ORBIS SCHOLAE
ORBIS SCHOLAE

Oznamujeme autorům a čtenářům, že po dohodě s nakladatelstvím Karolinum bude od roku 2024 (ročník 18) časopis Orbis scholae vycházet pouze v elektronické podobě.

Orbis scholae je odborný recenzovaný časopis zaměřený na problematiku školního vzdělávání v jeho širších sociokulturních souvislostech. Cílem časopisu je přispět k porozumění školnímu vzdělávání a jeho rozvoji, k řešení problémů praxe a vzdělávací politiky.

Časopis je zařazen do databází SCOPUS, CEEOL, DOAJ, EBSCO a ERIH Plus.

ORBIS SCHOLAE, Vol 6 No 3 (2012), 57–76

Vývoj nástroje pro posuzování vybraných komponent a charakteristik kvality výuky: aplikace v oblasti cizího jazyka

[Developing an instrument for assessing components and characteristics of instructional quality: application in the area of foreign language]

Pavel Zlatníček, Karolína Pešková

DOI: https://doi.org/10.14712/23363177.2015.32
zveřejněno: 06. 02. 2018

Abstract

Studie se zabývá možnostmi zkoumání vybraných komponent a charakteristik kvality výuky: (a) motivování, (b) podpůrné učební klima, (c) práce s časem, (d) orientace na cíle výuky, (e) učitelův projev. V návaznosti na to popisuje vývoj nástroje pro posuzování kvality výuky v oblasti cizího jazyka. Studie je rozvržena do dvou částí. První část má přehledový charakter − je zde představena konceptualizace pojmu kvalita a oborově obecné a oborově specifické komponenty a charakteristiky kvalitní výuky. V druhé části studie jsou prezentovány: (a) finální verze posuzovacího nástroje kvality výuky cizího jazyka; (b) metodologická a jazyková úskalí, na která výzkumníci během vývoje prezentovaného nástroje narazili; (c) výsledky pilotáže posuzovacího nástroje. This study deals with the research in instructional quality with respect to the following components and characteristics: (a) motivation; (b) supportive classroom climate; (c) time management; (d) goal-orientation; (e) teacher’s performance. The study is divided into two parts. The first part serves as a survey study − conceptualizations of quality as well as some components and characteristics of instructional quality are introduced. The second part presents (a) the final version of an assessment instrument of quality in language instruction; (b) methodological and language problems which the researchers encountered; (c) results of a pilot study.

klíčová slova: kvalita výuky; kvalita výuky cizího jazyka; nástroj pro posuzování kvality výuky; komponenty a charakteristiky kvality výuky instructional quality; quality of foreign language instruction; instrument for assessment of teaching quality; components and characteristics of instructional quality

Creative Commons License
Vývoj nástroje pro posuzování vybraných komponent a charakteristik kvality výuky: aplikace v oblasti cizího jazyka is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

157 x 230 mm
vychází: 3 x ročně
cena tištěného čísla: 150 Kč
ISSN: 1802-4637
E-ISSN: 2336-3177

Ke stažení