ORBIS SCHOLAE
ORBIS SCHOLAE

Oznamujeme autorům a čtenářům, že po dohodě s nakladatelstvím Karolinum bude od roku 2024 (ročník 18) časopis Orbis scholae vycházet pouze v elektronické podobě.

Orbis scholae je odborný recenzovaný časopis zaměřený na problematiku školního vzdělávání v jeho širších sociokulturních souvislostech. Cílem časopisu je přispět k porozumění školnímu vzdělávání a jeho rozvoji, k řešení problémů praxe a vzdělávací politiky.

Časopis je zařazen do databází SCOPUS, CEEOL, DOAJ, EBSCO a ERIH Plus.

ORBIS SCHOLAE, Vol 8 No 1 (2014), 111–127

Školní hodnocení z pohledu žáků

[Pupil Perspectives on School Assessment]

Veronika Laufková, Kateřina Novotná

DOI: https://doi.org/10.14712/23363177.2015.8
zveřejněno: 02. 02. 2018

Abstract

Školský zákon (561/2004 Sb., změna 472/2011 Sb.) umožňuje školám hodnotit výsledky vzdělávání žáků klasifikačním stupněm, slovně nebo kombinací obou způsobů. Kromě sumativního hodnocení na konci pololetí jsou žáci hodnoceni rozmanitými způsoby průběžného hodnocení (verbální, nonverbální, číselné či grafické). Pro popis forem a metod hodnocení používa¬ných na třech školách jsme zvolily dotazování žáků a učitelů a doplnily ho pozorováním výuky a ob¬sahovou analýzou dokumentů. Vzorek tvořili žáci a učitelé 2. stupně ZŠ, hloubkové rozhovory byly dělány se čtyřmi učiteli a 28 žáky. Za použití kvalitativních postupů analýzy dat jsme představily pro žáky důležitá témata školního hodnocení, zejména spravedlivost hodnocení (do známky z předmětu nepromítat kázeňské prohřešky a být důsledný) a problematiku různých forem a metod hodnocení (žáci věnují větší pozornost sumativnímu než formativnímu hodnocení). ACT No. 561/2004 Collection of Law, the Education Act, allows schools to assess pupil’s learning outcomes by marks, verbal assessment or a combination of both. In addition to this summative evaluation, pupils are assessed by various forms of continuous assessment (verbal, non-verbal, numerical or graphical) at the end of each semester. To describe the forms and methods of assessment used at three schools we interviewed students and teachers, observed lessons and analyzed school documents. The sample consisted of 28 pupils and four teachers of a lower secondary school. The article presents issues of school assessment that pupils considered important (especially equity of assessment: not to project disciplinary issues in summative assessment, consistency of assessment) and issue of various assessment forms and methods (pupils pay more attention to summative assessment than to formative).

klíčová slova: školní hodnocení; klasifikace; spravedlivost hodnocení; formy hodnocení; slovní hodnocení; vícečetná případová studie school assessment; classification; equity of assessment; forms of assessment; verbal assessment; multiple case study

reference (42)

1. Black, P. (2005). Formative assessment: views through different lenses. The Curriculum Journal, 16(2), 133−135. CrossRef

2. Borg, J. (2001). Equitable assessment. Australian Senior Mathematics Journal, 15(2), 46−58.

3. Brown, G. (2013) Student conceptions of assessment across cultural and contextual differences: University student perspectives of assessment from Brazil, China, Hong Kong, and New Zealand. In G. Liem & A. Bernardo (Eds.), Advancing Cross-cultural Perspectives on Educational Psychology: A Festschrift for Dennis McInerney (s. 143−167). Charlotte, NC: Information Age Publishing.

4. Cowie, B. (2005). Pupil commentary on assessment for learning. The Curriculum Journal, 16(2), 137−151. CrossRef

5. Efektivní učení ve škole. (2005). Praha: Portál.

6. Greger, D. (2007). Spravedlivost evropských školských systémů očima žáků. In D. Greger & V. Ježková (Eds.), Školní vzdělávání. Zahraniční trendy a inspirace (s. 187−206). Praha: Karolinum.

7. Hansen Čechová, B. (2009). Nápady pro rozvoj a hodnocení klíčových kompetencí žáků. Praha: Portál.

8. Helus, Z. (2004). Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál.

9. Novotná, K., & Krabsová, V. (2013). Formativní hodnocení: případová studie. Pedagogika, 63(3), 355−371.

10. Kašpárková, S. (2009). Pedagogická diagnostika třídy a žáka. Zlín: Univerzita Tomáše Bati, Fakulta humanitních studií.

11. Knecht, P., & Lokajíčková, (2013). Učební úlohy jako příležitosti k rozvíjení a dosahování očekávaných výstupů: analýza koherence učebnic a RVP ZV. Pedagogika, 63(2), 169−183.

12. Koenig, J. A. (Ed.). (2011). Assessing 21st Century Skills. Dostupné z http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK84218/pdf/TOC.pdf.

13. Kolář, Z., & Šikulová, R. (2009). Hodnocení žáků. Praha: Grada.

14. Košťálová, H., Miková, Š., & Stang, J. (2008). Školní hodnocení žáků a studentů se zaměřením na slovní hodnocení. Praha: Portál.

