ORBIS SCHOLAE
ORBIS SCHOLAE

Oznamujeme autorům a čtenářům, že po dohodě s nakladatelstvím Karolinum bude od roku 2024 (ročník 18) časopis Orbis scholae vycházet pouze v elektronické podobě.

Orbis scholae je odborný recenzovaný časopis zaměřený na problematiku školního vzdělávání v jeho širších sociokulturních souvislostech. Cílem časopisu je přispět k porozumění školnímu vzdělávání a jeho rozvoji, k řešení problémů praxe a vzdělávací politiky.

Časopis je zařazen do databází SCOPUS, CEEOL, DOAJ, EBSCO a ERIH Plus.

ORBIS SCHOLAE, Vol 7 No 1 (2013), 101–117

Diagnostikování dětských pojetí společnosti studenty učitelství

[Student Teachers’ Questioning Skills for Detecting Children’s Understanding of Society]

Michaela Dvořáková

DOI: https://doi.org/10.14712/23363177.2015.28
zveřejněno: 05. 02. 2018

Abstract

Orientace v dětských pojetích fenoménů, kterých se týká výuka, je důležitou součástí didaktických znalostí obsahu. Budoucí učitelé byli vedeni k tomu, aby pomocí individuálně vedených rozhovorů s žáky primární školy dětská pojetí zjišťovali a zkoumali jejich poznávací procesy. Článek popisuje několik typů zadání pro vedení rozhovorů zaměřených na dětské politické myšlení a porozumění ekonomických vztahům, porovnává využitelnost jednotlivých typů zadání pro rozvoj kompetence dotazování a porozumění dětským pojetím. Pro rozvoj dovednosti studentů učitelství dotazováním zjišťovat dětská pojetí se jako klíčová jeví strukturovaná podpora. Children’s prior knowledge or children’s alternative conceptions are an important part of pedagogical content knowledge. This paper evaluates an effort to increase the pre-service elementary school teachers’ skills needed for the diagnostics of children’s understanding and conceptions of social phenomena. Pre-service teachers were given a task to interview children about their conceptions of economic and politic relationships. Different groups of student teachers received different kind of support before the interview. The typology of resulting interviews is presented. Scaffolding seems to be essential in the development of students’ questioning skills.

klíčová slova: pregraduální příprava učitelů; dětská pojetí společnosti; konceptuální změna; dotazování; komunikace učitel–žák pre-service teacher training; children’s understanding of society; conceptual change; questioning; communication

Creative Commons License
Diagnostikování dětských pojetí společnosti studenty učitelství is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

157 x 230 mm
vychází: 3 x ročně
cena tištěného čísla: 150 Kč
ISSN: 1802-4637
E-ISSN: 2336-3177

Ke stažení