AUC HISTORIA UNIVERSITATIS CAROLINAE PRAGENSIS
AUC HISTORIA UNIVERSITATIS CAROLINAE PRAGENSIS

Časopis AUC Historia Universitatis Carolinae Pragensis s podtitulem „Příspěvky k dějinám Univerzity Karlovy“ je periodikum věnované nejen historii pražské univerzity, ale i dějinám vzdělanosti a studentského hnutí v českých zemích. Časopis vycházející od roku 1960 v rámci univerzitní řady Acta Universitatis Carolinae přináší také materiálové studie uveřejňující původní historické prameny (všechny stati jsou opatřeny cizojazyčnými, zpravidla německými a anglickými souhrny). Časopis otiskuje pravidelně recenze a anotace prací k dějinám vzdělanosti a kroniku badatelské činnosti.

Dlouhodobou archivaci digitálního obsahu časopisu zajišťuje Portico.

AUC HISTORIA UNIVERSITATIS CAROLINAE PRAGENSIS, Vol 58 No 2 (2018), 27–35

Dějiny středověké a raněnovověké vzdělanosti v českém historickém výzkumu: Tradice – aktuální trendy – perspektivy

[History of Medieval and Early Modern Education in Czech Historical Research: Tradition – Current Trends – Perspectives]

Mlada Holá, Martin Holý

DOI: https://doi.org/10.14712/23365730.2019.3
zveřejněno: 09. 08. 2019

Abstract

The aim of this contribution is to bring a systematic overview of the development of Czech historical research pertaining to the history of education in pre-modern era, especially in the fourteenth to eighteenth century. Within a broader European context, the authors investigate both local research traditions and current trends influenced by the subjects of research and new methods in international historiography or related social sciences and humanities. From the perspective of analysing directions of research in the history of pre-modern education, the article charts several approaches adopted especially in scientific production of the past two decades. In its concluding part, this contribution formulates some potential subjects of further research and outlines methodological approaches suitable for dealing with them.

klíčová slova: history of education; pre-modern period; research trends; historiographic overview

reference (105)

1. BAHLCKE Joachim - WINKELBAUER Thomas (Hgg.), Schulstiftungen und Studienfinanzierung. Bildungsmäzenatentum in den böhmischen, österreichischen und ungarischen Ländern, 1500-1800, München - Wien 2011

2. BARTOŠOVÁ Jana a kol., Vysvědčení jako součást dějin školství: od 18. století po současnost, Praha 2011

3. BARTŮŠEK Václav, Elementární školství církevních řádů v českých zemích v době baroka, in: Barokní Praha - barokní Čechie 1620-1740. Sborník příspěvků z vědecké konference o fenoménu baroka v Čechách, Praha, Anežský klášter a Clam-Gallasův palác, 24.-27. září 2001, Praha 2004 s. 601-608

4. BARTŮŠEK Václav, Počátky piaristického školního divadla v Benešově před třemi stoletími, in: Sborník vlastivědných prací z Podblanicka 44-47, 2007, s. 237-248

5. BARTŮŠEK Václav, Šíření piaristických kolejí a škol v Čechách, na Moravě a ve Slezsku v 17. a 18. století, in: Paginae historiae 11, 2003, s. 32-68

6. BOBKOVÁ-VALENTOVÁ Kateřina - BOČKOVÁ Alena - JACKOVÁ Magdaléna - BAŽIL Martin -PAUEROVÁ Eva - ZDICHYNEC Jan - ŽALUD Zdeněk (edd.), Sv. Jan Nepomucký na jezuitských školních scénách (= Theatrum neolatinum I), Praha 2015

7. BOBKOVÁ-VALENTOVÁ Kateřina - HOLÝ Martin - ONDO GREČENKOVÁ Martina, Církve, vzdělávání a věda, in: Jiří Mikulec et al., Církev a společnost raného novověku v Čechách a na Moravě, Praha 2012, s. 211-268

8. BOBKOVÁ-VALENTOVÁ Kateřina - KUCHAŘOVÁ Hedvika, Problémy standardizace historických biografických pramenů při jejich databázovém zpracování, in: X. sjezd českých historiků. Ostrava 14.-16. 9. 2011, sv. 5, Ostrava 2017, s. 73-82