15. Košťálová, H., & Straková, J. (2008). Hodnocení. Důvěra, dialog, růst. Praha: SKAV.

16. Kratochvílová, J. (2011). Systém hodnocení a sebehodnocení žáků. Brno: MSD.

17. Kratochvílová, J. (2012). Aktivní spoluúčast žáka při hodnocení − zdroj inspirace rozvoje osobnosti žáka a pokládání základů zodpovědnosti za kvalitu svého života. In H. Lukášová (Ed.), Proměny pojetí vzdělávání a školního hodnocení (s. 151−180). Praha: Asociace waldorfských škol.

18. Lee, I. (2007). Feedback in Hong Kong secondary writing classrooms: Assessment for learning or assessment of learning? Assessing Writing, 12(3), 180−198. CrossRef

19. Leix, A. (2006). Transkripce nahrávek v kontextu etickém, metodologickém a technickém (Disertační práce). Brno: MU. Dostupné z http://is.muni.cz/th/55871/fss_d/.

20. McCann, L., & Saunders, G. (2012). Exploring student perceptions of assessment feedback. The Higher Education Academy. SWAP. Dostupné z http://www.swap.ac.uk/docs/projects/rpt_mccann_online.pdf.

21. McInerney, D., Brown G. T. L., & Liem, G. A. D. (Eds.). (2009). Student Perspectives on Assessment. What Students Can Tell Us About Assessment for Learning. IAP.

22. OECD. (2013). Synergies for Better Learning: An International Perspective on Evaluation and Assessment. OECD Reviews of Evaluation and Assessment in Education. Paris: OECD Publishing. CrossRef

23. Pavelková, I. (2002). Motivace žáků k učení. Perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha: PedF UK.

24. Peterson, E. R., & Irving, S. E. (2008). Secondary school students' conceptions of assessment and feedback. Learning and Instruction, 18(3), 238−250. CrossRef

25. Průcha, J. (Ed.). (2009). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál.

26. Rogers, C. (1998). Způsob bytí. Praha: Portál.

27. Santiago, P., Gilmore, A., Nusche, D., & Sammons, P. (2012). OECD Reviews of Evaulation and Assessment in Education: Czech Republic 2012. OECD Publishing. Dostupné z http://www.oecd.org/dataoecd/33/47/49479976.pdf; český překlad studie: www.msmt.cz/file/20716_1_1/. CrossRef

28. Shánilová, I. (2010). Hodnocení žáků základní školy. Orbis scholae, 4(1), 41−53.

29. Slavík, J. (2003). Autonomní a heteronomní pojetí školního hodnocení − aktuální problém pedagogické teorie a praxe. Pedagogika, 53(1), 5−25.

30. Slavík, J. (1999). Hodnocení v současné škole. Praha: Portál.

31. Smith, L. (2008) Grading written projects: What approaches do students find most helpful? Journal of Education for Business, July/August, 325−330. CrossRef

32. Spilková, V. (2012). Výzvy, které přináší osobnostně rozvíjející pojetí vzdělávání pro školu, učitele a vzdělávací politiku. In H. Lukášová (Ed.), Proměny pojetí vzdělávání a školního hodnocení (s. 41−70). Praha: Asociace waldorfských škol.

33. Straková, J., & Slavík, J. (2013). (Formativní) hodnocení − aktuální téma. Pedagogika, 53(3), 277−284.

34. Straková, J., Spilková, V., Simonová, J., Friedleandaerová, H., & Hanzák, T. (2013). Názory učitelů základních škol na potřebu změn ve školním vzdělávání. Orbis scholae, 7(1), 79−100.

35. Struyven, K., Dochy, F., & Janssens, S. (2005). Students' perceptions about evaluation and assessment in higher education: a review. Assessment & Evaluation in Higher Education, 30(4), 331−347. CrossRef

36. Švaříček, Šeďová et al. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.

37. Štech, S. (1992). Škola stále nová. Freinetova moderní škola". Praha: Univerzita Karlova.

38. Vidláková, J. (2012). Změny v uvažování o participaci žáků: zahraniční inspirace. Pedagogická orientace, 22(1), 5−22. CrossRef

39. Wang, T. H. (2007). What strategies are effective for formative assessment in an e-learning environment? Journal of Computer Assisted Learning, 23, 171−186. CrossRef

40. Willey, K., & Gardner, A. (2009). Changing student's perceptions of self and peer assessment. Proceedings of the Research in Engineering Education Symposium, Palm Cove. Dostupné z http://rees2009.pbworks.com/f/rees2009_submission_75.pdf.

41. Xiao, Y., & Carless, D. R. (2013). Illustrating students' perceptions of English language assessment: Voices from China. RELC Journal, 1−22. Dostupné z http://web.edu.hku.hk/staff/dcarless/Xiao_and_Carless_2013.pdf.

42. Zhao, B. (2011) Learning from errors: The role of context, emotion and personality. Journal of Organizational Behaviour, 32, 435−463. CrossRef

Creative Commons License
Školní hodnocení z pohledu žáků is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

157 x 230 mm
vychází: 3 x ročně
cena tištěného čísla: 150 Kč
ISSN: 1802-4637
E-ISSN: 2336-3177

Ke stažení