Oznamujeme autorům a čtenářům, že po dohodě s nakladatelstvím Karolinum bude od roku 2024 (ročník 18) časopis Orbis scholae vycházet pouze v elektronické podobě.
Orbis scholae je odborný recenzovaný časopis zaměřený na problematiku školního vzdělávání v jeho širších sociokulturních souvislostech. Cílem časopisu je přispět k porozumění školnímu vzdělávání a jeho rozvoji, k řešení problémů praxe a vzdělávací politiky.
Časopis je zařazen do databází SCOPUS, CEEOL, DOAJ, EBSCO a ERIH Plus.
ORBIS SCHOLAE, Vol 3 No 2 (2009), 19–26
Pedagogical content knowledge in sight? A comment on Kansanen
Esther M. van Dijk
DOI: https://doi.org/10.14712/23363177.2018.209
zveřejněno: 23. 02. 2018
Abstract
In the debate on the nature of pedagogical content knowledge (PCK) two different perspectives on PCK need to be distinguished: PCK as a general body of knowledge and PCK as an element of teacher knowledge. It is foremost the discussion of the second perspective on PCK that contributes to our understanding of PCK. PCK is understood as topic-specific teacher knowledge that involves the transformation of content and pedagogical knowledge into instruction. Within the debate on the conceptualization of PCK there is agreement on two essential elements of PCK: knowledge of students’ conceptions and of ways to react adequately to these conceptions. The definition of a ‘special content knowledge’ domain outside the PCK realm by Bass and colleagues provides a new impulse for the debate on the nature of PCK.
klíčová slova: content knowledge; knowledge of students’ conceptions; nature of pedagogical content knowledge; pedagogical content knowledge; pedagogical knowledge
157 x 230 mm
vychází: 3 x ročně
cena tištěného čísla: 150 Kč
ISSN: 1802-4637
E-ISSN: 2336-3177