem a přispívat tak k hlubšímu porozumění této oblasti, její historii a kultuře.

Ročenka Ibero-Americana Pragensia byla založena v roce 1967 jako první španělsky vycházející periodikum ve střední a východní Evropě. Ročenka získala postupně značnou prestiž a od počátku 90. let 20. století je pravidelně zmiňována jedním z nejuznávanějších bibliografických časopisů Revista Interamericana de Bibliografía, jejž vydává Organizace amerických států. Od roku 2008 je ročenka registrována Ministerstvem kultury České republiky jako odborný titul. Ročenka vycházela jako recenzovaný titul. V roce 2017 začal časopis vycházet dvakrát ročně a odborné studie prochází oboustranně anonymním recenzním řízením. Ředitelem časopisu je prof. PhDr. Josef Opatrný, CSc., šéfredaktorkou PhDr. Simona Binková, CSc., a výkonnou redaktorkou je Mgr. Monika Brenišínová, Ph.D. Časopis vede výkonný redaktor spolu s redakční radou složenou s tuzemských odborníků z předních českých univerzit, jež slouží jako širší poradní orgán. Na odbornou úroveň časopisu dohlíží dále odborná rada, již tvoří odborníci z předních zahraničních univerzit.

Odborné články jsou publikovány po absolvování recenzního řízení a přijetí redakční radou. Odbornými recenzenty jsou odborníci z tuzemských i zahraničních univerzit. Časopis je otevřen spolupráci a vítá jak odborné články či krátké studie, tak zprávy z konferencí i projektů a recenze. Texty posílejte na email: monika.brenisinova@ff.cuni.cz.

IBERO-AMERICANA PRAGENSIA, Vol 46 No 2 (2018), 41–53

La dimensión ideológica de la universidad intercultural a través del discurso y la práctica: una perspectiva desde México

[Discourse and practical aspects of the ideological dimension of the Intercultural University, a Mexican perspective]

Zuzana Erdösová

DOI: https://doi.org/10.14712/24647063.2019.4
zveřejněno: 06. 08. 2019

Abstract

The paper analyses the discourse and practical aspects of the ideological dimension of the Intercultural University, a Mexican educational model founded in 2003 in reaction to the constitutional recognition of the cultural diversity represented by the indigenous nations. Based on a field research in two different Intercultural Universities it is concluded that the educational model exists mostly to support of the neoindigenist ideological position of the Mexican state.

klíčová slova: university; interculturality; indigenous peoples; Mexico

reference (10)

1. Aprender en sabiduría y el Buen Vivir, Quito: Universidad Intercultural Amawtay Wasi, 2004.

2. ÁVILA ROMERO, Agustín - ÁVILA ROMERO, León Enrique, "Las universidades interculturales de México en la encrucijada", Nóesis 50 (25), 2016, pp. 200-215. CrossRef

3. ÁVILA ROMERO, León Enrique - BETANCOURT POSADA, Alberto - ARIAS HERNÁNDEZ, Gabriela - ÁVILA ROMERO, Agustín, "Vinculación comunitaria y diálogo de saberes en la educación superior intercultural en México", RMIE 70 (21), 2016, pp. 759-783.

4. ÁVILA ROMERO, Agustín - ÁVILA ROMERO, León Enrique, "El asalto a la interculturalidad: las universidades interculturales de México", Diversa 76 (27), 2014, pp. 37-54.

5. CASILLAS MUÑOZ, María - SANTINI VILLAR, Laura, Universidad intercultural: un modelo educativo, México: SEP, 2006.

6. CASTRO-GÓMEZ, Santiago - GROSFOGUEL, Ramón, "Giro decolonial, teoría crítica y pensamiento heterárquico", in: Santiago Castro-Gómez - Ramón Grosfoguel (comps.), El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global, Bogotá: Siglo del Hombre Editores, 2007, pp. 9-24.

7. KORSBAEK, Leif - SÁMANO RENTERÍA, Miguel Ángel, "El indigenismo en México. Antecedentes y actualidad", Ra Ximhai 1 (3), México, 2007, pp. 195-224. CrossRef

8. LLANES ORTIZ, Genner, "Interculturalización fallida. Desarrollismo, neoindigenismo y Universidad Intercultural en Yucatán, México", Trace 53, 2008, [consultado 20 de septiembre de 2010], Accesible de: http://trace.revues.org/index390.html.

9. ORTELLI, Paola - SARTORELLO, Stefano, "Jóvenes universitarios y conflicto intercultural. Estudiantes indígenas y mestizos en San Cristóbal de Las Casas, Chiapas", Perfiles Educativos No. especial XXXIII, 2011, México, pp. 115-128.

10. PARRA, Yolanda, "Para una pedagogía del Buen Vivir. Más allá del Océano: otros horizontes pedagógicos posibles," in: Stefano Sartorello - León Ávila - Agustín Ávila (coords.), El Buen Vivir: Miradas desde adentro de Chiapas, San Cristóbal de las Casas: UNICH/IESALC/UNESCO, 2012, pp. 164-196.

Creative Commons License
La dimensión ideológica de la universidad intercultural a través del discurso y la práctica: una perspectiva desde México is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

157 x 230 mm
vychází: 2 x ročně
cena tištěného čísla: 160 Kč
ISSN: 0536-2520
E-ISSN: 2464-7063

Ke stažení