9. BOBKOVÁ-VALENTOVÁ Kateřina (ed.), Consuetudines Assistentiae Germaniae, I, Praha 2011

10. BOBKOVÁ-VALENTOVÁ Kateřina, Každodenní život učitele a žáka jezuitského gymnázia, Praha 2006

11. BOROVIČKOVÁ Jana, Elektronické informační zdroje pro dějiny univerzit a vzdělanosti v evropských historických datových archivech, AUC-HUCP 47/1-2, 2007, s. 269-274

12. BOROVIČKOVÁ Jana, Počítačové zpracování univerzitních matrik - program Paradox a prosopografie pražské právnické univerzity, Mediaevalia Historica Bohemica 7, 2000, s. 201-231

13. BOYD William, The History of Education, London 1921

14. CUBBERLEY Ellwood P., The History of Education, Boston - New York 1920

15. ČERNÁ-WILLI Rahel, Základní vzdělávání v multilingválních kontextech 18. století: Případ Těšínska, in: Slavistika dnes - vlivy a kontexty. Konference mladých slavistů, II, říjen 2006, Červený Kostelec 2008 s. 103-120

16. ČERNUŠÁK Tomáš, Proměny řádového školství dominikánů v českých zemích (nástin vývoje ve 14. - 18. století), in: Sborník prací Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, Řada společenských věd 21, 2006, s. 3-10

17. Děti ve velkoměstech od středověku až na práh industriální doby, Praha 2012 (= Documenta Pragensia 31)

18. DOLEŽALOVÁ Eva, Seminář sv. Václava a konvikt sv. Bartoloměje na Starém Městě pražském, Pražský sborník historický 31, 2000, s. 186-261

19. FÖRSTER Josef - PODAVKA Ondřej - SVATOŠ Martin a kol., Historia litteraria: v českých zemích od 17. do počátku 19. století, Praha 2015

20. GUYE François, Histoire de l'instruction et de l'éducation, Lausanne - Paris 1906

21. HAMMERSTEIN Notker (Hg.), Handbuch der deutschen Bildungsgeschichte, I, 15. bis 17. Jahrhundert. Von der Renaissance und der Reformation bis zum Ende der Glaubenskämpfe, München 1996

22. HLAVÁČEK Ivan, Zum universitären Mäzenatentum des Spätmittelalters und der Frühen Neuzeit (Am Beispiel der Prager Universität), AUC-HUCP 49/2, 2009, s. 169-184

23. HLAVÁČEK Petr a kol., Kacířská univerzita. Osobnosti pražské utrakvistické univerzity 1417-1622, Praha 2013

24. HODEČEK Dalibor a kol., Velké Meziříčí v zrcadle dějin, Brno 2008

25. HOJDA Zdeněk - CHODĚJOVSKÁ Eva a kol., Heřman Jakub Černín na cestě za Alpy a Pyreneje, I-II, Praha 2014

26. HOLÁ Mlada - HOLÝ Martin, Středověké studijní nadace v Čechách, Mediaevalia Historica Bohemica 19/1, 2016, s. 87-109

27. HOLÁ Mlada, Studentské koleje pražské univerzity v pozdním středověku a raném novověku: dějiny - správa - úřední písemnosti (do roku 1622), Praha 2017

28. HOLÝ Martin, Schulbücher und Lektüren in der Unterrichtspraxis an böhmischen und mährischen Lateinschulen des 16. und frühen 17. Jahrhunderts, Zeitschrift für Erziehungswissenschaft 2012, 15, s. 105-119 CrossRef

29. HOLÝ Martin, Šlechtičtí vzdělanci z českých zemí a evropská res publica litteraria v poslední třetině 16. a v prvních desetiletích 17. století, Historie - Otázky - Problémy 1/1, 2009, s. 13-34

30. HOLÝ Martin, Vereitelte Hoffnungen? Der rudolfinische Majestätsbrief und das nichtkatholische höhere Schulwesen in Böhmen, in: Religion und Politik im frühneuzeitlichen Böhmen. Der Majestätsbrief Kaiser Rudolfs II. von 1609, Stuttgart 2014, s. 171-180

31. HOLÝ Martin, Vzdělanostní mecenát v zemích České koruny (1500-1700), Praha 2016

32. HOLÝ Martin, Vzdělanostní migrace v česko-německém prostoru v 16. a raném 17. století, in: Navzdory hranici: migrační procesy na česko-německém pomezí: příspěvky z odborné konference, Cheb 27.-29. května 2013, Plzeň 2013, s. 18-31

