Oznamujeme autorům a čtenářům, že po dohodě s nakladatelstvím Karolinum bude od roku 2024 (ročník 18) časopis Orbis scholae vycházet pouze v elektronické podobě.
Orbis scholae je odborný recenzovaný časopis zaměřený na problematiku školního vzdělávání v jeho širších sociokulturních souvislostech. Cílem časopisu je přispět k porozumění školnímu vzdělávání a jeho rozvoji, k řešení problémů praxe a vzdělávací politiky.
Časopis je zařazen do databází SCOPUS, CEEOL, DOAJ, EBSCO a ERIH Plus.
ORBIS SCHOLAE, Vol 4 No 2 (2010), 41–60
Between retrospect and expectation: trends and dimensions of education in East Central Europe
Wolfgang Mitter
DOI: https://doi.org/10.14712/23363177.2018.125
zveřejněno: 22. 02. 2018
Abstract
Twenty years of transformation have gradually opened the educational systems of the East Central European countries to the common challenges of Europeanisation and Globalisation. On the other hand, the ‘educational map’ gives insights into existing or even re-awakened di erences among the individual national patterns tracing back to socio-economic, political and cultural particularise. Recognising this fundamental tension lays the ground for the recent history of education reforms and for contextualising them within their speci c societal frameworks. Special emphasis will be laid on the outcomes of reforms due to controversial approaches and political decisions within given constellations within their national ranges and their involvements in the policies of the European Union.
klíčová slova: education reforms; Europeanisation; Globalisation; East Central European education systems
157 x 230 mm
vychází: 3 x ročně
cena tištěného čísla: 150 Kč
ISSN: 1802-4637
E-ISSN: 2336-3177