PSYCHOLOGIE PRO PRAXI
PSYCHOLOGIE PRO PRAXI

Psychologie pro praxi chce navázat na cennou tradici předchozího odborného časopisu Psychologie v ekonomické praxi s tím, že nabízí prostor pro publikování původních příspěvků z psychologie i příbuzných disciplín. Preferovány jsou tyto základní obory: psychologie pedagogická a školní, psychologie práce a organizace, psychologie sociální a vývojová, psychologie zdraví a klinická psychologie. Vítány jsou příspěvky, které se zabývají studiem psychologických témat v rámci různých aplikovaných oblastí či napříč kulturami.

PSYCHOLOGIE PRO PRAXI, Vol 45 No 3 (2010), 39–45

Principy dynamického přístupu k diagnostice schopností

[Principles of dynamic approach to the diagnostics of abilities]

Kristýna Krejčová

zveřejněno: 17. 02. 2015

Abstract

Dynamic assessment constitutes an alternative diagnostic approach, focused on revelation and development of the tested person’s real potential, which is reached and observed via emphasis on the process of the achievement. It aims at meaningful connection with the intervention that immediately makes use of diagnostic findings to support the development of an individual. This paper mentions some restrictions of traditional tests of the intelligence which appears consequential from the dynamic point of view. The article further summarizes essential information about the dynamic approach to the evaluation of abilities – its characteristic, a definition compared to conventional ways of testing and historical development. Being conscious of other approaches to dynamic assessment, the work of R. Feuerstein is underlined, because his methods are applied in the Czech Republic (but still more in the area of intervention than in diagnostic). The article aims to present basic features of the dynamic approach (starting from an outline of some disadvantages of the traditional tests of the intelligence). The article is intended above all for specialists from different areas of the practice who have not come across the dynamic assessment yet. For readers concerned about the other approaches to the dynamic assessment, as well as about more detailed description of the approach of Feuerstein, additional references are introduced. Dynamické hodnocení představuje alternativní diagnostický přístup zaměřený na identifikaci a rozvoj potenciálu testované osoby, k němuž směřuje skrze orientaci na proces výkonu. Usiluje o smysluplné propojení s intervencí, jež bezprostředně využívá diagnostická zjištění k podpoře rozvoje daného jedince. Příspěvek uvádí některá omezení tradičních testů inteligence, jež se z pohledu dynamického přístupu jeví jako závažná. Dále shrnuje základní informace o dynamickém přístupu k hodnocení schopností – jeho vlastnosti, vymezení oproti tradičním způsobům testování a historický vývoj. S vědomím existence dalších přístupů k dynamické diagnostice je kladen důraz na východiska R. Feuersteina, neboť s aplikací jeho metod (zatím však spíše v oblasti intervence než diagnostiky) se lze setkat také v České republice. Cílem článku je tedy prezentovat základní rysy dynamického přístupu (vycházeje z nastínění některých omezení tradičních testů). Je určen především pro odborníky z různých oblastí praxe, kteří se s dynamickým přístupem dosud nesetkali. Pro zájemce o další existující přístupy k dynamické diagnostice, stejně jako o podrobnější představení Feuersteinových metod, jsou uvedeny rozšiřující odkazy. Prinzipien des dynamischen Ansatzes zur Diagnostik von Fähigkeiten Dynamische Bewertung ist ein alternativer Ansatz zur Diagnose und Entwicklung der Fähigkeiten des Einzelnen, die durch Orientierung auf den Leistungsprozess angestrebt wird. Sie sucht eine sinnvolle Verbindung mit der Intervention, wobei die Diagnostik unmittelbar zur Forderung des Individuums benutzt wird. Der Beitrag führt einige Beschränkungen der traditionellen Intelligenztests an, die aus Sicht des dynamischen Ansatzes ernst zu nehmen sind. Weiter werden Grundinformationen des dynamischen Ansatzes zur Diagnostik von Fähigkeiten zusammengefasst – seine Eigenschaften, Vergleich mit den traditionellen Testungsmethoden und die historische Entwicklung. In Anerkennung der Existenz anderer Ansätze zur dynamischen Diagnostik liegt der Schwerpunkt auf R. Feuerstein ab, da die Anwendung seiner Methoden (noch eher als Interventionen im Bereich der Diagnose) in der Tschechischen Republik verbreitet ist. Ziel des Artikels ist die Präsentation der grundlegenden Eigenschaften des dynamischen Ansatzes (beginnend mit der Beschreibung einiger Einschränkungen herkömmlicher Tests). Er ist in erster Linie für Experten aus verschiedenen Bereichen der Praxis, die dem dynamischen Ansatz noch nicht begegnet sind, bestimmt. Für die, die sich für andere bestehenden Ansätze zur dynamischen Diagnostik interessieren, sowie für eine detaillierte Darstellung Feuerstein’s Methoden, werden erweiternde Referenzen angeführt.

klíčová slova: Diagnostic of the intelligence; dynamic assessment; zone of the proximal development; mediated learning experience diagnostika inteligence; dynamická diagnostika; zóna proximálního vývoje; zprostředkující učení Intelligenzmessung; dynamische Diagnostik; Zone proximaler Entwicklung; vermittelndes Lernen

157 x 230 mm
vychází: 2 x ročně
cena tištěného čísla: 80 Kč
ISSN: 1803-8670
E-ISSN: 2336-6486

Ke stažení