33. HOLÝ Martin, Zrození renesančního kavalíra: výchova a vzdělávání šlechty z českých zemí na prahu novověku (1500-1620), Praha 2010

34. CHOLASTA Martin, Latinské školy v Hradci Králové, in: Příspěvky k dějinám královéhradeckého středního školství. Sborník referátů z konference konané u příležitosti 10. výročí založení Biskupského gymnázia B. Balbína v Hradci Králové dne 6. června 2002 v Hradci Králové, Hradec Králové 2003, s. 4-35

35. JACKOVÁ Magdaléna (ed.), Nejmírnější Pallas: hry určené gramatikálním třídám jezuitských gymnázií (= Theatrum neolatinum II), Praha 2016

36. JACKOVÁ Magdaléna, Divadlo jako škola ctnosti a zbožnosti: jezuitské školské drama v Praze v první polovině 18. století, Praha 2011

37. KÁDNER Otakar, Dějiny pedagogiky, I-II, Praha 1923

38. KASPER Tomáš - KASPEROVÁ Dana, Dějiny pedagogiky, Praha 2008

39. KASPER Tomáš - PÁNKOVÁ Markéta a kol., Učitel ve střední a jihovýchodní Evropě. Profesionalizace učitelského vzdělávání: historické a systematické aspekty, Praha 2015

40. KASPER Tomáš, Profesionalizace učitelského vzdělávání v českých zemích v pozdním osvícenství, in: Učitel ve střední a jihovýchodní Evropě: profesionalizace učitelského vzdělávání: historické a systematické aspekty, Praha 2015, s. 76-85

41. KASPEROVÁ Dana, Metoda - obsah vzdělávání učitelů elementárních škol a nástroj školské osvícenské reformy, in: Učitel ve střední a jihovýchodní Evropě: profesionalizace učitelského vzdělávání: historické a systematické aspekty, Praha 2015, s. 86-100

42. KNEBLÍK Michal, Škola - mezi disciplínou těla a ducha: triviální školy v Čechách 1774-1800, in: Dějiny těla: prameny, koncepty, historiografie, Červený Kostelec 2013, s. 131-148

43. KNEBLÍK Michal, Učitelé nižších škol v době reforem a osvícenství, Cornova. Revue České společnosti pro výzkum 18. století a Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze 6/2, 2016, s. 84-103

44. KUBEŠ Jiří, Náročné dospívání urozených: kavalírské cesty české a rakouské šlechty (1620-1750), Pelhřimov 2013

45. KUČERA Zdeněk - ČTVERÁK Vladimír a kol. (edd.), Chrestomatie z dějin pedagogiky, Praha 1999

46. KUCHAŘOVÁ Hedvika, Premonstrátská kolej Norbertinum v Praze. Alternativy univerzitního vzdělání v 17. a 18. století, Praha 2011

47. KUNŠTÁT Miroslav, Od Vltavy k Neckaru. Akademická peregrinace mezi pražskou a heidelberskou univerzitou v průběhu šesti staletí, in: O dějinách a politice. Janu Křenovi k sedmdesátinám, Ústí nad Labem 2001 s. 71-97

48. LENDEROVÁ Milena a kol., Žena v českých zemích od středověku do 20. století, Praha 2008

49. LENDEROVÁ Milena, Studenti ze střední Evropy na lékařské fakultě univerzity v Montpellieru (1600-1789), Historický obzor 10/7-8, 1999, s. 173-178

50. LENDEROVÁ Milena, U Herkula! Tolik výhod pro cizince! Studenti z českých zemí na univerzitě ve francouzském Orléansu, Dějiny a současnost 2006, č. 5, s. 15-19

51. MACKOVÁ Marie, Voršilky v Čechách do roku 1918, Pardubice 2007

52. MAREK Jindřich, Václav Koranda mladší. Utrakvistický administrátor a literát, Praha 2017

53. MARIN Olivier, Geneze pražského reformního hnutí 1360-1419, Praha 2017

54. MARTÍNEK Jan, Martiniana. Studie o latinském humanismu v českých zemích, Praha 2014

55. MATYÁŠ Jiří, Dějiny žateckého gymnázia: Schola Zatecensis, Žatec 2009

56. MERTZ Georg, Das Schulwesen der deutschen Reformation im 16. Jahrhundert, Heidelberg 1902

57. Město a intelektuálové od středověku do roku 1848, Praha 2008 (= Documenta Pragensia 27)

58. Město v převratech konfesionalizace v 15. až 18. století, Praha 2013 (= Documenta Pragensia 33)

59. NASTOUPILOVÁ Alena, Péče o děti předškolního věku a jejich výchova v díle Jana Amose Komenského, Unie Comenius. Bulletin č. 21-22, 2005, s. 3-11

