IBERO-AMERICANA PRAGENSIA
IBERO-AMERICANA PRAGENSIA

Časopis Ibero-Americana Pragensia je odborný recenzovaný časopis, původně ročenka, jež od roku 2017 vychází dvakrát ročně. Časopis je zaměřený na dějiny a kulturu Latinské Ameriky, stejně jako na vztahy mezi západním světem a Latinskou Amerikou. Publikuje odborné studie, články, prameny a zprávy o konferencích či recenze jak knižní, tak kulturních událostí. Všechny publikované texty jsou autorské. Odborné články a krátké studie podléhají recenznímu řízení. Důraz je kladen na primární výzkum. Časopis publikuje texty různorodého metodologického i tematického zaměření (historie, literární věda, lingvistika, etnologie, politologie, dějiny umění, translatologie, atd.), stejně jako prameny vztahující se k iberoamerikanistické problematice. Je určen primárně odborné veřejnosti. Texty jsou publikovány ve španělštině, angličtině a portugalštině. Cílem časopisu je prohlubovat povědomí o iberoamerikanistice jako oboru, profilovat jej a sloužit jako oborová komunikační platforma pro polemiky a diskuze, zároveň zvyšovat povědomost o dění v Latinské Americe a mezinárodních vztazích s tímto regionem a přispívat tak k hlubšímu porozumění této oblasti, její historii a kultuře.

Ročenka Ibero-Americana Pragensia byla založena v roce 1967 jako první španělsky vycházející periodikum ve střední a východní Evropě. Ročenka získala postupně značnou prestiž a od počátku 90. let 20. století je pravidelně zmiňována jedním z nejuznávanějších bibliografických časopisů Revista Interamericana de Bibliografía, jejž vydává Organizace amerických států. Od roku 2008 je ročenka registrována Ministerstvem kultury České republiky jako odborný titul. Ročenka vycházela jako recenzovaný titul. V roce 2017 začal časopis vycházet dvakrát ročně a odborné studie prochází oboustranně anonymním recenzním řízením. Ředitelem časopisu je prof. PhDr. Josef Opatrný, CSc., šéfredaktorkou PhDr. Simona Binková, CSc., a výkonnou redaktorkou je Mgr. Monika Brenišínová, Ph.D. Časopis vede výkonný redaktor spolu s redakční radou složenou s tuzemských odborníků z předních českých univerzit, jež slouží jako širší poradní orgán. Na odbornou úroveň časopisu dohlíží dále odborná rada, již tvoří odborníci z předních zahraničních univerzit.

Odborné články jsou publikovány po absolvování recenzního řízení a přijetí redakční radou. Odbornými recenzenty jsou odborníci z tuzemských i zahraničních univerzit. Časopis je otevřen spolupráci a vítá jak odborné články či krátké studie, tak zprávy z konferencí i projektů a recenze. Texty posílejte na email: monika.brenisinova@ff.cuni.cz.

IBERO-AMERICANA PRAGENSIA, Vol 49 No 1 (2021), 53–68

Maya Crosses Dressed, Fed, Alive. A Case Study on Maya Animism

Jan Kapusta

DOI: https://doi.org/10.14712/24647063.2024.3
zveřejněno: 22. 07. 2024

Abstract

Maya crosses have always inspired a sense of wonder in the modern observer, because they have been considered animate persons with whom people establish and maintain intersubjective relationships and whom they cherish and nurture. In this study, drawing on my ethnography of “dressing the cross”, an Easter ceremony, I suggest that what separates Maya traditionalism from globalizing modern Maya Spirituality is a particular form of “hierarchical animism”.

klíčová slova: cross; popular religiosity; spirituality; animism; ethnography; the Maya; Guatemala

reference (51)

1. ÅRHEM, Kaj - SPRENGER, Guido (eds.), Animism in Southeast Asia, New York: Routledge, 2016. CrossRef

2. ASTOR-AGUILERA, Miguel A., The Maya World of Communicating Objects. Quadripartite Crosses, Trees, and Stones, Albuquerque: University of New Mexico Press, 2010.

3. BIRD-DAVID, Nurit, "ʻAnimismʼ Revisited. Personhood, Environment, and Relational Epistemology", Current Anthropology 40 (= Supplement 1), 1999, pp. 67-91. CrossRef

4. BRENIŠÍNOVÁ, Monika, Del convento al hombre. El significado de la arquitectura conventual y su arte en la Nueva España del siglo XVI, (Tesis de Doctorado), Praga: Universidad Carolina, 2017.

