PSYCHOLOGIE PRO PRAXI
PSYCHOLOGIE PRO PRAXI

Psychologie pro praxi chce navázat na cennou tradici předchozího odborného časopisu Psychologie v ekonomické praxi s tím, že nabízí prostor pro publikování původních příspěvků z psychologie i příbuzných disciplín. Preferovány jsou tyto základní obory: psychologie pedagogická a školní, psychologie práce a organizace, psychologie sociální a vývojová, psychologie zdraví a klinická psychologie. Vítány jsou příspěvky, které se zabývají studiem psychologických témat v rámci různých aplikovaných oblastí či napříč kulturami.

PSYCHOLOGIE PRO PRAXI, Vol 51 No 3 (2016), 35–47

Bez závazku není spokojenost: Efekt preferencí, rozhodovacího pole a míry závazku na jednoduchá spotřební rozhodnutí

[There is no satisfaction without commitment: Effect of preferences, decision field and level of commitment on simple consumer decisions ]

Nina Schautová

zveřejněno: 02. 02. 2017

Abstract

This research aims to explore how decision field influences choice and resulting choice satisfaction. 215 participants chose from multiple snacks and evaluated decision complexity, subjective satisfaction and experience. Results show that minimizing commitment did not decrease satisfaction, but significantly decreased resulting experience (p < 0.05). This opens new research questions that should be further studied. This experiment failed to prove that a non-equivalent option would significantly increase preferences for one of the equivalent options as previous research suggested (Ariely, 2009). It seems that if original desirability of a non-equivalent option is sufficiently high, it outweighs the desirability of equivalent options although it increases choice complexity (p < 0.05). No evidence was found that a gratis option significantly gains desirability (Ariely, 2009). In future research, it would be interesting to look for the tipping point where the price outweighs original desirability.

klíčová slova: decision-making; satisfaction; commitment; decision field

Creative Commons License
Bez závazku není spokojenost: Efekt preferencí, rozhodovacího pole a míry závazku na jednoduchá spotřební rozhodnutí is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

157 x 230 mm
vychází: 2 x ročně
cena tištěného čísla: 80 Kč
ISSN: 1803-8670
E-ISSN: 2336-6486

Ke stažení