ORBIS SCHOLAE
ORBIS SCHOLAE

Oznamujeme autorům a čtenářům, že po dohodě s nakladatelstvím Karolinum bude od roku 2024 (ročník 18) časopis Orbis scholae vycházet pouze v elektronické podobě.

Orbis scholae je odborný recenzovaný časopis zaměřený na problematiku školního vzdělávání v jeho širších sociokulturních souvislostech. Cílem časopisu je přispět k porozumění školnímu vzdělávání a jeho rozvoji, k řešení problémů praxe a vzdělávací politiky.

Časopis je zařazen do databází SCOPUS, CEEOL, DOAJ, EBSCO a ERIH Plus.

ORBIS SCHOLAE, Vol 3 No 2 (2009), 77–95

Up to the garden fence or The world at primary school

Daniela Schmeinck

DOI: https://doi.org/10.14712/23363177.2018.213
zveřejněno: 23. 02. 2018

Abstract

Up to now only few empirical studies have focused on the development of children’s spatial cognition. The study examines the map-drawing abilities of an international sample of ten-year-old children by examining the nature of world maps they have drawn. It explores the extent to which different factors of influence, e.g. the presence of media, travel activity, handling of cartographic media, individual interest and family or school factors of in. uence are correlated to the enhanced ability of the children to represent their spatial cognitive structure of the world as a drawn map. The paper discusses the implications of the findings for the creation of learning environments which support the development of map-drawing using both ways – the way “from local to global” as well as the way “from global to local”.

klíčová slova: experiences; factors of influence; geography; mental maps; cognitive perceptions; primary school; world

157 x 230 mm
vychází: 3 x ročně
cena tištěného čísla: 150 Kč
ISSN: 1802-4637
E-ISSN: 2336-3177

Ke stažení