5. BRENIŠÍNOVÁ, Monika, "Picturing Monasteries. 16th Century New Spain Monastic Architecture as Site of Religious Processions", in: idem ed., (Trans)missions: Monasteries as Sites of Cultural Transfers, Oxford: Archaeopress, 2022, pp. 60-77. CrossRef

6. CARO BAROJA, Julio, La estación del amor. Fiestas populares de mayo a San Juan, Madrid: Taurus, 1979.

7. CEN MONTUY, María Jesús, "La fiesta de las Siete Cruces de Tixméhuac", Estudios de Cultura Maya 34, 2009, pp. 115-143. CrossRef

8. CHRISTENSON, Allan J., The Burden of the Ancients. Maya Ceremonies of World Renewal from the Pre-Columbian Period to the Present, Austin: University of Texas Press, 2016.

9. CHRISTENSON, Allen J., Art and Society in a Highland Maya Community. The Altarpiece of Santiago Atitlan, Austin: University of Texas Press, 2001.

10. COOK, Garrett W. - OFFIT, Thomas A. - TAUBE, Rhonda, Indigenous Religion and Cultural Performance in the New Maya World, Albuquerque: University of New Mexico Press, 2013.

11. CSORDAS, Thomas J. (ed.), Transnational Transcendence. Essays on Religion and Globalization. Berkeley: University of California Press, 2009. CrossRef

12. DE LA TORRE, Renée - GUTIÉRREZ ZÚÑIGA, Cristina - JUÁREZ HUET, Nahayeilli B. (eds.), New Age in Latin America. Popular Variations and Ethnic Appropriations, Leiden: Brill, 2016.

13. DESCOLA, Philippe, Beyond Nature and Culture, Chicago: University of Chicago Press, 2013. CrossRef

14. DEUSS, Krystyna, Shamans, Witches, and Maya Priests. Native Religion and Ritual in Highland Guatemala, London: Guatemalan Maya Centre, 2007.

15. FARAHMAND, Manéli, "Current Faces of Maya Shamanic Renewals in Mexico", International Journal of Latin American Religions 4, 2020, pp. 48-74. CrossRef

16. FREDDI, Andrea, "ʻAhora también pedimos por nuestra gente en el Norte.ʼ Las chimanes de Todos Santos (Guatemala) entre migración, desarrollo y mayanización", Itinerarios 33, 2021, pp. 167-187. CrossRef

17. GALINIER, Jacques - MOLINIÉ, Antoinette, The Neo-Indians. A Religion for the Third Millenium, Boulder: University of Colorado Press, 2013. CrossRef

18. HALBMAYER, Ernst, "Amerindian Sociocosmologies of Northwestern South America. Some Reflections on the Dead, Metamorphosis, and Religious Specialists", The Journal of Latin American and Caribbean Anthropology 24, 2019, pp. 13-31. CrossRef

19. HALLOWELL, A. Irving, "Ojibwa Ontology, Behavior, and World View", in: Graham HARVEY (ed.), Readings in Indigenous Religions, London: Continuum, 2002 (1960), pp. 17-49.

20. HANEGRAAFF, Wouter J., New Age Religion and Western Culture. Esotericism in the Mirror of Secular Thought, Leiden: Brill, 1996. CrossRef

21. HARRISON-BUCK, Eleanor - HENDON, Julia A. (eds.), Relational Identities and Other-Than-Human Agency in Archaeology, Louisville: University Press of Colorado, 2018. CrossRef

22. HARVEY, Graham, Animism. Respecting the Living World, New York: Columbia University Press, 2006.

23. INGOLD, Tim, "Being Alive to a World without Objects", in: Graham HARVEY (ed.), The Handbook of Contemporary Animism, London: Routledge, 2014, pp. 213-225.

24. INGOLD, Tim, "On Human Correspondence", Journal of the Royal Anthropological Institute 23, 2016, pp. 9-27. CrossRef

25. INGOLD, Tim, "Rethinking the Animate, Re-Animating Thought, Ethnos 71, 2006, pp. 9-20. CrossRef

26. KAPUSTA, Jan, "Indigenizace globálního spirituálního diskursu. O jednom setkání západní a mayské spirituality", Český lid 110, 2023, pp. 303-321. CrossRef

27. KAPUSTA, Jan, "Saint on the Run. The Dynamics of Homemaking and Creating a Sacred Place", Traditiones 47, 2018, pp. 27-49. CrossRef

28. KAPUSTA, Jan, "The Pilgrimage to the Living Mountains. Representationalism, Animism, and the Maya", Religion, State & Society 50, 2022, pp. 182-198. CrossRef

