Oznamujeme autorům a čtenářům, že po dohodě s nakladatelstvím Karolinum bude od roku 2024 (ročník 18) časopis Orbis scholae vycházet pouze v elektronické podobě.
Orbis scholae je odborný recenzovaný časopis zaměřený na problematiku školního vzdělávání v jeho širších sociokulturních souvislostech. Cílem časopisu je přispět k porozumění školnímu vzdělávání a jeho rozvoji, k řešení problémů praxe a vzdělávací politiky.
Časopis je zařazen do databází SCOPUS, CEEOL, DOAJ, EBSCO a ERIH Plus.
ORBIS SCHOLAE, Vol 11 No 2 (2017), 73–97
Kvalita výuky fyziky – případy začínajících učitelů
[The Quality of Physics Teaching – Cases of Novice Teachers]
Vojtěch Žák, Jana Martínková
DOI: https://doi.org/10.14712/23363177.2018.57
zveřejněno: 20. 03. 2018
Abstract
The strategic goal of the research, including this empirical study, is to contribute to the search for the teaching quality and to deepen the understanding of the context of the teaching quality. The research questions were posed as follows: What are the quality parameters that are typical of teaching of selected novice teachers of physics? Which factors influence the teaching quality of the selected teachers? To answer these questions, a mixed method research design was used. A case study was chosen as the basic research plan. An ex-post facto research was chosen as the design of the quantitative part of the research, and the data was collected using the method of pedagogical observation. Regarding the qualitative part, the data was gained using semi-structured interviews. The research sample consisted of four novice physics teachers, teaching in Czech grammar schools. The presented research describes and uncovers the quality of their teaching. The study revealed that some of the observed parameters were fulfilled in a similar way regarding the particular teachers, for example the frequency and quality of the realized lecturing, the use of mathematical means, or no use of the heuristic method. The teaching process differed, for instance, in the frequency of conducting experiments, the work with text, or the support of the active learning of the pupils. Several domain-specific, domain-general and other factors influencing the teaching quality were identified. This research shows that it is reasonable to look at the teaching quality from a wider perspective.
klíčová slova: výzkum fyzikálního vzdělávání, kvalita výuky, začínající učitel, kontext vzdělávání, pozorování, případová studie
reference (51)
1. Bayrhuber, H., Ralle, B., Reiss, K., Schön, L.-H., & Vollmer, H. J. (Eds.). (2004). Konsequenzen aus PISA. Perspektiven der Fachdidaktiken. Innsbruck: StudienVerlag.
2. Berliner, D. C. (1995). Teacher expertise. In L. W. Anderson (Ed.), International encyclopedia of teaching and teacher education (s. 46−52). Oxford: Elsevier Science.
3. Creswell, J. W., & Plano Clark, V. L. (2006). Designing and conducting mixed methods research. Thousand Oaks: SAGE Publications.
4. Day, C. (2012). Efektivní učitelé a jejich vášnivé zaujetí kvalitou. Orbis scholae, 6(3), 9−26.
5. Docktor, J. L., & Mestre, J. P. (2014). Synthesis of discipline-based education research in physics. Physical Review Special Topics − Physics Education Research, 10(2), 1−58. CrossRef
6. Dvořák, L., Kekule, M., & Žák, V. (2012). Výzkum v oblasti fyzikálního vzdělávání − co, proč a jak. Československý časopis pro fyziku, 62(5−6), 325−330.
7. Dvořák, L., Kekule, M., & Žák, V. (2015). Didaktika fyziky včera, dnes a zítra. In I. Stuchlíková & T. Janík (Eds.), Oborové didaktiky: vývoj − stav − perspektivy (s. 123−157). Brno: MU.
8. Fenclová, J. (1982). Úvod do teorie a metodologie didaktiky fyziky. Praha: SPN.
9. Fischer, H. E., Labudde, P., Neumann, K., & Viiri, J. (Eds.). (2014). Quality of instruction in physics: Comparing Finland, Germany and Switzerland. Münster, New York: Waxmann.
