PSYCHOLOGIE PRO PRAXI
PSYCHOLOGIE PRO PRAXI

Psychologie pro praxi chce navázat na cennou tradici předchozího odborného časopisu Psychologie v ekonomické praxi s tím, že nabízí prostor pro publikování původních příspěvků z psychologie i příbuzných disciplín. Preferovány jsou tyto základní obory: psychologie pedagogická a školní, psychologie práce a organizace, psychologie sociální a vývojová, psychologie zdraví a klinická psychologie. Vítány jsou příspěvky, které se zabývají studiem psychologických témat v rámci různých aplikovaných oblastí či napříč kulturami.

PSYCHOLOGIE PRO PRAXI, Vol 46 No 3 (2011), 39–47

Postoje studentů ekonomie k práci a výkonu ve vztahu k očekávané výši výdělku

[Economics students’ attitudes towards work and achievement in relation to expected earnings]

Jakub Procházka, Viktor Kulhavý

zveřejněno: 17. 02. 2015

Abstract

The study deals with attitudes of economics students towards work and achievement in relation to expected satisfactory earnings after having finished university studies. The research sample consisted of 129 students of bachelor study programme from a Czech faculty of economics. The students were given the Achievement Motivation Inventory (AMI) whose dimensions were used as predictors of expected satisfactory earnings. The expected satisfactory earnings were determined via a questionnaire. According to results of the regression analysis the positive predictors include dominance and competitiveness and negative predictors involve pride on productivity. The character of the study is exploratory. The results need to be followed by studies using different samples to gain further generalization. Studie je zaměřená na vztah postojů studentů ekonomie k práci a výkonu a jejich očekávání uspokojivého výdělku po ukončení vysoké školy. Vzorek výzkumu tvoří 129 studentů nižších ročníků jedné české ekonomické fakulty. Studentům byl administrován Dotazník motivace k výkonu (LMI), jehož dimenze byly použity jako možné prediktory očekávání budoucího uspokojivého výdělku. Očekávání budoucího uspokojivého výdělku bylo zjišťováno dotazníkem. Podle výsledků regresní analýzy jsou dobrými pozitivními prediktory očekávaného budoucího uspokojivého výdělku dominance a soutěživost a negativním prediktorem je hrdost na výkon. Studie má exploratorní charakter. Pro širší zobecnění výsledku by bylo vhodné navázat výzkumy na odlišných vzorcích. Einstellung der Wirtschafsstudenten zur Arbeit und Leistung im Bezug zur Erwartung einer bestimmten Lohnhöhe Die Studie zielt auf den Bezug der Einstellung der Wirtschaftsstudenten zur Arbeit und Leistung und deren Erwartung eines befriedigenden Lohnes nach dem Studienabschluss. Die Stichprobe besteht aus 129 Studenten jüngerer Jahrgänge einer tschechischen Wirtschaftsfakultät. Die Studenten bearbeiteten das Leistungsmotivationsinventar (LMI), dessen Dimensionen für die Vorhersage der Erwartungen eines befriedigenden Lohnes in der Zukunft benutzt wurden. Die Erwartung eines zukünftigen befriedigenden Lohnes wurde mit einem Fragebogen erkundet. Die Ergebnisse einer Regressionsanalyse zeigen, dass gute positive Prädiktoren eines erwarteten befriedigenden Lohnes Dominanz und Wettbewerbsorientierung sind. Eine negative Vorhersage bietet der Leistungsstolz. Die Studie hat einen explorativen Charakter. Für eine allgemeine Aussage müssten weitere Stichproben untersucht werden.

klíčová slova: achievement motivation; Achievement Motivation Inventory (AMI); students’ attitudes; expected earnings motivace k výkonu; dotazník motivace k výkonu (LMI); postoje studentů; očekávaný výdělek Leistungsmotivation; Leistungsmotivationsinventar (LMI); Einstellungen der Studenten; erwarteter Lohn

157 x 230 mm
vychází: 2 x ročně
cena tištěného čísla: 80 Kč
ISSN: 1803-8670
E-ISSN: 2336-6486

Ke stažení