ORBIS SCHOLAE
ORBIS SCHOLAE

Oznamujeme autorům a čtenářům, že po dohodě s nakladatelstvím Karolinum bude od roku 2024 (ročník 18) časopis Orbis scholae vycházet pouze v elektronické podobě.

Orbis scholae je odborný recenzovaný časopis zaměřený na problematiku školního vzdělávání v jeho širších sociokulturních souvislostech. Cílem časopisu je přispět k porozumění školnímu vzdělávání a jeho rozvoji, k řešení problémů praxe a vzdělávací politiky.

Časopis je zařazen do databází SCOPUS, CEEOL, DOAJ, EBSCO a ERIH Plus.

ORBIS SCHOLAE, Vol 8 No 1 (2014), 27–45

Rozdíly v matematické a čtenářské gramotnosti chlapců a dívek a raná selekce: trendy v obou zemích po rozdělení Československa

[Gender Gap in Mathematical and Reading Literacy and Early Tracking: Trends in Both Countries after the Dissolution of Czechoslovakia]

Miroslava Federičová, Daniel Münich

DOI: https://doi.org/10.14712/23363177.2015.3
zveřejněno: 02. 02. 2018

Abstract

S využitím mezinárodních šetření TIMSS, PIRLS a PISA mapujeme trendy vývoje genderových rozdílů ve čtenářské a matematické gramotnosti žáků v České a Slovenské re¬publice v posledních více než deseti letech. Sledujeme vývoj jak průřezově na úrovni 4. a 8. až 9. ročníků, tak podle prostupu žákovských kohort vzdělávacím systémem. Ukazujeme, že za poslední dekádu se genderové rozdíly v gramotnosti na úrovni 4. ročníku příliš nezměnily: mírně narostl náskok chlapců v matematické gramotnosti a mírně poklesl náskok dívek ve čtenářské gramotnosti. Naopak v 8. a 9. ročníku došlo ke změnám výrazným: náskok chlapců v matematické gramotnosti výrazně poklesl a již dříve vysoký náskok dívek ve čtenářské gramotnosti se ještě zvýšil. Dále osvětlujeme, jak s formováním genderové mezery interaguje raná selekce žáků do výběrových víceletých gymnázií, při které hrají významnou roli i gramotnostní rozdíly. Ukazujeme, že v systémech s ranou selekcí hraje významnější roli gramotnost čtenářská, protože výrazněji než matematická determinuje přechod žáka na výběrovou školu. Na druhém stupni základních škol se zaostávání chlapců ve čtenářské gramot¬nosti za dívkami prohlubuje výrazněji než na víceletých gymnáziích. O identifikaci samotných příčin gramotnostních rozdílů však neusilujeme, protože pro to dosud nejsou k dispozici potřebná data. Using international surveys TIMSS, PIRLS, and PISA, we explore the trends in gender gaps in reading and mathematical literacy in the Czech and Slovak Republic during more than last decade. We explore the trends in the cross-sectional dimension at the 4th, and 8th to 9th grades and also at the cohort dimension as pupils’ cohorts passed through the educational system. We show that the gender gaps in literacy in the 4th grade have not changed much during last decade: boys have slightly improved their lead in mathematics and girls have slightly lost their lead in reading literacy. On the contrary, significant changes have occurred in the 8th and 9th grades: the lead of boys in mathe¬matics has decreased considerably and high lead of girls in reading literacy has deepened. Further, we explore and clarify how the formation of the gender gap interacts with the early tracking of pupils to selective academic schools, in which the differences in literacy play an important role. We show that in early tracking systems, reading literacy is more important than literacy in mathematics due to the test based system of admission. In the mainstream lower secondary schools, boys are lagging behind girls in reading literacy much more than they are in selective academic schools. We do not aspire to identify the various possible causes of gender skills gap due to lack of data.

klíčová slova: raná selekce; nerovnost; genderová mezera; vzdělání; školy early tracking; inequality; gender gap; education; schools

reference (31)

1. Ammermüller, A. (2005). Educational opportunities and the role of institutions. Centre for European Economic Research. Dostupné z http://arno.unimaas.nl/show.cgi?fid=3495.

2. Brunello, G., & Checchi, D. (2007). Does school tracking affect equality of opportunity? New international evidence. Economic Policy, 22(52), 781−861. CrossRef

3. Catsambis, S. (1994). Tha path to math-gender and racial-ethnic differences in mathematics participation from middle school to high-school. Sociology of Education, 67(3), 199−215. CrossRef

4. Else-Quest, N. M., Hyde, J. S., & Linn, M. C. (2010). Cross-national patterns of gender diffe-rences in mathematics: A meta-analysis. Psychological Bulletin, 136(1), 103−127. CrossRef PubMed

5. Federičová, M., & Münich, D. (2014). Příprava na osmiletá gymnázia: velká žákovská steeplechase [Preparing for the eight-year gymnasium: the great pupil steeplechase], IDEA Study 2/2014, March 2014. Dostupné z http://idea.cerge-ei.cz/files/IDEA_Studie_10_2013.pdf.