10. Fischer, E., Reyer, T., & Trendel, G. (2004). Lehrer- und Schülereinschätzungen von Physikunterricht. Essener Unikate, 24, 87−95.
11. Fuller, F. F. (1969). Concerns of teachers: A developmental conceptualization. American Educational Research Journal, 6(2), 207−226. CrossRef
12. Goodman, J. (1984). Reflection and teacher education: A case study and theoretical analysis. Interchange, 15(3), 9−26. CrossRef
13. Helmke, A. (2006). Unterrichtsqualität: Erfassen, Bewerten, Verbessern. Seelze: Kallmeyersche Verlagsbuchhandlung.
14. Janík, T. (2009). Obsah vzdělávání. In J. Průcha (Ed.), Pedagogická encyklopedie (s. 138−142). Praha: Portál.
15. Janík, T. (2012). Kvalita výuky: vymezení pojmu a způsobů jeho užívání. Pedagogika, 62(3), 244−261.
16. Janík, T., & Chvál, M. (Eds.). (2012). Kvalita ve vzdělávání [Monotematické číslo]. Orbis scholae, 6(3).
17. Janík, T., Lokajíčková, V., & Janko, T. (2012). Komponenty a charakteristiky zakládající kvalitu výuky: přehled výzkumných zjištění. Orbis scholae, 6(3), 27−55.
18. Janík, T., Slavík, J., Mužík, V., Trna, J., Janko, T., Lokajíčková, V., … Zlatníček, P. (2013). Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: MU. Janík, T., Slavík, J., & Najvar, P., et al. (2011). Kurikulární reforma na gymnáziích − od virtuálních hospitací k videostudiím. Praha: Národní ústav pro vzdělávání.
19. Janík, T., Wildová, R., Uličná, K., Minaříková, E., Janík, M., Jašková, J., & Šimůnková, B. (2017). Adaptační období pro začínající učitele: zahraniční přístupy a návrhy řešení. Pedagogika, 67(1), 4−26. CrossRef
20. Kašparová, V., Potužníková, E., & Janík, T. (2015). Subjektivně vnímaná zdatnost učitelů v kontextu jejich profesního vzdělávání: zjištění a výzvy z šetření TALIS 2013. Pedagogická orientace, 25(4), 528−556. CrossRef
21. Kekule, M. (2014). Obsahová analýza klíčových témat výzkumu v přírodovědném vzdělávání. Scientia in educatione, 5(2), 40−57.
22. Kekule, M., Pöschl, R., & Žák, V. (2008). Jak to vidí žáci. In L. Dvořák (Ed.), Lze učit fyziku zajímavěji a lépe? Příručka pro učitele (s. 13−50). Praha: Matfyzpress.
23. Korthagen, F. A. J., Kessels, J., Koster, B., Lagerwerf, B., & Wubbels, T. (2001). Linking practice and theory: The pedagogy of realistic teacher education. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates.
24. Lepil, O. (Ed.). (2007). 50 let didaktiky fyziky v ČR: sborník z konference. Olomouc: UP.
25. Lepil, O., & Svoboda, E. (2007). Příručka pro učitele fyziky na střední škole. Praha: Prometheus.
26. Lin, T. C., Lin, T. J., & Tsai, C. C. (2014). Research trends in science education from 2008 to 2012: A systematic content analysis of publications in selected journals. International Journal of Science Education, 36(8), 1346−1372. CrossRef
27. Martínková, J. (2016). Kvalita výuky začínajících učitelů fyziky (Diplomová práce). Praha: MFF UK.
28. Merriam, S. B. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation. San Francisco: Jossey-Bass.
29. MŠMT. (2015). Analýza výsledků mimořádného šetření k dopadům novely zákona o pedagogických pracovnících. Praha: MŠMT.
30. Papáček, M. (2010). Badatelsky orientované přírodovědné vyučování − cesta pro biologické vzdělávání generací Y, Z a alfa? Scientia in educatione, 1(1), 33−49.
