PSYCHOLOGIE PRO PRAXI
PSYCHOLOGIE PRO PRAXI

Psychologie pro praxi chce navázat na cennou tradici předchozího odborného časopisu Psychologie v ekonomické praxi s tím, že nabízí prostor pro publikování původních příspěvků z psychologie i příbuzných disciplín. Preferovány jsou tyto základní obory: psychologie pedagogická a školní, psychologie práce a organizace, psychologie sociální a vývojová, psychologie zdraví a klinická psychologie. Vítány jsou příspěvky, které se zabývají studiem psychologických témat v rámci různých aplikovaných oblastí či napříč kulturami.

PSYCHOLOGIE PRO PRAXI, Vol 48 No 3 (2013), 79–88

Agresivní chování ve škole, jak je vnímají pedagogové

[Aggressive Behaviour in Schools from Teachers’ Perspective]

Ladislav Csémy, Olga Starostová, Tamara Hrachovinová, Petr Čáp

zveřejněno: 17. 02. 2015

Abstract

Introduction: Aggressive behaviour of pupils in schools interferes with the process of education and represents a significant burden on the teacher. To study the extent of aggressive behaviour is on increase in the CR and in Europe as well. Objective: The aim of this study is to quantify the prevalence of various forms of aggressive behaviour in terms of perception of elementary school teachers. Methods: 1003 teachers from 115 randomly selected schools completed the Web-based online questionnaire focused on the aggressive behaviour of students and its context. Results: Educators are often met with verbal and physical aggression among students (83% and 37% weekly or more often), and vandalism against school property and equipment (25%). Gross verbal attacks against teachers in the last year reported 86% of respondents. Physical assault against someone of the staff was reported by 16% of teachers. Opinions on the aggressiveness of pupils in school and on methods for reducing aggression differed depending on the degree of aggressiveness, to which was the teacher exposed. Conclusion: When creating the conditions for safety in the school, the particular situation of the school should be taken into account as well as the teachers’ experience in dealing with aggression of school children.

klíčová slova: Aggressivity; teachers; elementary school; school children; Czech Republic

Creative Commons License
Agresivní chování ve škole, jak je vnímají pedagogové is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

157 x 230 mm
vychází: 2 x ročně
cena tištěného čísla: 80 Kč
ISSN: 1803-8670
E-ISSN: 2336-6486

Ke stažení