AUC HISTORIA UNIVERSITATIS CAROLINAE PRAGENSIS
AUC HISTORIA UNIVERSITATIS CAROLINAE PRAGENSIS

Časopis AUC Historia Universitatis Carolinae Pragensis s podtitulem „Příspěvky k dějinám Univerzity Karlovy“ je periodikum věnované nejen historii pražské univerzity, ale i dějinám vzdělanosti a studentského hnutí v českých zemích. Časopis vycházející od roku 1960 v rámci univerzitní řady Acta Universitatis Carolinae přináší také materiálové studie uveřejňující původní historické prameny (všechny stati jsou opatřeny cizojazyčnými, zpravidla německými a anglickými souhrny). Časopis otiskuje pravidelně recenze a anotace prací k dějinám vzdělanosti a kroniku badatelské činnosti.

Dlouhodobou archivaci digitálního obsahu časopisu zajišťuje Portico.

AUC HISTORIA UNIVERSITATIS CAROLINAE PRAGENSIS, Vol 65 No 1 (2025), 69–88

Od občanské výchovy k občanské nauce. Vznik a proměny obsahu a metodiky předmětu občanská výchova na základních devítiletých školách v Československu v 60. letech 20. století

[From Civic Education to Civic Science: The Origins and Changes in the Contents and Methodology of the Subject of Civic Education at Nine-Year Elementary Schools in Czechoslovakia in the 1960s]

Karel Konečný

DOI: https://doi.org/10.14712/23365730.2025.3
zveřejněno: 04. 08. 2025

Abstract

This study maps the circumstances of the introduction and subsequent development of civic education as a subject that was included in the curricula of elementary and secondary schools in 1960. In the 1960s, the aim of civic education was to indoctrinate students with the ideology of Marxism-Leninism. This contribution is based mainly on archival sources from various state archives and specialised archives of a number of institutions, but it also draws on a wide range of contemporary professional journals and textbooks.

klíčová slova: civic education; civic science; curricula; socialist education; 1960s; ideological indoctrination

reference (10)

1. BUBENÍK Marek, Kurikulárne ukotvenie predmetu občianska náuka a výchova v období prvej Československej republiky, Historia scholastica 10/1, 2024, s. 195-238 CrossRef

2. CÍSAŘ Čestmír, Člověk a politik. Kniha vzpomínek a úvah, Praha 1998

3. HUBÁLEK Tomáš a kol., Vývoj občanského vzdělávání a etické výchovy v českých zemích. Od počátků občanského vzdělávání, etické a mravní výchovy v českých zemích po současnost, Praha 2017

4. JORDÁNOVÁ Tereza, Výuka občanské výchovy v době komunistického režimu (v letech 1960-1989), bakalářská práce Katedra občanské výchovy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně 2020, vedoucí práce PhDr. Radim Štěrba, PhD.

5. Karel KONEČNÝ, Pedagogický institut v Olomouci (1959-1964). Nástin vývoje - kurikulum - osobnosti, Civilia 14/2, 2023, s. 20-65 CrossRef

6. KOVÁŘÍČEK Václav, Vzdělávání učitelů základních škol v českých zemích v letech 1959-1964. Období pedagogických institutů, Acta Universitatis Palackianae Olomucensis, Facultas Paedagogica, Paedagogica 8, 1987, s. 89-122

7. RYBA Jiří, Výchova občanská, in: Zdeněk R. Nešpor (ed.), Sociologická encyklopedie 2017 <https://encyklopedie.soc.cas.cz>

8. ŘEPOVÁ Monika, Občanská nauka v českých zemích ve dvacátých až čtyřicátých letech 20. století, bakalářská práce Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity v Brně 2020, vedoucí práce PhDr. Radim Štěrba, Ph.D.

9. SKLENÁŘOVÁ Sylva, Pedagogický institut: jeden z pokusů o vzdělávání učitelů (1959-1964), Hradec Králové 2010

10. STANĚK Antonín, Výchova k občanství a evropanství, Olomouc 2007, s. 28-29

Creative Commons License
Od občanské výchovy k občanské nauce. Vznik a proměny obsahu a metodiky předmětu občanská výchova na základních devítiletých školách v Československu v 60. letech 20. století is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

157 x 230 mm
vychází: 2 x ročně
cena tištěného čísla: 150 Kč
ISSN: 0323-0562
E-ISSN: 2336-5730

Ke stažení