ORBIS SCHOLAE
ORBIS SCHOLAE

Oznamujeme autorům a čtenářům, že po dohodě s nakladatelstvím Karolinum bude od roku 2024 (ročník 18) časopis Orbis scholae vycházet pouze v elektronické podobě.

Orbis scholae je odborný recenzovaný časopis zaměřený na problematiku školního vzdělávání v jeho širších sociokulturních souvislostech. Cílem časopisu je přispět k porozumění školnímu vzdělávání a jeho rozvoji, k řešení problémů praxe a vzdělávací politiky.

Časopis je zařazen do databází SCOPUS, CEEOL, DOAJ, EBSCO a ERIH Plus.

ORBIS SCHOLAE, Vol 8 No 2 (2014), 91–99

Results and Prospects of Textbook Research in the Czech Republic

Jan Průcha

DOI: https://doi.org/10.14712/23363177.2015.68
zveřejněno: 01. 04. 2015

Abstract

The paper presents a survey of studies and research approaches concerning Czech textbooks that have been performed to date. In fact, the first analyses of school textbooks and primers were accomplished during the 1930s by Czech educationists and psychologists (V. Příhoda and others). Recently, this analytical trend has continued, and is being intensively further developed in a number of studies. This is evidenced in a number of monographs and papers published by Czech researchers in several faculties of education, among them at the University of Ostrava. The most remarkable research findings concern the following topics: Parameters of textual components of textbooks; measuring text difficulty for pupils; content representation in textbooks; utilization of textbooks in learning and teaching; selection of textbooks by teachers and schools. However, some new problems have arisen that have as yet not been profoundly studied, among them especially the role of printed textbooks vs. new educational ICT media.

klíčová slova: textbook research; structural components of textbooks; text difficulty; utilization of textbooks; selection of textbooks; new educational media

reference (23)

1. Baumann, M. et al. (1982). Lernen aus Texten und Lehrtextgestaltung. Berlin: Volk and Wissen.

2. Červenková, M. (2010). Žák a učebnice: užívání učebnic na 2. stupni základních škol [Pupil and textbook: Textbook use in lower secondary schools]. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity.

3. Gavora, P. (1991). Žiak a text [The learner and the text]. Bratislava: SPN.

4. Harrison, C. (1982). Readability in the classroom. Cambridge: Cambridge UP.

5. Hodis, V. (2009). Hodnocení obtížnosti výkladového textu učebnic obecně technických předmětů a informatiky [Evaluation of the text difficulty in textbooks of general technical subjects and informatics]. In M. Nogová & M. Reiterová (Eds.), Kurikulum a učebnice z pohľadu pedagogického výskumu (pp. 141−147). Bratislava: Štátny pedagogický ústav.

6. Janík, T. et al. (2007). Uplatnění didaktických prostředků a médií ve výuce fyziky (se zvláštním zřetelem k učebnicím) [On the use of didactic media in teaching physics with the special regard to textbooks]. In J. Maňák & P. Knecht (Eds.), Hodnocení učebnic (pp. 82−97). Brno: Paido.

7. Johnsen, E. B. (1993). Textbooks in the kaleidoscope. Oslo: Scandinavian University Press.

8. Jůvová, A. (2007). Měření didaktické vybavenosti učebnic přírodopisu pro 6. a 7. ročník základní školy [The didactic potentiality of science textbooks for 6th and 7th grades of the basic school]. In J. Maňák & D. Klapko (Eds.): Učebnice pod lupou (pp. 97−106). Brno: Paido.

9. Knecht, P. (2007). Pojmová analýza českých učebnic sociálního zeměpisu pro základní školy [An analysis of scientific terms on social geography in Czech textbooks]. In J. Maňák & P. Knecht (Eds.), Hodnocení učebnic (pp. 121−133). Brno: Paido.

10. Knecht, P., & Lokajíčková, P. (2013). Učební úlohy jako příležitosti k rozvíjení a dosahování očekávaných výstupů: analýza koherence učebnic a RVP ZV [learning tasks as opportunities for the development and achievement of expected outputs: An analysis of the coherence of textbooks and the Framework Educational Programme for Basic Education]. Pedagogika, 63(2), 167−181.

11. Maňák, J., & Klapko, D. (Eds.). (2006). Učebnice pod lupou [Textbooks in a microscopic view]. Brno: Paido.

12. Maňák, J., & Knecht, P. (Eds.). (2007). Hodnocení učebnic [Evaluation of Textbooks]. Brno: Paido.

13. Mikk, J. (1981). Optimizacija složnosti učebnogo teksta [The optimization of the difficulty of educational texts]. Moskva: Prosveščenije.

14. Mikk, J. (2000). Textbook: Research and writing. Frankfurt a. M.: Peter Lang.

15. Průcha, J. (1987). Učení z textu a didaktická informace [Learning from text and the didactic information]. Praha: Academia.

16. Průcha, J. (1998). Učebnice: Teorie a analýzy edukačního média [The textbook: Theory and analyses of the educational medium]. Brno: Paido.

17. Průcha, J. (2006). Učebnice: teorie, výzkum a potřeby praxe [The textbook: Theory, research and needs of the practice]. In J. Maňák & D. Klapko (Eds.), Učebnice pod lupou (pp. 9−21). Brno: Paido.

18. Příhoda, V. (1927). Měření zásoby slovní u dětí [The measurement of children's vocabulary]. In Třetí sjezd pro výzkum dítěte v Praze 1926 (pp. 150−159). Praha: Nákladem sjezdového výboru.

19. Sikorová, Z. (2004). Výběr učebnic na základních a středních školách [Selection of textbooks in lower secondary and upper secondary schools]. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzitry.

20. Sikorová, Z. (2010). Učitel a učebnice: užívání učebnic na druhém stupni základních škol [Teacher and textbook: textbook use in lower secondary schools]. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity.

21. Šlégrová, A. (2009). Komparace učebnic matematiky pro nižší stupeň sekundárního vzdělávání v ČR a v Anglii [Comparison of mathematical textbooks for lower secondary schools in the Czech Republic and in England]. In M. Nogová & M. Reiterová (Eds.), Kurikulum a učebnice z pohľadu pedagogického výskumu (pp. 106−121). Bratislava: Štátny pedagogický ústav.

22. Weinhöfer, M. (2007). Obtížnost textu učebnic zeměpisu pro základní školy (Text difficulty of geography textbooks in the basic school). In J. Maňák & P. Knecht (Eds.), Hodnocení učebnic (pp. 115−120). Brno: Paido.

23. Zujev, D. D. (1983). Školnyj učebnik [The Schoolbook]. Moskva: Pedagogika.

Creative Commons License
Results and Prospects of Textbook Research in the Czech Republic is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

157 x 230 mm
vychází: 3 x ročně
cena tištěného čísla: 150 Kč
ISSN: 1802-4637
E-ISSN: 2336-3177

Ke stažení