60. NEJESCHLEBA Tomáš, Jan Jessenius v kontextu renesanční filosofie, Praha 2008

61. NEŠKUDLA Bořek, Učitelé školy u sv. Jindřicha na Novém Městě pražském v předbělohorském období, AUC-HUCP 47/1-2, 2007, s. 99-116

62. NEUGEBAUER Wolfgang, Bildungsgeschichte, I-III, Geschichte in Wissenschaft und Unterricht 56, 2005, Heft 10, s. 584-593; 11, s. 644-656; 12, s. 719-731

63. NODL Martin, Dekret kutnohorský, Praha 2010, německé vydání: Kuttenberger Dekret von 1409. Von der Eintracht zum Konflikt der Prager Universitätsnationen (Forschungen zur Geschichte und Kultur des östlichen Mitteleuropa 51), Wien - Köln - Weimar 2017 CrossRef

64. NOVOTNÝ Miroslav a kol., Dějiny vyššího školství a vzdělanosti na jihu Čech od středověkých počátků do současnosti, České Budějovice 2006

65. PAULSEN Friedrich, Geschichte des gelehrten Unterrichts auf den deutschen Schulen und Universitäten vom Ausgang des Mittelalters bis zur Gegenwart mit besonderer Rücksicht auf den klassischen Unterricht, Leipzig 1885

66. PEŠEK Jiří, Studijní cesty mládeže z českých zemí v době předbělohorské. Úvaha nad sociokulturními kontexty vzdělanostních migrací, in: Jiří Mikulec - Miloslav Polívka (edd.), Per Saecula ad tempora nostra. Sborník prací k šedesátým narozeninám prof. Jaroslava Pánka, Praha 2007, s. 448-452

67. PETRÁŇ Josef, Karolinum, Praha 2010

68. POKORNÁ Magdalena, Dívčí vzdělávání, in: Jaroslav Pánek (ed.), Akademická encyklopedie českých dějin, IV, D-G, Praha 2015, s. 185-188

69. POLEHLA Petr - HOJDA Zdeněk (edd.), Náboženské divadlo v raném novověku, Ústí nad Orlicí 2011

70. POLEHLA Petr, Jezuitské divadlo ve službě zbožnosti a vzdělanosti, Červený Kostelec 2011

71. Pražské městské elity středověku a raného novověku. Jejich proměny, zázemí a kulturní profil, Praha 2004 (= Documenta Pragensia 22)

72. Pražský student. Univerzitní studenti v dějinách Prahy, Jana Ratajová (ed.), Praha 2008

73. RIDDER-SYMOENS Hilde de (ed.), A History of the University in Europe, I-II, Cambridge 1992-1996

74. RŮČKOVÁ Markéta - ČEPELÁK Jiří. A. (edd.), Studium a korespondence kněžského dorostu Jednoty bratrské v letech 1610-1618: "poslušenství synovské vzkazuji Vám, můj nejmilejší pane otče", Praha 2014

75. SOCHOROVÁ Ludmila, Školský řád sv. Voršily v Čechách v době baroka a osvícenských reforem Marie Terezie, Paginae historiae 11, 2003, s. 69-89

76. SOMR Miroslav, Kapitoly z dějin filozoficko pedagogického myšlení, 2. vyd. České Budějovice 2009

77. STEINER Martin (ed.), Informatorium školy mateřské, Praha 2007

78. STOČES Jiří - BOROVIČKOVÁ Jana, Nové metody - prosopografie, in: Ludmila Sulitková - Hana Barvíková - David Pazdera (edd.), Studie a články k dějinám vědy a vědeckých institucí, Praha 2002, s. 47-61

79. STOČES Jiří, Kariéry příslušníků saského národa pražské právnické univerzity imatrikulovaných v letech 1386-1417, AUC-HUCP, 52/2, 2012, s. 17-28

80. STOČES Jiří, Pražské univerzitní národy do roku 1409, Praha 2010

81. STORCHOVÁ Lucie, Bohemia and Moravia, II, Bohemian school humanism and its editorial practices (ca. 1550-1610), Turnhout 2014