31. Píšová, M. (2013). Teacher professional socialisation: Objective determinants. Orbis scholae, 7(2), 67−80.
32. Píšová, M., & Hanušová, S. (2016). Začínající učitelé a drop-out. Pedagogika, 66(4), 386−407. Pollard, A. (1998). Reflective teaching in the primary school. London: Cassell.
33. Posch, P. (1999). Qualitätsevaluation und Qualitätsentwicklung im Schulwesen. Erziehung und Unterricht, 5−6, 326−337.
34. Radváková, V. (2015). Práce s textem na střední škole. Orbis scholae, 9(3), 87−109.
35. Reynolds, D. (1995). School effectiveness and quality in education. In P. Ribbins & E. Burridge (Eds.), Improving education: Promoting quality in schools (s. 11−29). London: Cassell.
36. Rýdl, K. (2014). Vývoj standardizace profese učitele v České republice − nekonečný příběh? Orbis scholae, 8(3), 9−21.
37. Schön, D. A. (1983). The reflective practitioner: How professionals think in action. New York: Basic Books.
38. Slavík, J., & Janík, T. (2012). Kvalita výuky: obsahově zaměřený přístup ke studiu procesů vyučování a učení. Pedagogika, 62(3), 262−286.
39. Slavík, J., Janík, T., Jarníková, J., & Tupý, J. (2014). Zkoumání a rozvíjení kvality výuky v oborových didaktikách: metodika 3A mezi teorií a praxí. Pedagogická orientace, 24(5), 721−752. CrossRef
40. Slavík, J., Lukavský, J., Najvar, P., & Janík, T. (2015). Profesní soud o kvalitě výuky: předem a následně strukturovaná reflexe. Pedagogika, 65(1), 5−33.
41. Spilková, V. (2016). Přístupy české vzdělávací politiky po roce 1989: Deprofesionalizace učitelství a učitelského vzdělávání? Pedagogika, 66(4), 368−385. CrossRef
42. Straková, J., Spilková, V., Friedlaenderová, H., Hanzák, T., & Simonová, J. (2014). Profesní přesvědčení učitelů základních škol a studentů fakult připravujících budoucí učitele. Pedagogika, 64(1), 34−65.
43. Tashakkori, A., & Teddlie, C. (1998). Mixed methodology: Combining qualitative and quantitative approaches. Applied Social Research Methods Series, 46. Thousand Oaks: SAGE Publications.
44. Terhart, E. (2000). Qualität und Qualitätssicherung im Schulsystem: Hintergründe − Konzepte − Probleme. Zeitschrift für Pädagogik, 41(4), 809−829.
45. Yin, R. K. (2003). Case study research: Design and methods. Thousand Oaks: SAGE Publications.
46. Žák, V. (2006). Zjišťování parametrů kvality výuky fyziky (Disertační práce). Praha: MFF UK.
47. Žák, V. (2008). Zjišťování parametrů kvality výuky fyziky. Pedagogika, 58(1), 61−72.
48. Žák, V. (2014a). Kvalita výuky fyziky dvojí perspektivou − porovnání pohledů výzkumníka a učitele. Pedagogika, 64(1), 66−80.
49. Žák, V. (2014b). The quality of physics teaching − cases of teaching over time and in space by three teachers. Orbis scholae, 8(2), 61−82.
50. Žák, V. (2014c). Zájem středoškoláků o matematické činnosti ve výuce fyziky. Matematika − fyzika − informatika, 23(4), 275−286.
51. Žák, V. (2016). Metody sběru dat využívané didaktikou fyziky v mezinárodním prostředí. Scientia in Educatione, 7(2), 18−33.
Kvalita výuky fyziky – případy začínajících učitelů is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
157 x 230 mm
vychází: 3 x ročně
cena tištěného čísla: 150 Kč
ISSN: 1802-4637
E-ISSN: 2336-3177