ORBIS SCHOLAE
ORBIS SCHOLAE

We inform authors and readers that, following an agreement with the Karolinum publishing house, from 2024 (Volume 18), the journal Orbis scholae will be published only in electronic form.

Orbis scholae is an academic journal published by Charles University, Prague. It features articles on school education in the wider socio-cultural context. It aims to contribute to our understanding and the development of school education, and to the reflection of teaching practice and educational policy.

ORBIS SCHOLAE, Vol 8 No 3 (2014), 9–21

Vývoj standardizace profese učitele v České republice − nekonečný příběh?

[The Development of Standardization in the Teaching Profession in the Czech Republic − a Neverending Story?]

Karel Rýdl

DOI: https://doi.org/10.14712/23363177.2015.55
published online: 02. 02. 2018

abstract

Příspěvek popisuje vývoj standardizace a normalizace profese učitele v průběhu 20. století z hlediska sociálních potřeb a politických cílů. Zájem je věnován snahám o standardizaci profese učitele po změně režimu v průběhu posledního dvacetiletí. Autor jako očitý svědek a jako přímý aktér vysvětluje tehdejší představy o standardizaci profese učitele s důrazem na její pedagogická východiska. The paper describes from the point of view of a social needs and political aids and goals the development of a standardization and normalization of the Teacher’s profession during the 20th century. The main interest focuses on the standardization after the regime change twenty years ago. Author as the eyewitness and the co-creator tries to explain the ideas of the standardization of the teaching profession from the point of view pedagogical roots, developed during the years 2008−2009.

keywords: profese učitele; standard; kariérní řád; historický vývoj; vzdělávací politika teaching profession; standardization; career rule; historical development; educational policy

references (20)

1. ČŠI. (2014). TALIS 2013. Praha: ČŠI.

2. Evropský rámec kvalifikací (EQF) pro celoživotní vzdělávání. (2005). Brusel.

3. Hruška, J. (2009). Kdo chce učit, může učit dobře i bez standardu. Školství, 17(18), 4.

4. Kohnová, J. et al. (2012). Profesní rozvoj učitelů a cíle školního vzdělávání. Praha: PedF UK.

5. Korthagen, F. (2004). Search of the essence of a good teacher. Teaching and Teacher Education, 10(1), 77−97. CrossRef

6. Národní program rozvoje vzdělávání v České republice. Bílá kniha. (2001) Praha: ÚIV.

7. Profesní standard kvality učitele v otázkách a odpovědích. (2009). Školství, 17(11).

8. Rýdl, K. (2010). K vývoji správy a řízení školství v českých zemích I. (1774−1989). Pardubice, FF UPa.

9. Santiago, P. et al. (2012). OECD Reviews of evaluation and assessment in education: Czech Republic 2012. OECD Publishing. CrossRef

10. Spilková, V. et al. (2010). Kvalita učitele a profesní standard. Praha: PedF UK.

11. Suchánková, K. (2007). Profesní standard a jeho role ve zkvalitňování učitelské profese. Orbis scholae, 1(3), 13−26.

12. Špirhanzl, P. (2010). Ve standardech jsme rok neztratili. Učitelské noviny, 114(18), 7.

13. Štefflová, J. (2014). Copak být jenom" učitel nestačí? Učitelské noviny, 117(10), 18−20.

14. Švec, V. (Ed.). (2002). Profesní růst učitele. Sborník příspěvků z 10. konference ČPdS. Brno: Konvoj.

15. Tomková, A. et al. (nedatováno). Rámec profesních kvalit učitele − hodnotící a sebehodnotící

16. ÚIV. (1999). České vzdělání a Evropa. Praha: ÚIV.

17. Vašutová, J. (2001). Kvalifikační předpoklady pro nové role učitelů. In E. Walterová et al., Učitelé jako profesní skupina, jejich vzdělávání a podpůrný systém. 1. díl. (s. 19−46). Praha: PedF UK.

18. Věstník MŠANO, XIII, 1931.

19. Věstník MŠANO, XVII, 1935.

20. Walterová, E. et al. (2001). Učitelé jako profesní skupina, jejich vzdělávání a podpůrný systém. 1. a 2. díl. Praha: PedF UK.

Creative Commons License
Vývoj standardizace profese učitele v České republice − nekonečný příběh? is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

230 x 157 mm
periodicity: 3 x per year
print price: 150 czk
ISSN: 1802-4637
E-ISSN: 2336-3177

Download