29. KAPUSTA, Jan, Oběť pro život. Tradice a spiritualita dnešních Mayů, Praha: Argo, 2020.

30. KAPUSTA, Jan - KOSTIĆOVÁ, Zuzana Marie, "From the Trees to the Wood. Alternative Spirituality as an Emergent ʻOfficial Religionʼ?", Journal of Religion in Europe 13, 2020, pp. 187-213. CrossRef

31. KOSTIĆOVÁ, Zuzana Marie, Náboženství Mayů, Praha: Karolinum, 2018.

32. KOVÁČ, Milan, "The Worshipers of Stones. Lacandon Sacred Stone Landscape", Ethnologia Actualis 20, 2020, pp. 1-27. CrossRef

33. LA FARGE, Oliver - BYERS, Douglas, The Year Bearer's People, New Orleans: The Tulane University of Louisiana, 1931.

34. MACKENZIE, C. James, "Judas Off the Noose. Sacerdotes Mayas, Costumbristas, and the Politics of Purity in the Tradition of San Simón in Guatemala", Journal of Latin American and Caribbean Anthropology 14, 2009, pp. 355-381. CrossRef

35. MACKENZIE, C. James, "Politics and Pluralism in the Círculo Sagrado. The Scope and Limits of Pan-Indigenous Spirituality in Guatemala and Beyond", International Journal of Latin American Religions 1, 2017, pp. 353-375. CrossRef

36. MACKENZIE, C. James, Indigenous Bodies, Maya Minds. Religion and Modernity in a Transnational K'iche' Community, Boulder: University Press of Colorado, 2016. CrossRef

37. MARTÍNEZ GARCÍA, Isidro, "Los Mayos y las fiestas de primavera", Zenizate 1, 2001, pp. 31-53.

38. MOLESKY-POZ, Jean, Contemporary Maya Spirituality. The Ancient Ways are Not Lost, Austin: University of Texas Press, 2006.

39. PIEDRASANTA HERRERA, Ruth, Los Chuj. Unidad y rupturas en su espacio, Ciudad de Guatemala: ARMAR, 2009.

40. PITARCH RAMÓN, Pedro, "The Two Maya Bodies. An Elementary Model of Tzeltal Personhood", Ethnos 77, 2012, pp. 93-114. CrossRef

41. PUGH, Timothy W., "Maya Sacred Landscapes at Contact", in: Leslie G. CECIL - Timothy W. PUGH (eds.), Maya Worldviews at Conquest, Boulder: University Press of Colorado, 2009, pp. 317-334.

42. SAHLINS, Marshall, "On the Ontological Scheme of ʻBeyond Nature and Cultureʼ", Hau: Journal of Ethnographic Theory 4, 2014, pp. 281-290. CrossRef

43. STOCKING, George W., "Animism in Theory and Practice. E. B. Tylor's Unpublished ʻNotes on Spiritualismʼ", Man 6, 1971, pp. 88-104. CrossRef

44. STRATHERN, Marilyn, The Gender of the Gift. Problems with Women and Problems with Society in Melanesia, Berkeley: University of California Press, 1988. CrossRef

45. TAUBE, Karl A., "Flower Mountain. Concepts of Life, Beauty, and Paradise among the Classic Maya", Res: Anthropology and Aesthetics 45, 2004, pp. 69-98. CrossRef

46. TYLOR, Edward B., Primitive Culture. Researches into the Development of Mythology, Philosophy, Religion, Language, Art, and Custom, London: John Murray, 1903 (1871).

47. VAIL, Gabrielle - LOOPER, Matthew G., "World Renewal Rituals among the Postclassic Yucatec Maya and Contemporary Ch'orti' Maya", Estudios de Cultura Maya 45, 2015, pp. 121-140. CrossRef

48. VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo, "Cosmological Deixis and Amerindian Perspectivism", The Journal of the Royal Anthropological Institute 4, 1998, pp. 469-488. CrossRef

49. VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo, "Exchanging Perspectives. The Transformation of Objects into Subjects in Amerindian Ontologies", Common Knowledge 10, 2004, pp. 463-484. CrossRef

50. VOGT, Evon Z., Tortillas for the Gods. A Symbolic Analysis of Zinacanteco Rituals, Cambridge: Harvard University Press, 1976.

51. ZAMORA CORONA, Alonso, "Coyote Drums and Jaguar Altars. Ontologies of the Living and the Artificial among the K'iche' Maya", Journal of Material Culture 25, 2020, pp. 324-347. CrossRef

Creative Commons License
Maya Crosses Dressed, Fed, Alive. A Case Study on Maya Animism is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

157 x 230 mm
vychází: 2 x ročně
cena tištěného čísla: 160 Kč
ISSN: 0536-2520
E-ISSN: 2464-7063

Ke stažení