6. Eurypedia. (2011). Dostupné z http://webgate.ec.europa.eu/fpfis/mwikis/eurydice/index.php/Main_Page.

7. Gallagher, A. M., & Kaufman, J. C. (2005).Gender differences in mathematics: What we know and what we need to know. In A. M. Gallagher & J. C. Kaufman (Eds.), Gender Differences in Mathematics (s. 316−332). New York: Cambridge University Press.

8. Gallagher, A. M., Levin. J., & Cahalan, C. (2002). Cognitive patterns of gender differences on mathematics admissions test (ETS Report No. 02-19). Princeton, NJ: Educational Testing Service.

9. Guiso, L., Monte, F., Sapienza, P., & Zingales, L. (2008). Culture, gender and math. Science, 320, 1164−1165. CrossRef PubMed

10. Halpern, D. F. (2004). A cognitive-process taxonomy for sex differences in cognitive abilities. American Psychological Society, 13(4), 135−139. CrossRef

11. Hanushek, E. A., & Woessmann, L. (2005). Does educational tracking affect performance and inequality? Differences-in-differences evidence across countries. CESifo Working Paper, 1415. CrossRef

12. Hedges, L. V., & Nowell, A. (1995). Sex-differences in mental test-scores, variability, and numbers of high-scoring individuals. Science, 269, 41−45. CrossRef

13. Hyde, J. S., Fennema, E., & Lamon, S. J. (1990). Gender differences in mathematics perfor-mance − A metaanalysis. Psychological Bulletin, 107(2), 139−155. CrossRef

14. Jurajda, Š., & Münich, D. (2011). Gender gap in performance under competitive pressure: Admissions to Czech universities. American Economic Review, 101(3), 1−6. CrossRef

15. Lohman, D. F., & Lakin, J. M. (2009). Consistencies in sex differences on the cognitive abilities test across countries, grades and cohorts. British Journal of Educational Psychology, 79, 389−407. CrossRef PubMed

16. Marks, G. N. (2008). Accounting for the gender gaps in student performance in reading and mathematics: Evidence from 31 countries. Oxford Review of Education, 34(1), 89−109. CrossRef

17. Münich, D., & Mysliveček, D. (2006). Přechod žáků na střední školy: diskrepance mezi nabídkou a poptávkou a jejich důsledky. In P. Matějů & J. Straková (Eds.), (Ne)rovné šance na vzdělání, vzdělanostní nerovnosti v České republice. Praha: Academia. PubMed

18. Münich, D., & Filer, R. (2013). Responses of private and public schools to voucher funding. Economics of Education Review, 34, 269−285. CrossRef

19. MŠMT ČR. Statistická ročenka školství − Výkonové ukazatele 2012/2013. Dostupné z http://www.msmt.cz/statistika-skolstvi/statisticka-rocenka-skolstvi-vykonove-ukazatele.

20. OECD. (2007). Understanding the brain: The birth of a learning science. Paris: OECD.

21. OECD. (2008). Ten steps to equity in education. OECD Policy Brief. Dostupné z http://www.oecd.org/education/school/39989494.pdf.

22. Paglin, M., & Rufolo, A. M. (1990). Heterogeneous human capital, occupational choice, and male-female earnings differences. Journal of Labour Economics, 8(1), 123−144. CrossRef

23. Penner, A. M., & Paret, M. (2008). Gender differences in mathematics achievement: Exploring the early grades and the extremes. Social Science Research, 37(1), 239−253. CrossRef

24. Schuetz, G., Ursprung, H. W., & Woessmann, L. (2005). Education policy and equality of opportunity. CESifo Working Paper, 1518.

25. Spencer, S. J., Steele, C. M., & Quinn, D. M. (1999). Stereotype threat and women's math performance. Journal of Experimental Social Psychology, 35(1), 4−28. CrossRef

26. Stobart, G., Elwood, J., & Quinlan, M. (1992). Gender bias in examinations: How equal are the opportunities? British Educational Research Journal, 18(3), 261−276. CrossRef

27. Straková, J. (2010). Přidaná hodnota studia na víceletých gymnáziích ve světle dostupných datových zdrojů. Sociologický časopis, 46(2), 187−210.

28. Straková, J., Potužníková, E., & Tomášek, V. (2006). Vědomosti, dovednosti a postoje českých žáků v mezinárodním srovnání. In P. Matějů & J. Straková (Eds.), (Ne)rovné šance na vzdělání, vzdělanostní nerovnosti v České republice. Praha: Academia.

29. Valian, V. (1998). Why so slow?: The advancement of women. Cambridge, Mass: MIT Press.

30. Volman, M., van Eck, E., Heemskerk, I., & Kuiper, E. (2005). New technologies, new differences. Gender and ethnic differences in pupils' use of ICT in primary and secondary education. Computers and Education, 45(1), 35−55. CrossRef

31. Wilder, G. Z., & Powell, K. (1989). Sex differences in test performance: A survey of the literature. New York: College Entrance Examination Board.

Creative Commons License
Rozdíly v matematické a čtenářské gramotnosti chlapců a dívek a raná selekce: trendy v obou zemích po rozdělení Československa is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

157 x 230 mm
vychází: 3 x ročně
cena tištěného čísla: 150 Kč
ISSN: 1802-4637
E-ISSN: 2336-3177

Ke stažení