82. STORCHOVÁ Lucie, Paupertate styloque connecti. Utváření humanistické učenecké komunity v českých zemích, Praha 2011

83. SVATOŠ Martin a kol. (edd.), Johann Peter Cerroni. Scriptores Regni Bohemiae I, III, Praha 2016-2017

84. SVATOŠ Michal, Čeští studenti v Sieně, in: Alena Pazderová - Lucia Bonelli Conenna (edd.), Siena v Praze. Dějiny, umění, společnost, Praha 2000, s. 59-63

85. SVATOŠ Michal, Místo "dějin vzdělanosti" v poválečné české historiografii, in: Práce z Archivu Akademie věd, řada A, sv. 7, 2002, s. 13-20

86. SVATOŠ Michal, Poslední absolventi pražské utrakvistické akademie (1618-1620), AUC-HUCP, 50/1, 2010, s. 233-241

87. ŠIMEK Jan, Historie školních budov: od tereziánských reforem po současnost, Praha 2016

88. ŠMAHEL František - SILAGIOVÁ Zuzana (ed.), Catalogi librorum vetustissimi Universitatis Pragensis: Die ältesten Bücherkataloge der Prager Universität, Turnhout 2015

89. ŠMAHEL František, Alma mater Pragensis. Studie k počátkům Univerzity Karlovy, Praha 2016

90. ŠMAHEL František, Die Prager Universität im Mittelalter - The Charles University in the Middle Ages. Gesammelte Aufsätze - Selected Studies, Leiden - Boston 2007 CrossRef

91. ŠUSTOVÁ Magdalena (ed.), Dějiny ve škole. Škola v dějinách (= Historia scholastica, sv. I), Praha 2010

92. ŠUSTOVÁ Magdalena (ed.), Stalo se v zemi české… Jak se vyučoval dějepis, Praha 2009

93. TIPPELT Rudolf (Hg.), Handbuch Bildungsforschung, Opladen 2002 CrossRef

94. UHLÍŘOVÁ Jana, Bratrské školství v Čechách a na Moravě, Studia Comeniana et Historica 34/71-72, 2004, s. 54-61

95. URBÁNEK Vladimír, Eschatologie, vědění a politika: příspěvek k dějinám myšlení pobělohorského exilu, České Budějovice 2008

96. VACÍNOVÁ Tereza, Dějiny vzdělávání od antiky po Komenského, Praha 2009

97. VESELÁ Lenka, Knihy na dvoře Rožmberků, Praha 2005

98. VESELÁ Lenka, Rytíř a intelektuál: Hieronym Beck z Leopoldsdorfu (1525-1596) a jeho knihovna, Praha 2016

99. VOREL Petr, Dítě na aristokratickém dvoře na počátku raného novověku podle představ Viléma z Pernštejna ("Naučení rodičům" a jeho obsahová interpretace), in: Tomáš Jiránek - Jiří Kubeš (edd.), Dítě a dětství napříč staletími. 2. Pardubické bienále 4.-5. dubna 2002, Pardubice 2003, s. 13-48

100. VYBÍRAL Zdeněk, Viri litterati a město Tábor na počátku novověku (1550-1620), Husitský Tábor 13, 2002, s. 455-491

101. WINTER Zikmund, Děje vysokých škol pražských od secessí cizích národů po dobu bitvy bělohorské (1409-1622), Praha 1897

102. WINTER Zikmund, O životě na vysokých školách pražských knihy dvoje. Kulturní obraz XV.-XVI. století, Praha 1899

103. WINTER Zikmund, Život a učení na partikulárních školách v Čechách v XV. a XVI. století, Praha 1901

104. ZILYNSKÁ Blanka, Prameny a pomůcky ke studiu dějin vzdělanosti. Bilance a desiderata, in: Práce z Archivu Akademie věd, řada A, sv. 7, 2002, s. 23-35

105. Ztracená blízkost. Praha - Norimberk v proměnách staletí, Praha 2010 (= Documenta Pragensia 29)

Creative Commons License
Dějiny středověké a raněnovověké vzdělanosti v českém historickém výzkumu: Tradice – aktuální trendy – perspektivy is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

157 x 230 mm
vychází: 2 x ročně
cena tištěného čísla: 150 Kč
ISSN: 0323-0562
E-ISSN: 2336-5730

Ke stažení